meer alleenstaande moeders met fulltime baan?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Brinta, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Goedemiddag,

Graag zou ik ervaringen willen hebben van andere alleenstaande moeders die fulltime werken.
    Eind oktober ben ik bevallen van een heel lief en mooi zoontje en sinds 2 weken ben ik weer 40uur per week aan het werk.
    Het valt me alleen nog zo zwaar!
    Waarschijnlijk krijg ik vanzelf weer meer energie zodra ik weer aan dit ritme ben gewend, maar ik zou toch graag willen horen of iemand tips en adviezen heeft om het 1 en ander aan te pakken.

Mijn grootste "probleem" is het aanpakken van het huishouden. Ik heb hier simpelweg gewoon echt geen puf en tijd voor op de manier hoe het nu gaat.
    Misschien is het makkelijk als ik er een schema bijzet zodat jullie met mij mee kunnen denken.

05.30 wekker - klaarmaken
    06.30 Zoontje wakker maken, wassen, verschonen en omkleden
    7.00 fles geven
    7.30 brengen naar het kinderdagverblijf
    8.30/8.45 op werk
    16.30 klaar met werken en richtig kinderdagverblijf
    17.30 aangekomen op kinderdagverblijf (ik werk 40km van mijn woonplaats)
    18.00 thuis, knuffelen en spelen met zoontje
    18.30 zoontje in bad (om de dag)
    19.00 fles
    19.30 Zoontje naar bed
    20.00 zelf eten

En dan is het alweer 20.30 en wil ik eigenlijk het liefste gewoon naar bed!
    Ik wil ook liever niet stofzuigen als mijn kleine ligt te slapen omdat ik in een appartement woon en niet wil dat hij er last van heeft.

Het is ook niet mogelijk om minder te gaan werken aangezien ik een normaal inkomen heb en ik geen alimentatie ontvang waardoor alle kosten op mij vallen.

Bedankt alvast voor het meekijken :)

2. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Heeft het ook niet voor een stuk met zijn leeftijd te maken?

Ik kan me voorstellen dat binnen een half jaar bijvoorbeeld de fles eraf gaat en je misschien wel samen kan eten of op zijn minst samen aan tafel kan zitten terwijl jij eet.

En gaandeweg kan hij ook dingetjes zelf.
    De eerste jaren lijken mij daarin de zwaarste.

Eventueel tijdelijk poetshulp inschakelen - als dat financieel mogelijk is? Of iemand in je omgeving die af en toe wil komen helpen of op je zoontje passen terwijl jij het werk doet?

Het voordeel wel is dat je overdag alleen in 't weekend thuis bent. Het appartement wordt dus nauwelijks vuil door de week.
    Poetswerk zou ik dan ook in 't weekend proberen te doen en alleen "het noodzakelijke".

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Respect, ik zou dat niet aankunnen vrees ik. Wat een volle dagen, petje af!

Qua stofzuigen zou ik je willen adviseren dat juist wél te doen, dat deed onze kraamhulp zelfs al in de kraamweek in haar kamertje, om haar te laten wennen aan geluiden. Om te voorkomen dat een kind alleen kan slapen als het muisstil is.

De eerste jaren zijn echt tropenjaren en zwaar, maar het wordt steeds makkelijker naar mate ze meer kunnen. Hou vol, je bent goed bezig!

4. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    @ Kaboutermeis, Helaas is het financieel niet mogelijk om een poetshulp te nemen.
    Je hebt indd gelijk dat het makkelijker zal gaan worden naar mate hij ouder wordt. Als hij zijn eigen flesje vast kan houden dan kunnen we inderdaad samen gaan eten. Daar had ik helemaal nog niet bij stil gestaan! Fijn te weten dat dit dus maar tijdelijk zo zal gaan.

@wijffie75, Dankjewel!
    Bedankt voor de tip, ik zal hem van de week uit proberen. Wil inderdaad niet dat hij straks van elk geluidje wakker gaat worden.

5. Evientje

Evientje Niet meer actief

Ik werk ook fulltime en zorgde tot voor een paar maanden geleden ook alleen voor zl.
    Mogelijke tips zijn om bijv je kindje bij je eten te betrekken. Dus bijvoorbeeld hij in zijn wipstoeltje jij eten, zo kan hij met je meekijken en heb je toch quality time!
    Als de kleine dan op bed ligt afwas of even stofzuigen.
    Ik deed ook 1 keer in de week stoffen, en dan een dag later stofzuigen en dweilen. Voor je naar het werk gaat was in de wasmachine als je thuiskomt in de droger, als hij klaar is rustig opvouwen op de bank. In het weekend bijv de ene week de badkamer grote beurt de andere week de rest wat uitgebreider.
    Kijk of je met een vriend/vriendin ouders etc af kunt spreken of de kleine bijv 1x per maand daar kan logeren kan je een nachtje bijtanken. Of bijv een vriendin die een keer bij jouw komt slapen en zorgt dat je uit kan slapen.
    Bij mij kwam een vriendin af en toe slapen of ging zl bij opa en oma slapen.
    En kijk wat de mogelijkheden zijn om dichter bij huis te gaan werken. Heeft bij uiteindelijk bijna 3 jaar geduurd. Heb nu ivm opvang op school de afspraak met mijn ouders dat hij 2 nachten door de weeks daar slaapt (mijn moeder past vanaf de geboorte 1dag op en sinds hij naar school gaat 2 dagen omdat er geen opvang is, als hij blijft slapen kan zl een beetje uitslapen en mijn moeder hoeft niet speciaal vroeg uit bed, vonden ze fijner)
    Heb nu een nieuwe vriend en aan het eind van het jaar financieel zoals het er nu naar uitziet de mogelijkheid om minder te gaan werken. Hoop dat je dat in de toekomst ook kan!

6. Wihe

Wihe Actief lid

24 nov 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou door de weeks ook alleen het hoognodige doen. En echt ook nog wel in de tijd dat je zoontje nog niet naar bed is. Zodat je wanneer hij op bed ligt misschien nog wat kan klaar leggen voor de volgende dag en dan zelf even kan bijkomen, genieten of op tijd naar bed kan.

Bijv om 19u krijgt hij een fles, als deze op is heb je waarschijnlijk nog 10 minuten voor hij gaat slapen. Die 10 minuten hem even in box/wipstoel etc leggen (vlak bij jou) zodat jij al vast kan afwassen, speelgoed kan opbergen of kleren kan klaar leggen voor de volgende dag. Even snel kan vegen/stofzuigen etc.

Respect, je doet het goed zeg!

Oow en met koken gewoon voor 2 dagen koken, zodat je af en toe een dagje gewoon wat kunt opwarmen.

Soms hulp van vrienden/fam. inschakelen. Al is het maar even om op hem te passen. Of om de vraag een paar boodschappen te halen als ze bijv. toch naar de winkel gaan.

7. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik werk ook full-time (36 uur bij onze CAO), maar heb dat in 4 dagen gepropt en doe af en toe nog iets thuis. Die vrije dag doordeweeks geeft me wel heel wat ademruimte.

Dat het zwaar valt is niet heel gek de eerste 2 weken dat je weer begonnen bent na 16 weken full-time verlof. Ik denk veel moeders dat zullen herkennen, niet alleen de alleenstaande. Het heeft even tijd nodig om weer in een nieuw ritme te komen.

Misschien dat er nog winst ligt:
    - Klaarmaken in de ochtend, zou je je wekker een (half)uur later kunnen zetten? Ik weet niet hoeveel tijd je eerder kwijt was, maar ik ben ongeveer 25 minuten kwijt voor mezelf, 15 min dochter fles en 5 min washandje en aankleden dochter en dan nog even 5 min op de bank zitten. Dus in minder dan een uur ben ik de deur uit.
    - Vind je het badmoment met zoontje een fijn moment of sla je het liever over? Mijn dochter gaat 1x per week in bad op de dag dat mijn ouders oppassen. Verder elke dag een washandje, dat gaat een heel stuk sneller en echt vies is ze echt niet :) Als ze wel vies is neem ik haar mee onder de douche als ik toch zelf moet.
    - Is er de mogelijkheid op je werk warm te eten? Eerder kwam ik vaak ook pas aan koken toe nadat dochter op bed lag, maar als je om 8 uur nog moet koken/eten/afwas is je hele avond al bijna om. Dus nu eet ik tijdens de lunch warm, en dochter krijgt om 17:00 uur een potje op het kinderdagverblijf. Als ik thuiskom maak ik brood klaar in 2 minuten, en eet dat op terwijl ik met dochter aan het knuffelen/spelen ben. Dochters bedritueel duurt ook echt maar 2 minuten (pyama aan, slaapzak aan, kus, knuffel), dus nadat ze in bed ligt om 19:30 heb ik de avond voor mezelf.
    - Huishouden, niet zo streng zijn voor jezelf scheelt al heel veel :p Als je doordeweeks amper thuis bent wordt het ook niet erg vies. Ik ga in het weekend in 1 uur als een wervelwind door het huis. De grotere klusjes zoals badkamer poetsen plan ik eens in de zoveel tijd tijd voor in.
    - Probeer dingen te combineren. Ik heb een kinderdagverblijf in de buurt van m'n werk uitgekozen en daar permanent een fiets neer gezet. Nu rijd ik 30 km naar het kinderdagverblijf met de auto, maar de laatste 5 km van kinderdagverblijf naar werk fiets ik. Ik vind het heerlijk om even lekker te bewegen (echt sporten lukt niet meer sinds dochter) en soms stop ik nog even bij de supermarkt voor ik dochter ophaal, dan kan ik zonder dochter even lekker snel de winkel rond sjeesen en wat meenemen in m'n rugtas. Zo zijn 'sporten' en 'boodschappen' ook alweer afgevinkt. Nu moet ik wel zeggen dat ik ADHD heb, en zo ongeveer alles tegelijkertijd doe. Als de was droog is neem ik elke keer als ik er langsloop iets mee. Heel veel schoonmaakdingetjes doe ik even snel tussendoor, zodat ik niet eens het gevoel heb dat ik echt met het huishouden bezig ben.

Probeer hulp te vragen als het jezelf te zwaar blijft vallen, vinden de meeste mensen helemaal geen probleem om keer te helpen schoonmaken, oppassen, koken, enz!

8. Marisol

Marisol Lid

14 feb 2014
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Brinta,
    Ik ben ook een alleenstaande moeder. Ik werk 28-30 uur per week en werk gelukkig dicht bij huis.
    Wat je misschien kan helpen om 1-2 dagen in de week familie of vrienden vragen om bij jou te eten. Dan kunnen ze je helpen met je kindje en kan je samen eten. Dit geeft je meteen wat afleiding en gezelligheid. Is natuurlijk nog geen oplossingen voor je huishouden maar dan geeft het je net even de ruimte om bijvoorbeeld te stofzuigen of een was te draaien.
    Groetjes

9. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Allemaal heel erg bedankt voor de tips!
    Ik heb nu met mijn ouders afgesproken dat hij elke dinsdagavond daar blijft slapen omdat mijn ouders op woensdag oppassen. Mijn moeder haalt hem dan op van het kdv dus dat scheelt al heel wat.
    Verder probeer ik de boodschappen snel te doen voordat ik mijn zoontje op haal. Dat scheelt ook weer.

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Waarom moet je het huishouden doen in de week? Ik werk ook 40u, ben wel niet alleen maar toch soms als het op huishoudelijke taken aankomt wel een beetje.
    In de week gewoon de keuken ruimen nadat jij gegeten hebt (afwas etc.) Verder niets doen, lekker boek lezen of TV kijken.
    In het weekend, zaterdagochtend bijvoorbeeld, een uurtje uittrekken dat je zoontje in de box zit of zo en dan snel stofzuigen en evt. dweilen. WC schoonmaken, doekje over badkamer, ondertussen wasje insteken. Op een uurtje ben je klaar (denk ik toch, ik ben op een uurtje klaar en heb een huis van 3 verdiepen). En verder niet stressen, huishouden is niet het belangrijkste

11. Minerva

Minerva Niet meer actief

Hey meid, kun je geen ouderschapsverlof opnemen?

12. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Hi Allemaal,

Ik kan gelukkig melden dat het me allemaal een stuk beter af gaat nu.
    Ben weer helemaal in het ritme van werken en merk dat ik ook meer rust heb nu mijn zoontje weer wat ouder wordt en hierdoor zichzelf wat meer kan vermaken in de box.

Minerva, ik heb inderdaad ook gedacht aan ouderschapsverlof maar ondanks dat je een deel terug krijgt van de belastingdienst zou ik te veel in moeten leveren. Zou dan nog steeds wel rond kunnen komen maar moet dan toch meer nadenken over aankopen die ik kan doen. Voor mij heb ik de keuze gemaakt dat ik dan toch liever geen ouderschapsverlof op neem. Bedankt voor het meedenken!

Deel Deze Pagina