Baby helpen bij de ontwikkeling?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Stefanie83, 10 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    hai allemaal,

Ik vroeg me af of ik mijn zoontje van 3 maanden moet helpen bij zijn ontwikkeling. Dat wil zeggen:

-moet ik hem op zijn buik leggen? (ook al begint hij daar verschrikkelijk van te huilen)

- moet ik zijn handjes om de fles klemmen zodat hij leert de fles op den duur zelf vast te houden?

- moet ik hem speeltjes in de handen stoppen?

Ik hou eigenlijk niet van geforceerd gedoe, maar ik wil natuurlijk ook niet dat mijn zoontje een ontwikkelingsachterstand oploopt.

Graag jullie mening hierover! Thanks!

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Hoi,

Een kindje af en toe eventjes op de buik leggen is wel goed voor de nekspieren. Verder hoef je nog niets te doen hoor, 3 maandjes is nog erg jong. En het helpt ook helemaal niet zodat ze iets sneller kunnen. Dat hebben ze eens getest met een tweeling waarvan ze de 1 constant stimuleerden en de ander niet. Degene die gestimuleerd werd kon alles net een paar dagen of 1 week eerder. Dat heeft dus helemaal geen zin. Je ziet zelf wel wanneer je kind ergens aan toe is. Bijv. met het vasthouden van een speeltje dat doe je toch spelenderwijs wel?

3. adi

adi Niet meer actief

De motorische ontwikkeling is toch kwestie van de ontwikkeling van de hersentjes. Deze maken in de eerste 2 jaar een enorme ontwikkeling door, en elke keer merk je in één keer dat je kindje iets nieuws kan.

Enige wat wel goed is om vaak te doen, is het kindje op zijn buik te leggen. Deze houding is goed voor de ontwikkeling van nek- en rugspieren. Als je kindje het niet prettig vindt (de meeste vinden het niet fijn) kun je het een paar keer per dag maar effentjes doen. Of hem bij jou op schoot op zijn buik leggen en dan zachtjes over de rug wrijven. Dat vinden ze meestal heerlijk.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ben het idd ook eens met het advies van de andere meiden. Zou hem wel af en toe op de buik leggen zodat hij de mogelijkheid krijgt om daar aan te wennen en zijn nekspieren te oefenen. Maar zou hem verder niet geforceerd dingen in de handen duwen, als het bij hem in de buurt is en hij kan erbij dan pakt hij het vanzelf wel.

Bij de ontwikkeling van kinderen gaan veel dingen vanzelf en kun je het niet echt leren of versnellen. Het gaat er meer om dat je hem een stimulerende omgeving biedt (dus bijv boxspiraal, speeltjes etc), maar dat zit meestal wel goed :)

5. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Op de buik leggen is wel goed, daarmee "traint" hij de nekspieren. Wat speeltjes en fles vasthouden betreft: handjes om fles "klemmen" heeft volgens mij weinig zin. Als hij eraan toe is, houdt hij de fles wel zelf vast :).

Als je een kindje wilt stimuleren iets in z'n handje te pakken, bijvoorbeeld een klein knuffeltje of doekje, kun je dat doen door als hij een vuistje maakt, met dat knuffeltje of doekje over z'n handje (de buitenkant dus) te "aaien" (kregen wij als tip van de fysio :)). Maar met drie maanden "hoeft" dat nog niet hoor ;)

Deel Deze Pagina