Hallo, Ik heb een vraag, tijdens mijn zwangerschap ben ik in de ziektewet beland door bekkeninstabiliteit. Na mijn zwangerschap bleven de klachten doorgaan en ben ik in november naar de arts van het UWV geweest. Hij kwam erop uit dat ik de blijvende klachten ervaar door hallux valgus, dit was al een probleem maar tijdens mijn zwangerschap is dit in dermate verergerd dat ik geen schoeisel meer aan kan zonder pijn te ervaren. Ik ben momenteel in afwachting van een operatie voor deze aandoening. De arts vermeldde mij echter dat hij betwijfeld of ik mijn beroep na de operatie en het herstel nog zal kunnen uitoefenen. Ik ben pedagogisch werker voor het kinderdagverblijf en werk met kinderen van 0 tot 4 jaar waar je veel mee sjouwt gedurende de dag. Tevens is het vooruitzicht op een baan in de kinderopvang door de ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt en belastingdienst bar slecht. Nu heb ik mijn reintergratiecoach gebeld ivm de mogelijkheden met betrekking tot omscholing, ik heb een relatief goedkope opleiding gevonden van 6 tot 10 maanden tot junior kapper. Mijn coach gaf aan dat je dan ook veel op je voeten moet staan maar het is in een andere werksfeer zei ik, tevens zie je veel dat kapsters tijdens het knippen op een krukje zitten. Tevens heb ik gezien dat er behoorlijk veel vacatures zijn voor (junior) kapsters. Zij gaat volgende week overleggen met de arbeidsdeskundige of het een goed idee is en komt er dan op terug, indien het goedgekeurd word kan de opleiding voor mij vergoed worden door uwv. Nu start er een nieuwe groep met de opleiding in februari en het liefste begin ik uiteraard zo snel mogelijk. Hoelang duurt het dus ongeveer voor je een beslissing krijgt en wat komt hier allemaal bij kijken? Kan ik me eventueel alvast aanmelden en als het uwv eenmaal akkoord is dat zij de betaling op zich nemen of word het uberhaubt afgewezen indien je je alvast aangemeld hebt? Wat zouden daar de gevolgen van kunnen zijn? Wat is goed om te weten met betrekking tot verzoek tot omscholing? Ik heb veel opgezocht en nagekeken maar dit heeft niet in duidelijke antwoorden kunnen resulteren. Ik hoor hier graag meer over Met vriendelijke groet Bloezem
Beste Bloezem, Je vraagt hoelang het duurt voor je antwoord krijgt op je verzoek voor vergoeding van omscholingskosten. Zoals je zelf al aangeeft moet dit eerst overlegd worden met een arbeidsdeskundige. Die bepaalt of je de omscholing mag gaan doen en UWV de omscholing betaald. Hiervoor staan niet echt vaste beslistermijnen. Ik adviseer je de beslissing/reactie van de arbeidsdeskundige af te wachten voor je zaken gaat regelen. Het kan natuurlijk zijn dat de arbeidsdeskundige vindt dat dit beroep voor jou fysiek niet haalbaar is. Je zult dan geen toestemming hiervoor krijgen, maar wel beschikbaar moeten zijn voor re-integreren in eventueel een ander beroep/sector. Ik wens je veel succes bij je re-integratie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare