Hi moeders! Mijn zoontje van 9 weken heeft altijd trek. Om aan die trek te voldoen zaten we op een gegeven moment op 5 flessen van 200 cc. De maximale toegestane hoeveelheid voor een kindje van 3/4 mnd... (Volgens het CB). Hij is net 2 mnd... Op advies van het CB heb ik de standaard voeding aangepast naar nutrilon forte en geef ik nu 5 flessen van 165cc. Maar hij lijkt hier gewoon nog steeds niet genoeg aan te hebben. Hij blijft eerder komen waardoor ik op 6 flessen per dag uitkom en ik dus alweer aan de max kom te zitten... Ik verdik de voeding ook al met nutriton om hem een meer verzadigd gevoel te geven. Wat adviseren jullie me. Een strak schema hanteren en hem zo aan die 5 flessen houden of blijven voeden op verzoek? Met als gevolg dat ik waarschijnlijk ergens de komende maand over de maximale toegestane hoeveelheid van 1000cc heen ga. Hij is nu 61 cm lang en weegt 5850 gram. Volgens de beschrijving op het pak nutrilon mag hij dus nu al 1000 cc hebben... Bedankt voor jullie reacties! Groetjes, Gisella
Persoonlijk ben ik meer van de schema's. Niet heel strikt, maar als je om de 4 uur wilt geven dan wisselend tussen om de 3,5 a 4,5 uur. Misschien helpt het om elke 3 uur een voeding te geven, maar dan dus minder per fles te geven? En hoe snel drinkt je kindje? Voor een verzadigend gevoel werkt 15 a 20 min toch vaak wel beter.
Hier een kindje van 7 weken, ruim 6 kg. Kreeg tot twee dagen terug 7 flessen van 150/5, dus over de liter. Ik voed op verzoek en maak me hier net druk om, hij zal het wel nodig hebben!
Hier precies hetzelfde probleem, nu 10 weken oud en 6 kg. Krijgt 5 flessen van 180/6 met gedeeltelijk forte voeding maar sinds deze week komt hij 's nachts weer steeds vroeger waardoor ik weer op 6 flessen uitkom. Dus geef ik hem minder met 6 flessen 150/5 maar dan redt hij dus de 4 uur weer niet. Boven een liter mogen ze volgens mij niet uitkomen omdat dit schadelijk zou zijn voor niertjes etc. dus daar wil ik me wel aan houden. Maar het is een vicieuze cirkel zo.
Ik lees mee... hier ook een hongerige baby... Inmiddels over op forte, maar blijft nog lastig soms. Ze is nu over de 5 kilo, drinkt 5 flessen van 150/5. Overdag is het de bedoeling dat ze om de 4 uur drinkt en snachts laat ze er langer tussen. Maar nu heeft ze bijv. om 21.00 haar "laatste" fles op ipv 22.00 omdat ze dus echt honger had. Nu moet ik dus kijken of ik haar zo nog probeer iets te geven of afwacht, maar dan zal ze ws vannacht ergens komen... Minder geven en dan om de 3uur voeden overdag lukt bijna niet omdat ze dan na de fles erg boos wordt... Ik lees dus nog even mee... Blijft lastig soms.
TS, ik zou toch echt proberen sowieso niet over de liter te gaan. Dat is voor kindjes van 6 maanden al te veel, kan je nagaan wat het voor een lichaampje van 2 maanden betekend. Dit kunnen de nietjes echt niet aan. Misschien kan je extra water toevoegen, 10 cc per fles? Mart is/was ook erg hongerig maar je zal het toch echt met max 30 schepjes voeding moeten redden. Het gaat niet zozeer om de liter maar meer dat je echt niet over 30 schepjes heen gaat. Mooiste zou toch zijn om 5x 150/5 te geven nu, dan kan je nog wat omhoog als je kindje ouder word!
Hij drinkt zijn flessen veel te snel leeg. Ik verdik de voeding al met 3 scheppen nutriton en geef de fles op stand 1 met de 3 standen speen van de difrax. En dan heeft hij hem binnen 10 minuten leeg. Ik geef hem nadien nog wel de fopspeen zodat hij nog even door kan zuigen om enigzins aan die zuigbehoefte te voldoen. Het enige wat ik nog kan bedenken is te starten met een maat S speen en wanneer de voeding te dik is geworden deze te vervangen met een 3 standen speen en dan stand 1. Wellicht kan ik hem dan naar 15 minuten per fles rekken. Het valt altijd te proberen... 5 flessen van 165 cc zou geweldig zijn. Maar met een fles van minder dan 165 cc redt hij het niet 4 uur. Dan meldt hij zich na 3 uur weer. Met als gevolg 6 flessen. En dat is helaas niet te rekken met een speentje. Die spuugt hij boos na een paar seconden uit zodra hij doorheeft dat er geen melk uitkomt. Boven de liter uitkomen wil ik niet. Ik heb inderdaad gehoord dat dit slecht voor de nieren is. Ik wil het niet riskeren dat hij daar later problemen mee krijgt. Hebben jullie wel het idee dat het geven van forte voeding verschil maakt? Dat lijkt hier uberhaupt weinig effect te hebben. Hij komt net zo snel als bij de standaard voeding. Ik denk dat ik het schema maar in ga stellen. Niet leuk voor hem en ons maar het lijkt me wel beter. Dan moet ik het maar een half uurtje rekken. Nog 2 mnd en dan kun je gaan starten met een klein fruithapje... (ook volgens het CB) dan moet zijn honger toch gesust kunnen worden.
Dat is wel snel, ik denk dat hij gewoon niet verzadigd is. Ik heb ook de difirax fles. Hiervoor de Avent, zowel 3 standen speen als de s speen (bij avent speen 1). Merk dat als onze zoon met de 3 standen speen drinkt, het vele malen sneller gaat dan met de speen 1. Op een moment over gegaan op de difirax speen s. Sindsdien drinkt hij vele malen rustiger en is ook meer verzadigd. Ik denk dat de 3 standen speen veel sneller gaat dan de s speen. Althans, ervaring met Avent, en wellicht ook met de Difirax. Maar... Jij gebruikt dus ook Nutriton. Ik denk dat je beter de S speen kan gebruiken. Eerst de Nutriton weglaten en kijken wat hij doet (of hij dan nog zo vroeg komt voor eten). Gebruik wel forte voeding. Werkt het niet? Komt hij nog steeds zo vroeg om eten? Voeg dan de nutriton weer toe en ik denk dat je dan de Medium speen mag gaan gebruiken. Succes!
De nutriton voeg ik toe vanwege het vele spugen. Omdat meneertje zo ontzettend gulzig drinkt (echt klok klok klok) komt de melk te snel in zijn maagje terecht. Zijn maag trekt dat vervolgens weer niet en gooit er weer flink wat uit. Dat gaat nu stukken beter met de nutriton. Ik was ook al tot de conclusie gekomen dat stand 1 op de 3 standen speen van difrax groter is dan de S speen. Vandaar dat ik beide spenen maar ga afwisselen. Volgens mij is maat M weer groter dan stand 1 van de 3 standen speen (volg je het nog, is echt hogere wiskunde dit! Haha!). Dus dan zou het weer te snel gaan. Dit is dag 3 dat we met de forte verder gaan. Tot op heden merk ik weinig verschil. Hij kreeg dus eerder 200 cc standaard voeding en trok het daar prima 4 uur op. Nu dus 165 cc forte en we hebben mazzel als we de 3,5 uur halen. Maar misschien duurt het wat langer voordat hij aan de forte gewend is.
Hmmm... En dan de S met de nutriton? Zou dat wel goed gaan? En terug gaan op 200 cc (totale) voeding forte en dat langzaam afbouwen naar 165 cc?
Ja, daar begint hij aan te lurken alsof hij 24 uur niks van me heeft gekregen. Totdat de nutriton te dik wordt en hij het niet meer door de S speen heen krijgt. Dan wil ik dus de stand 1 speen gebruiken voor het laatste beetje. Ik ga inderdaad maar afbouwen naar 165 cc anders redt ik het niet tot hij 4 mnd is.
Vandaag flessen van 165 cc forte + 3 scheppen nutriton gegeven. Die heeft hij wederom, met de kleinste speen die ik kan vinden, binnen 10 minuten op. Omdat jullie dachten dat hij nog niet verzadigd was heb ik na deze voedingen hem nog 15 minuten de speen gegeven. Die spuugt hij uit maar met wat lichte dwang zuigt hij daar toch nog flink op. En warempel, hij meldde zich pas na 4,5 uur weer. Lijkt er dus op dat dit het probleem was! We zullen zien! Bedankt voor jullie hulp.
wil ff reageren dat ik vind dat je het heel goed doet! Je denkt goed na over het hoe en waarom en ook super dat je alles probeerd om niet nu al aan de max te zitten. Ik heb er ook echt mee geworsteld, zo lastig! Wij zijn met Mart ook zo bezig geweest, was echt moeilijk soms! Maar echt, als hij 4 maand is en je kan beginnen met rijstebloem maakt dat al zo'n verschil! Hier ook in overleg met cb begonnen met 4 maand omdat hij toen echt niet meer genoeg had aan 5x180/6. En nu red hij het er makkelijk op, 's ochtends een papfles en 's middags fruit. Dus, ff door bikkelen en hopelijk vind je snel een schema dat voor jullie werkt!
Wow! Netjes! Hopen dat hij het zo goed blijft doen. Kom je in ieder geval niet meer in de buurt van die maximale voeding
hoop dat dat het was! Misschien idd gewoon zuigbehoefte doordat baby zo snel drinkt. @Violetriot: Geef je alleen rijstebloem in de ochtend ? en heeft dat dan goed effect op de hoeveelheid die hij drinkt de rest van de dag? Hier hebben we het in laatste fles geprobeerd, maar hij wordt daar 's nachts steeds wakker van. Opeens slaapt hij niet meer door. Geen honger, maar gewoon uren klaarwakker. Zijn we mee gestopt, maar misschien in de ochtend gaan proberen. Is namelijk ook een erg hongerige baby en gaat over max voeding heen.
Hier helpt het in de ochtend wel goed! HIj is dan echt merkbaar langer tevreden. Durfde het 's avonds niet te proberen omdat je inderdaad vaak hoort dat ze dan weer gaan spoken 's nachts.. Maar nu heb ik juist het idee dat hij in de ochtend veel honger heeft na zo'n lange nacht en dan echt baat heeft bij een papfles. Ik doe dan 180/6 met 2.5 eetlepel rijstebloem en dan de 123 speen op stand 1. Dat gaat goed
Hier nog zo'n lurkie Ik ga even niet in op alle adviezen (zo te lezen denk je er zelf goed genoeg over na) maar wel even een opmerking Ik dacht ook dat er een maximum zat aan hoeveel melk ze mogen hebben in cc maar ik heb 2 weken geleden van het cb gehoord dat dat veranderd is Het maximum is nu 30 schepjes van de voeding per dag Dus niet hoeveel cc zeg maar Ik weet niet of dat iets uit maakt voor de hoeveelheid voeding die je mag geven maar ik wilde het toch even melden
oh ps die 30 schepjes is voor een kindje van 4 weken, misschien is dat weer anders voor ouder dat zou je even moeten navragen
Hoezo is de richtlijn veranderd? Het was ALTIJD 30 schepjes per dag hoor. 30 schepjes x 30cc per schepje = 9900cc oftewel 1000cc voeding. Dat is nooit anders geweest. Het is geen probleem om meer water toe te voegen aan de fles, zolang het aantal schepjes binnen die 30 blijft. TS: ik denk dat bij hem het te snel drinken ook een groot effect heeft. Ik lees dat je van alles geprobeerd hebt, maar ik heb nog een tip: Dr. Brown fles met een prematurenspeen. Dat is ongeveer de kleinste speen dat er in. Plus dat de Dr. Brown fles een speciaal systeem heeft waardoor de melk veel langzamer eruit stroomt en baby geen lucht mee binnenkrijgt. Dit is ook beter voor krampjes/ spugen enz. Ik zou die proberen, hier heeft die fles wonderen verricht.