Hoi hoi! Wij hebben 8 augustus de combinatietest en hiervoor moet eerst nog bloed afgenomen worden. Nu zie ik hier als een berg tegen op.. Ik val met het bloedprikken standaard flauw, maar nu heb ik tijdens m'n zwangerschap ook nog een extreem lage bloeddruk.. Kan iemand me vertellen hoe het bij jullie is gegaan? Zijn het veel buisjes? Ik heb helemaal nog geen bloed geprikt tijdens m'n zwangerschap (nu 11,2 weken), dat moet dus allemaal in één keer gebeuren.. hoop dat jullie mij wat gerust kunnen stellen.. Liefs
Ik heb een hele erge naaldenfobie, vond het verschrikkelijk maar ja, het moest. Gelukkig hoeft het niet nog heel vaak als er niks vreemds gevonden wordt. Ik heb iemand meegenomen en naar een ziekenhuis gegaan waar het rustiger was, en gevraagd naar iemand die goed kan prikken. In dat ziekenhuis stond ook een bed zodat iemand kan liggen, mss is dat een idee? Heb het geprobeerd maar kreeg er paniekaanvallen van, ik zat liever. En ik heb Emlazalf gebruikt, dat mag in de zwangerschap, wel op recept maar wordt vergoed en ik kreeg gelijk 5 tubetjes ofzo mee Ik moest met 27 weken nog een keer maar normaal gesproken hoef je dan alleen ijzer te laten prikken dus dan kan het met een druppel uit de vinger. Hoeveel buisjes, euh meen 6. Het ging op zich goed, niet van mijn stokje gegaan waar ik wel bang voor was maar wel heel bleek en moest overgeven beide keren, 2de keer heb ik daarna nog gewerkt. Dus ik zou gewoon navragen aan bijvoorbeeld de huisarts assistente wat ze aanraden voor iemand met naaldenfobie waar je het beste heen kunt gaan, die weten dat vaak wel, zou geen druk ziekenhuis kiezen. En eventueel Emla zalf. Al verdoofd het niet volledig, en lang genoeg laten intrekken maar niet te lang, denk half uurtje. Iets meenemen van sap of druivensuiker voor erna helpt ook schijnt, had idd daarna zin in suiker. Ervoor zou ik niet doen omdat ze ook glucose meten, je wilt natuurlijk niet terug hoeven te gaan om dat nog es te testen, broodje ofzo mag wel. Mss sap ook wel maar heb het risico niet genomen. En bekkenbodemspieren aanspannen schijnt te helpen tegen flauwvallen. Succes!
Ik kan mij eigenlijk niet meer herinneren hoeveel buisjes het waren, ik zou zeggen 2 of 3. Sowieso zou ik niet alleen gaan, iemand vragen die goed kan prikken, gaan liggen terwijl ze prikken en na afloop nog even blijven liggen. Misschien ook wat zoets/zouts meenemen voor na afloop en zorgen dat je goed gegeten hebt! Heb je trouwens ook een angst van bloed prikken of is het alleen dat flauw vallen?
Hier iemand die ook (kan/mag) prikken en er zelf gelukkig geen last van heeft. Het zijn niet veel buisjes. Maar de angst zit vaak in het inbrengen en eruit halen van de naald. Niet het wisselen van de buisjes. Meldt het van te voren sowieso. Mogelijk kun je vragen wanneer het rustig is en dan gaan, dan kunnen ze wat meer de tijd voor je nemen. Eventueel liggen zoals hier al genoemd werd of vragen of iemand je arm wil vasthouden. Dan heb je het gevoel dat je toch niks kunt, dus geef je je sneller over en ontspan je toch wel wat meer. Een andere optie is een vlindernaaldje. Dit zijn naaldjes die ze vaak bij kinderen gebruiken of als je hele dunne aderen hebt. Deze prikjes stellen nog minder voor en ze hoeven de buisjes niet "op je arm" te wisselen, maar doen dit aan het uiteinde van het slangetje. En onthoud: Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die het echt heel erg eng vindt! Laboranten vinden het dan ook niet erg als je het meldt. Het is veel vervelender als je het niet zegt en onderuitgaat.
Voordat ik aan de mmm begon viel ik ook altijd flauw tijdens het bloed prikken, terwijl ik niet eens echt heel angstig was Door het vele bloedprikken ben ik er nu gelukkig overheen Wat bij mij helpt is plat liggen tijdens het prikken en dat iemand met je blijft praten. Daarbij ook goed op je ademhaling letten. Geef het idd van te voren altijd aan bij de verpleegkundige. Dan is die er ook vast op voorbereid, wanneer het toch mis dreigt te gaan. En blijf na het prikken nog even liggen. Voor de zwangerschap moest ik rond de 12 weken 9 buisjes laten afnemen. Maar er moesten wat extra dingen gecheckt worden. Ik geloof dat het anders 6 buisjes zijn.
Wat gek, ik lees hier dat er verschillende buisjes gebruikt werden, maar hier werd er maar 1 gebruikt. Het is te zeggen dat ze gewoon een buisje vol trokken en vervolgens het in 3 verschillende buisjes spoten. Het was in een wip gedaan.
Hoe dunner het naaldje hoe langer het duurt Neem iemand mee ter ondersteuning en afleiding en geef het aan zodat je niet op het spitsuur komt
Ik heb ook een naaldenfobie, bah! Volgens mij waren het 3 buisjes, bij mij was het nog mis gegaan ook, verkeerde kleur buisje en toen ik buiten stond kon ik nogmaals naar binnen. Dus moest 2 keer. Tijdens de zwangerschap (ivm rhesusfactor) nog bloed gegeven om te checken hoe het met de kleine is en daarom een naald in mn bil gehad. Dus dat was al 4 keer een naald. Als het verder goed gaat hoef ik geen bloed meer te geven maar moet na de bevalling nog wel weer een prik ivm rhesusfactor. Ik val ook snel flauw bij dat soort dingen, als je dat aangeeft houden ze er rekening mee. Ze leggen je meteen plat of praten meer tegen je. Het is vervelend maar moet toch wel gebeuren.
De butterfly is niet dunner, maar korter De butterfly wordt gebruikt als je lastig te prikken bent en ze verwachten dat ze moeten 'zoeken'. Ze kunnen de butterfly onder je huid heen en weer schuiven om de ader te zoeken, zodat ze niet opnieuw hoeven te prikken. Ik ben echt fan van dat ding, maar er zijn een heleboel verpleegkundigen die weigeren ze te gebruiken.. Als je erop staat dat ze dat ding gebruiken (en bereid bent om te wachten tot er iemand is die hem wel wil gebruiken), gewoon aangeven. Maar goed.. Dat heeft dus alleen zin als je lastig te prikken bent. Als het altijd in één keer raak is, maakt het niet zoveel uit..
Sommigen willen er niet mee prikken omdat ze beter prikken met normale naald...als je een moeilijk te prikken patiënt hebt prik je liever met een naald waar je het meeste mee prikt/beter mee bent. De vlinder naaldjes zijn overigens vaak wel dunner omdat ze vaak alleen nog bij de kindjes worden gebruikt... De aanwezige maten zijn erg afhankelijk van het ziekenhuis. Volgens mij is het probleem helemaal niet dat ts moeilijk te prikken is maar heeft ze vaak een vagale reactie... Dat los je met het meest uitgebreide assortiment naalden nog niet op. Gewoon vooraf aangeven en iemand mee
Nou bij mij waren het zeker 6 à 8 buisjes bloed!!! Ik dacht hou eens op joh hihi Maar ik ben totaal niet bang, ik moet ook altijd kijken. Geef het aan je angst en dat je vaker bent flauw gevallen dan mag je liggen. Succes
Ligt er volgens mij ook aan of het je eerste zwangerschap is of niet hoeveel ze moeten nakijken. En mss ook wel aan het ziekenhuis? En natuurlijk ook of iemand gelijk laat prikken voor de combinatietest. Die heb ik niet laten doen maar mij lijkt dat ze dan helaas wel wat meer nodig hebben. Maar over het algemeen is het maar 1 keer prikken gelukkig, of het 1 buisje is of 6.