Omkleeddrama

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sweetamber, 23 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Er zijn vast wel dames die het (her)kennen...

Ons ventje is best een lief mannetje:D alleen als hij zijn kleertjes aan moet of als hij een schone luier moet of als hij naar bed moet en dus een pyjama aan moet is het drama.

We zitten momenteel echt met onze handen in het haar weten niet meer wat we ermee moeten.
    Hij wil zelf zijn kleren uittrekken en dat mag natuurlijk ook!!!
    MAAR hij doet het dan niet!!!
    Dan geven we hem allerlei (en waarschijnlijk te veel) kansen om het alsnog zelf te doen, maar hij doet het gewoon niet!!!
    Op het laatst willen we het dus zelf doen en met veel getrap, gegil en gehuil lukt dat dan wel.
    Maar dan is hij zo van de kaart dat we dus niets meer gedaan krijgen van hem, want hij had zelf zijn kleren uit willen trekken.
    Tja, als de kleren eenmaal uit zijn gaan we ze niet meer aantrekken.

Nu dacht ik vanmiddag, ik laat het niet zover komen dat ik zelf weer helemaal boos/verdrietig ben. Ik leg hem wel zo in bed. Zijn schoenen, sokken, trui en broek uittrekken ging aardig goed.
    Maar verder wilde hij niet, dus ik wilde hem in zijn hemd en onderbroek in bed leggen. Zonder schone luier.
    Totdat ik ineens zag dat zijn onderbroek helemaal nat was en hij dus langs de luier gelekt had.
    Dus "onder dwang" een schone luier aangedaan, maar dit staat me zo tegen.

Wat doen jullie/zouden jullie doen???
    Nu loopt hij bv in een poepluier, hij wil geen schone luier aan.
    Maar straks heeft hij wel weer hele rode billetjes.
    Als ik hem nu bij zijn speelgoed weghaal is het weer mis.
    Ik kan het hem ook aankondigen, van over zoveel minuutjes gaan we schone luier aandoen, maar dan is het nog drama.

Ik weet het gewoon niet meer.
    Als hij zijn luier niet al te lang aanheeft en hij heeft geen poepluier wil ik hem vanavond (mocht hij moeilijk gaan doen) gewoon met zijn kleertjes aan in bed (of alleen in hemd en onderbroek).

2. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Niemand herkenning???

Net heb ik 'm in zijn onderbroek en hemd in bed gelegd, zonder verhaaltje en kus/knuf ritueel. Hij wilde zijn tanden niet poetsen.
    Ik hoorde nog niets, tot nu. Hij probeert de lamp aan te doen, wat 'm niet lukt. Hij zat bij de deur en hij mopperde wat. Ben benieuwd of hij nog gaat huilen.

't Lijkt wel of niets indruk op 'm maakt...

3. lief83

lief83 Lid

24 jun 2010
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi sweetamber,

Ik neem aan dat het om het peutertje gaat. Mijn zoon vondt het ook vreselijk aan en uitkleden en is met tijd en wijle ook driftige en opstandig.
    Ik heb geen idee of dit werkt of dat je het al geprobeerd hebt. Wij doen dit ook met tandenpoetsen en alle anderen situatie met conflict.

Wij proberen van allen vervelende situatie voor kinderen een feestje te maken. zo maken wij van de melodie van het liedje smakelijk eten allerlei variatie zoals tandenpoetsen, haartjeskammen. Met veel clownsgezichten. Hiernaast leid ik mn zoon altijd af door te zeggen waar is je handje voetje/etc nou en dan te gaan zoeken. of een trek wedstrijd aan sokken en broek.

Maar hiernaast hebben wij ook de regel dat hij moet luisteren. Meestal zeg ik tegen hem welk gedrag ik van hem verwacht. doet hij het niet krijgt hij een waarschuwing en luister hij dan niet dan moet hij op trap zitten. Hierna kus geven en sorry zeggen. En opnieuw proberen. Als je zon koppig kind als ik heb dan kan het soms wel een paar keer nodig hebben.

Maar hier werkt het wel en is het meestal een gezellige boel bij het uit en aankleden.

Hoop dat je er iets aan hebt.

4. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    bedankt voor je tip, er een feestje van maken is een goeie ga ik proberen!!!

als hij niet luistert zetten we hem in de hoek, hij blijft er alleen iedere keer uitkomen.
    en idd nadat hij dan in de hoek is geweest doen we altijd zeggen waarom hij de hoek in moest, we maken een "afspraak" dat hij het niet weer doet en dan kus en knuffel.
    alleen nou roept hij al om de kus en knuffel voordat we bij hem weg kunnen lopen bij de hoek;)
    wij hebben echter al regelmatig afgesproken dat hij goed zal luisteren, maar meneertje is een "controlfreak" en alles moet precies zo gaan als hij het wil en daar pas ik op een gegeven moment voor.
    en soms gebeurt het dat hij het er de volgende dag nog overheeft dat hij bijvoorbeeld niet zelf zijn broek heeft uitgetrokken (terwijl hij daar dan meer dan genoeg kansen toe heeft gehad)...
    we hebben een heel koppig en driftig mannetje...

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    En belonen als hij zich uitkleedt/goed meewerkt?

Dochter doet wel eens moeilijk met naar bed gaan en dan beloof ik haar gewoon een kort 'spelletje' als ze goed/snel meewerkt.
    We hebben een paar zelfbedachte spelletjes die ze heel erg leuk vindt. Als ze goed meewerkt+een spelletje gaat sneller dan alles doen met constant getreuzel en wegrennen ;)

Evt een beloningssysteem..

6. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Het ging vanavond alweer niet zo lekker, totdat ik aan jou woorden moest denken.
    Bij het tandenpoetsen gaan zingen en ik kreeg me toch een smile van oor tot oor.
    Dus bij het omkleden ook gedaan en het is in weken niet zo soepel gegaan, dus bedankt voor deze tip die houden we er in!!!:D:D:D

7. lief83

lief83 Lid

24 jun 2010
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat leuk om te horen dat je het zo hebt aangepakt en dat het werkt:)

Succes met je mannetje.

8. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Vanmiddag was het weer helemaal mis en zingen hielp zelfs niet, pffff.
    Heb 'm met z'n kleren en schoenen nog aan in bed gelegd en ik heb 'm niet weer gehoord.
    Toen ik later bij 'm kwam om 'm uit bed te halen had hij toch maar zijn schoenen en kleertjes uitgetrokken en lag hij heerlijk te slapen in zijn hemd en onderbroek...

Hoop niet dat dat zingen eenmalig leuk was....

9. susy26

susy26 Niet meer actief

hier ook al last van , dan werkt meneer echt niet mee,verschrikkelijk. Meestal geef ik hem iets in zn handen wat weer 'nieuw' voor hem is, en dan gaat t redelijk.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Vanavond toch maar weer 'de nanny' kijken dan?

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ah ook een juli 2009 knulletje :D heerlijk leeftijd maar idd, soms kunnen ze flink eigewijs doen. Hier is het dus dat hij 3x de kans zelf krijgt, doet ie t dan nog niet dan heeft ie gewoon pech en doet mama het. of ie t nou wil of niet. Wat voor luier gebruik je? Misschien is een luierbroekje iets? kan hij het als een broekje zelf uitdoen of hem staand omkleden. hij kan er zo instappen en uittrekken gewoon de zijkanten scheuren.

Verder kan je proberen hem met potje te trainen als je dit nog niet heb geprobeerd? als hij die luier echt zo vreselijk vind is dit misschien wel een teken dat hij er klaar voor is. neem de tijd, dwing hem niet, alles is nog nieuw voor hem en moet dus wennen aan het potje. niet meteen opgeven ;)

Wat ik hier altijd tegen mn man zeg (die vaak moeite heeft met aankleden en vooral tandenpoetsen) maak het leuk! Hier dus liedje bij het tandenpoetsen AAAAAA voor aapies BBBBBBB voor Beren CCCCCC voor *naam zusje straks* DDDDDD van *eigen naam* en dan elke keer hoek van de mond poetsen bij elke letter.

Ach misschien zijn dit dingen dieje allang heb geprobeerd maar t belangrijkste is dat je t leuk moet houden. Hier dus al met trap op lopen om naar bed te gaan dat mama de billen gaat opeten. of het slaapknuffeltje eerder gaat pakken dan hij. verstoppertje spelen, en dan zit ie belachelijk duidelijk onder zn dekbed te giegelen :p

Wat hier ook goed helpt is verhaaltje lezen uit boek van Dribbel. Heet volgens mij Het Grote Voorleesboek en daar mag hij elke keer voor t naa rbed gaan, zelf verhaaltje kiezen en die gaat mama dan voorlezen. Is het drama tijdens lezen dat hij als een debiel door zn bed springt, dan geef ik m 2 of 3 kansen en gaat ie dan nog door, dan is het over. pech gehad. Moeje maar luisteren

Succes!!

Deel Deze Pagina