omgeving negatief over bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mymiracle, 8 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

mijn man en ik weten het allebei zeker! we willen (of nou ja WE) bv geven straks en het ook niet zomaar opgeven omdat bv voor ons de beste voeding is en het beste begin voor ons kleintje.

nu doet mijn omgeving er nogal luchtig over, opmerkingen als, flesvoeding is net zo gezond en waarom al dat "gedoe" ik kan het werkelijk niet meer aanhoren.

gisteren zei mijn schoonmoeder dat we straks lekker bij haar langs komen en lunchen (de kleine en ik) en dat ik dan flesjes mee zou nemen voor de kleine, toen zei ik dat dat niet hoeft omdat ik bv wil gaan geven, toen zei ze, wie zegt dat het lukt? en als het niet lukt zou ik gewoon overgaan op flesvoeding hoor! maak er maar niet teveel heisa over, zei ze letterlijk. ik zei dat mijn man (haar zoon) en ik het er echt over eens zijn, we gaan voor bv, toen kreeg ik zo'n zuur gezicht van haar en zei ze: nah ja, doe maar wat voor jullie goed voelt. ik heb het idee dat ze zelf graag een keertje de kleine de fles wil geven en dat ze het niet leuk vindt dat ik nu al roep, de eerste 5 a 6 weken geen speen of fles om verwarring te voorkomen.

mijn moeder roept alleen maar, nou als je net zoals mij bent dan lukt het niet hoor, bv geven gaat ons in de familie gewoon niet goed af :( .

ik weet dat mensen altijd een eigen mening zullen hebben maar om nou van beide toekomstige oma's geen support te krijgen is wel erg jammer.

ik heb een boek gekocht over bv geven en weet inmiddels dat het echt even wennen is en dat je echt moet doorzetten om het onder de knie te krijgen, maar zoveel vrouwen doen het, waarom is het vertrouwen van de omgeving in mij zo laag? :(

hadden jullie dat ook?

2. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Heel herkenbaar en ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen;

Jaloesie.

Zowel om het feit dat ze geen flesje kunnen geven als om het feit dat zij het niet hebben gegeven en achteraf wel hadden gewild.

Niets van aantrekken en lekker samen met je man bv geven! ;)

(hebben wij ook gedaan en doen het nu 9 maanden later nog steeds, nog steeds met comentaar soms maar als ik ons tevreden meisje zie intresseert het ons geen bal wat de omgeving vind)

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Wat een heerlijke positiviteit!

JIj moet doen waar JIJ je goed bij voelt.. en zeker niet naar andere luisteren..

4. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    Gewoon doorzetten hoor, ik krijg ook constant te horen wanneer ik nou overga op de fles en waarom ik zo moeilijk doe. Nou omdat ik ons meisje dus ook het beste wil geven. Dus doe lekker je ding en luister niet naar anderen, geef jou kleine gewoon het beste. BV is natuurlijk en er is maar een klein percentage waarbij het niet lukt dus gewoon ervanuit gaan dat het goedkomt!

5. mymiracle

ze konden inderdaad weleens jaloers zijn, mijn schoonmoeder heeft nooit bv gegeven omdat ze een tweeling had en dat te intensief was en mijn moeder zegt dat het haar niet lukte omdat haar melk te dik was, en nu zouden ze inderdaad maar wat graag een flesje willen geven, hun eerste kleinkind wordt dit, het voelt gewoon af en toe als een soort druk omdat wij hun 1e kleinkind verwachten en haar daarom met iedereen moeten delen, doen we natuurlijk ook maar wel op onze manier.

6. mymiracle

ik ben ook zeker van plan om door te zetten ;) en als ik hier zo wat meer lees gebeurd het best vaak dat mensen bv niet accepteren, en het is inderdaad zoiets natuurlijks, waarom zou ons lichaam anders de functie hebben om ons kind te voeden? als het niet de bedoeling was waren we wel zonder borsten geboren.

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Wat vervelend zeg... en de kleine meid is nog niet eens geboren. Berg je maar straks voor de opmerkingen: ga je alweer voeden? er zijn toch nog geen drie uur voorbij? weet je wel zeker of je genoeg melk hebt? etc. etc.

Ik zou nog even op een rustig moment vertellen dat je het jammer vindt dat ze zo negatief zijn over bv terwijl jouw lijf ervoor gemaakt is (het gaat al eeuwenlang goed) en je er vol enthousiame ingaat. En dat je graag geen vervelende opmerkingen meer wil horen erover.

Tip: op onzeker momenten (die bijna elke moeder heeft) over productie e.d. liever niet met die anti-bv mensen bespreken. Anders duiken ze meteen met hun pro-flespraatje op je af terwijl je dan eigenlijk de support van 'je doet het goed' nodig hebt. Leg telefoonnummer van LLL, VBN en de lactatiekundige klaar en lees je goed in op borstvoeding.com, borstvoedingsforum.nl of hier. We zijn hier om elkaar te helpen! :D

8. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Herkenbaar!

Wat mij erg geholpen heeft is om te beseffen dat de informatie die onze moeders over BV kregen, heel anders was dan wat wij nu horen.

In de jaren 70 kregen moeders soms bijvoorbeeld te horen dat "hun melk net water was en dus niet voedzaam genoeg voor hun baby". En elke moeder wil het beste voor haar baby, dus wat denk je dat ze deden?
    Dit komt voort uit de periode na WOII toen flesvoeding een luxeproduct werd. En de promotie/reclame was daar ook naar. Dus de generatie van onze moeders had over het algemeen weinig op met BV.

Mijn schoonmoeder vroeg me de eerste maanden ook steevast "Heb je nog wel genoeg melk"? En elke keer heb ik haar rustig uitgelegd dat 99% van de moeders "genoeg" melk heeft. Dat ik goed op mijn zoontje lette. Had hij goede plasluiers, groeide en ontwikkelde hij zich normaal, bleef hij alert? En na een aantal maanden was ze opeens "om", zo leek het. Toen vertelde me dat ze zo trots op me was en dat mijn kindje het duidelijk zo goed deed op mijn melk.
    Ze heeft ook een keer een flesje afgekolfde melk gegeven, dat ik net daarvóór bij haar thuis had afgekolfd. Ze vond het super! Dus daar hebben we natuurlijk ook een foto van gemaakt.

Mijn moeder heeft ons destijds ook niet zo lang gevoed. Zij vertelde me dat ze nu denkt dat ze al te snel na de bevalling weer te druk aan de slag ging. Ze nam te weinig rust. Maar ook zij is heel trots op me en vertelt dat ook tegen anderen.

Wat trouwens in de tijd van onze moeders ook anders was, is dat ze niet of nauwelijk melk (konden) afkolven, zodat ze een keer zonder kind op pad konden of konden werken buitenshuis. Dan voel je je natuurlijk extra verbonden aan je kind en dat is ook niet altijd makkelijk.

Ik geef inmiddels trouwens al weer bijna 15 maanden BV.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Bereid je inderdaad zelf goed voor, ook met een borstvoedingsvoorlichting avond ofzo. En op www.borstvoeding.com vind je ook een hele lijst met misverstanden. Dit kan je helpen om op de misverstanden bij anderen te reageren.

Ik wens je veel rust en wijsheid toe. Uiteindelijk ben jij samen met je man verantwoordelijk voor jullie kindje!

Succes met je bevalling!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik heb nooit negatieve reacties gehad, juist eerder het omgekeerde, dat iedereen heel supportive is en benoemt hoe fijn het is dat ik m'n kind zelf kan voeden. Veel opmerkingen, als ik ergens ga zitten voeden, van: Fijn he, en wat gemakkelijk dat je dit altijd bij je hebt en het altijd de goede temperatuur heeft!

Maar kan me dus voorstellen dat dit erg frustrerend voor je is. Raar toch, dat er zoveel mensen zijn die nog steeds denken dat FV even goed of zelfs beter is... (daarmee uiteraard geen oordeel uitsprekend over mama's die FV geven, maar het blijft -een goede- tweede keuze).
    Ik heb idd ook van: Als de natuur zo is, dan zal dit toch echt wel het beste zijn? En ik merk aan Thirza dat dat ook echt zo is: ze zit bovenaan in de groeicurves en is bij groot verdriet altijd direct getroost met wat warme melk, :)
    Lekker doen dus en vooral je niet laten ontmoedigen, zeker als het allemaal niet helemaal vanzelf gaat... Ook hier hebben we er even voor moeten knokken om de BV te laten slagen, maar dat is gelukt, dankzij kraamzorg, VK en uiteindelijk een lactatiekundige. Hou de adressen dus bij de hand, dan kun je gelijk in actie komen als het allemaal niet zo handig lukt in 1 keer, :)

10. mymiracle

bedankt voor jullie reacties! dat doet me echt goed :) ik ga op de websites eens een kijkje nemen.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tjonge zeg! Ik wist dat je 'gezeik' kreeg wanneer je borstvoeding geeft. Maar dat het zelfs soms al begint in de zwangerschap is nieuw voor me ;)!

Meid ik zou er echt boven gaan staan! Jij weet wat je wil voor jouw kindje en dat ga je gewoon doen! En tuurlijk lukt het jou om borstvoeding te geven! Slechts een paar procent van de vrouwen kan geen borstvoeding geven, de rest wel hoor!

Hierboven al wat tips gezien ;)! Zoals veel info inwinnen en iets van een cursus zou ik zeker doen ;)!

Laat ze maar een poepie ruiken :) bij jou gaat de borstvoeding vast helemaal prima!

Liefs, Hanneke!

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

hey hey hier in de zwangerschap ook negatieve reacties gehad.want ja nu kunnen hun geen eten geven en smoeder maakt het zo bont die zei dus gewoon nou ja bij mij lukte het ook niet! of te wel ik kan het dus niet.

fynn is nu 5 weken en ik geeft gewoon bv. en nu krijg ik dus vreemde blikken.ik voed op verzoek dus nu is het echt de heletijd nu alweer?hij hoeft toch maar 1 keer in de 4 uur? etc
    fynn heeft last van krampen dus ik moet stoppen met bv geven en over op fles.
    ik mag niet voeden bij mij schoon ouders in de buurt.ik vertik het om te kolven als ik naar hun toe ga dus ga ik in de auto zitten voeden.
    er is dus gezeg dat ik mijn vriend te kort doe dat ik bv geef hij kan nooit geen eten geven.
    nou ik kolf als mijn vriend eten wil geven een fles af.

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

mijn man en ik weten het allebei zeker! we willen (of nou ja WE) bv geven straks en het ook niet zomaar opgeven omdat bv voor ons de beste voeding is en het beste begin voor ons kleintje.
    Dat klopt, borstvoeding is de beste voeding. Bij mijn kindje was het (mijns inziens) levensreddend. Hij was 12 weken te vroeg geboren.
    Maar ook voor andere atherme babies ben ik overtuigd dat je ze een goede start mee geeft. beter als met kunstvoeding. Als ik om me heen kijk op de couveuseafdeling dan zie ik dat mijn kindje (even oud, ook in aantal zwangerschapsweken als 3 andere kindjes op de afdeling, waarvan de moeders het kolven niet volhielden) echt het snelste groeit. en dan gaat het om 500 gram! de andere kinderen wegen 2200 en die van mij nu 2700

nu doet mijn omgeving er nogal luchtig over, opmerkingen als, flesvoeding is net zo gezond en waarom al dat "gedoe" ik kan het werkelijk niet meer aanhoren.
    het is ook veel werk, maar het zegt meer over hun eigen ervaring en daarmee ook over het kunnen volhouden en het belang niet inzien van moedermelk.

gisteren zei mijn schoonmoeder dat we straks lekker bij haar langs komen en lunchen (de kleine en ik) en dat ik dan flesjes mee zou nemen voor de kleine, toen zei ik dat dat niet hoeft omdat ik bv wil gaan geven, toen zei ze, wie zegt dat het lukt? en als het niet lukt zou ik gewoon overgaan op flesvoeding hoor! maak er maar niet teveel heisa over, zei ze letterlijk. ik zei dat mijn man (haar zoon) en ik het er echt over eens zijn, we gaan voor bv, toen kreeg ik zo'n zuur gezicht van haar en zei ze: nah ja, doe maar wat voor jullie goed voelt. ik heb het idee dat ze zelf graag een keertje de kleine de fles wil geven en dat ze het niet leuk vindt dat ik nu al roep, de eerste 5 a 6 weken geen speen of fles om verwarring te voorkomen.
    lullig. maar goed, als ze later op je kindje gaat passen moet ze wel flesjes hebben, waar jij afgekolfde moedermelk indoet. Ik ben overtuigd dat het geen kwestie van Lukken is, maar een kwestie van goede begeleiding (lactatiekundige) een goede dubbelzijdige electrische Medela kolf indien het niet aan de borst lukt,(ik zou hem in huis halen/ huren voordat je bevalt, te huur bij allerlei groene kruis winkels, kijk op internet) en doorzettingsvermogen. en je moet binnen 6 uren kolven of aan de baby aan de borst doen. en haal een tepelhoedje / contacthoedje(medela) in huis, voor het geval de baby geen grip op de tepel heeft. www.medela.nl

mijn moeder roept alleen maar, nou als je net zoals mij bent dan lukt het niet hoor, bv geven gaat ons in de familie gewoon niet goed af Confused .
    gatsie wat een ellendige opmerking

ik weet dat mensen altijd een eigen mening zullen hebben maar om nou van beide toekomstige oma's geen support te krijgen is wel erg jammer.
    vind ik ook

ik heb een boek gekocht over bv geven en weet inmiddels dat het echt even wennen is en dat je echt moet doorzetten om het onder de knie te krijgen, maar zoveel vrouwen doen het, waarom is het vertrouwen van de omgeving in mij zo laag? Sad
    dat klopt. ze hebben zelf een slechte ervaring. borstvoeding geven is zwaar, maar het is het mooiste en onvervangbaarste wat alleen jij, je eigen kindje kan meegeven.

hadden jullie dat ook? Nee

rest ik erbij te zeggen dat ik Spruw en tepelkloven heb! en een kapotte dure kolf heb gehad... vandaar dat ik zeg dat je de huurkolf moet hebben.

14. mymiracle

vreselijk, hier ben ik ook zo bang voor :(

15. mymiracle

bedankt voor de tips en feedback Ons Kleintje! ;)

16. wendyp

wendyp Niet meer actief

Hier ook hoor! Pfff... Gewoon lekker na 6 weken stoppen. Mijn moeder vond het ook niet zo nodig.

En ik voed nu ook nog steeds op verzoek en soms als ze gaat jengelen als ik bij mijn ouders ben, geef ik haar ook wat te drinken.

Vorige week kreeg ik de opmerking: Tjeeej moet ik nu weer tegen je blote borst aankijken :(

Of mijn stiefschoonmoeder (geen kinderen) Is het nu niet beter om te stoppen? Want anders hangt ze straks als ze 6 is nog aan je borst. Of dat ik een beetje afstand van haar moet doen, want anders kan ze zo nooit zonder me.

*zucht* het blijft, ik veeg er m'n reet nu mee af.

Ik heb ze trouwens nog niet verteld, dat ik na het jaar nog wil voeden, als Sasha nog wilt... hihi.

17. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Als jullie borstvoeding willen geven dan moet je dat zeker doen!

Veel goede tips heb je al gehad. Toch wil ik er graag nog iets aan toe voegen.

De eerste weken borstvoeding zijn mij heel zwaar gevallen. Op een gegeven moment kwam mijn kindje om de 2 uur, waardoor ik amper tijd voor mezelf had (om te douchen of te eten enzo). Ik hoor van meer vrouwen dat de eerste weken borstvoeding erg zwaar (kunnen) zijn. Ik vond het absoluut geen rozegeur en maneschijn en kon op een gegeven moment helemaal niet meer genieten.
    Als je borstvoeding wil geven dan zijn dat de momenten waarop je je afvraagt of je door moet zetten (of je twijfelt er net als ik geen moment over). Dan is het inderdaad erg handig om het nummer van de borstvoedingsverenigingen en de lactatiekundige te hebben. Die laatste heeft ons erg goed geholpen.

En waar doe je het voor?
    Nou, ik ging laatst mee naar een sportwedstrijd van mijn man en ons ventje had honger.
    We waren met mijn schoonvader mee om een pand te inspecteren (een leeg pand) en ons ventje had honger (je kunt zelfs staand/lopend voeden!).
    Ik was laatst in een motorzaak en ons ventje had honger (blote borsten en motoren gaan heel goed samen!)

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Vroeger was het gebruikelijk om flesvoeding te geven. Mijn moeder is nog redelijk jong en is niet van die tijd, maar mijn schoonmoeder heeft dus wel maar kort borstvoeding gegeven en die vindt flesvoeding ook veel normaler merk ik aan haar. Het is gewoon waar ze mee zijn opgegroeid. Jaloezie lijkt me wat ver gezocht.

Maar wel onwijs irritant zulke opmerkingen. Sowieso vraag ik me af waar mensen zich mee bemoeien? Ongeacht of er nou borst- of flesvoeding wordt gegeven. Dat is toch jouw zaak, niet die van een ander?

En dat ouders gaan miepen dat ze dan geen flesje kunnen geven, argh, je zou ze toch wat. Het is voor alsnog niet hun eigen kind, maar hun kleinkind. Daar hebben ze wat mij betreft niets over te zeggen.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.338
    36.198
    113
    Sjonge, waar bemoeien die mensen zich mee zeg?

Die keuze is toch altijd aan jou.

En wat betreft de flesjes geven, ik gaf dus wel flesvoeding (helaas, maar goed) en ik zorgde er wel voor dat ik altijd zelf de fles gaf en soms mijn man. Dat was echt ons momentje, dus pech voor diegenen die dat graag wilden.

20. mymiracle

laatst kreeg ik de opmerking dat bv wel erg "new age" is :( nou ja!
    ik lees hier in jullie verhalen ook terug dat mensen het altijd maar voor een ander in willen vullen.

@wendyp: wat een opmerkingen zeg! groot gelijk dat je gewoon je eigen gevoel volgt, op naar het 2e jaar bv!

mijn eigen gevoel vertrouwen en volgen daar moet ik ook sterk genoeg voor zijn, ik bereid me in ieder geval al flink voor op confrontaties, ik weet dat dat niet goed is maar ik sta zo vaak met de mond vol tanden als ik onverwachts commentaar krijg dat ik me maar beter kan voorbereiden.

Deel Deze Pagina