Ik heb al even gezocht en genoeg topics gevonden over gekruid eten, maar nog niet echt gevonden wat ik zocht. Ik heb begrepen dat kinderen vanaf een jaar mee mogen eten met de pot en vanaf dan ook een klein beetje zout mogen hebben. Maar ik vraag me af hoe ik het moet doen. Aardappels en groenten zijn geen probleem, maar wij eten ook regelmatig pasta's en daar gaat vaak gehakt door met gehaktkruiden, suiker (om te carameliseren) en tomatenpuree. Mogen ze dit dan ook hebben? Je kunt deze dingen niet later toevoegen. En zijn jullie echt vanaf een jaar pas met kruiden begonnen of kun je dit al eerder (in kleine porties) geven?
rond 8 maanden al alicia al af en toe met de pot mee en met 11 maanden eigenlijk alles. gekruid en minder gekruid nooit geen problemen mee gehad. ze was en nu nog steeds dol op vers eten en hoe gekruider hoe beter. dingen als roti eet ze ook al vanaf 11 maanden. houdt er niks uit gewoon dus zoals wij het eten. je zo kunnen kijkenhoe je kindje reageerd op de voeding en als je merkt dat het niks uitmaakt zou ik niet appart gaan koken
Vanaf een maand of 7 at mijn zoontje gekruid eten (knoflook, italiaanse kruiden, kerrie, paprika, chilli etc). Alles natuurlijk met mate en geen zout. Hoe meer kruiden in een gerecht, hoe lekkerder mijn zoontje het lijkt te vinden. (curry ed. ) Het is natuurlijk wel verstandig om even te kijken hoe je kindje reageert. Mijn zoontje had nooit ergens last van, dan doe je dit misschien sneller. Vanaf 1 jaar mag een kindje in principe alles eten (rauw vlees wordt afgeraden). Het is en blijft beter (voor iedereen) om voorzichtig te zijn met zout.
Ik ben met kruiden veel eerder begonnen dan met zout. Gehaktkruiden en andere kant-en-klaarmengsels gebruik ik niet, omdat die voor het grootste deel uit zout en smaakversterkers bestaan. Niet goed voor een kind en ook niet goed voor een groot mens. En zelf kruiden is gewoon lekkerder!
Heb mijn dochter gisteren heerlijke marokaanse couscous te eten gegeven. Toen ik zelf aan mijn bordje begon, bleek het toch echt wel behoorlijk pittig te zijn! Maar, mevrouw heeft alles met smaak opgegeten! Ik zou zeggen,begin rustig met kruiden (geen zout, en zo pittig zou ik toch ook maar niet proberen ) en kijk hoe je kleintje reageert!
Ik gebruik gehaktkruiden waar zout in zit en voor de pasta's gebruiken wij ook altijd zo'n mix van honig. Zal van de week eens een beetje uit gaan proberen. Ander vraagje nog, welke soorten koekjes krijgen jullie kindjes? Wesley lust geen rijstwafels en krijgt alleen maar liga 2e stap, maar hoe zit het met theebiscuitjes, ontbijtkoek, lange vingers etc? Wanneer mogen ze dat? Hij heeft per ongeluk laatst een taai taai gehad, was binnen een paar tellen op, maar leek mij door al die suikers niet erg gezond
Mariakaakjes en ontbijtkoek kunnen nu ook wel hoor. Ontbijtkoek niet te veel omdat het toch wel vrij zoet is.
Hier worden geen echte koekjes gegeten (soms een klein stukje van mama maar zoontje is inmiddels 16 maanden). Rijstwafeltjes, ontbijtkoek (zonder kandij!), soepstengels, cracotte, cracker etc. Mariakaakjes, San Fransisco's, lange vingers etc. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Er zit aardig wat suiker in. Op zich kan dat helemaal niet zoveel kwaad maar ik zou voor dagelijks gebruik iets kiezen waar geen of weinig suiker in zit.
ik ben vrij vroeg begonnen met het toevoegen van kruiden, zodat ze een beetje kunnen wennen aan mijn (vrij gekruide) kookstijl. in het begin zachte dingen als basilicum, oregano, munt (verse of gedroogde kruiden in hun groentehapje). daarna dingen als komijn, peper, koriander etc. alleen nog geen zout. vanaf een jaar mogen ze in principe alles hebben, dus kunnen ze (als ze het lusten en niet overgevoelig zijn) gewoon mee-eten met alles. wat betreft koekjes, meestal van die speciale babykoekjes, daar zit minder troep in. ik woon in engelandm, dus hier andere merken, maar ik gebruik vaak die van organix. die zijn biologisch, en bevatten geen geraffineerde suiker. ze hebben ook van die rijstewafeltjes, en een soort chipjes, zonder zout. ideaal. Ook soepstengels zijn heel handig, kunnen ze ook goed vasthouden. mijn dochter is er dol op! ben ik ergens op bezoek dan eten ze vanalles.
Wij zijn vanaf 8-9 maanden begonnen met groene kruiden zoals basilum, oregana etc door de pasta saus. Vanaf 9-10 maanden ook dingen als peper, paprikapoeder, knoflook etc. Dat pittige vond ons kereltje lekker. Daarvoor haalden we een portie voor hem eruit, en de rest nakruiden. Pas na de 12 maanden zijn we zout gaan gebruiken. Maar zelf gebruiken we het amper. Dus ons jochie leeft ook redelijk zoutloos (in de gewone producten zit wel genoeg voor de dagelijkse dosis) Gehaktkruiden en andere kant en klare mixen zit vaak bomvol zout. Je kunt ook zelf wat kruiden mengen. Wij gebruiken vaak peper, paprikapoeder, kerrie en wat groene kruiden. Soms een scheutje ketjap of sambal erbij.