Gevolgen WW na twee keer periode ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door SCC, 14 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SCC

SCC Nieuw lid

14 jan 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Mijn vrouw heeft te horen gekregen dat ze vanaf 1 juli as boventallig is en derhalve haar baan verliest. Zij heeft vanaf 6 januari 2014 ouderschapsverlof voor onze jongste dochter dus per 1 juli aanstaande is dat net geen 18 maand. Obv daarvan kan ik volgens mij de conclusie trekken dat het ouderschapsverlof geen invloed heeft op haar ww-uitkering.

Zij heeft daarvoor echter voor onze oudste dochter ook ouderschapsverlof opgenomen. Dit liep van begin 2012 tot medio augustus 2013. Wat voor invloed heeft bovenstaande op haar WW-uitkering?

Alvast bedankt.

gr Johan

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Johan,

Wat jammer dat je vrouw haar werk gaat verliezen.

Je hebt gelijk, als je vrouw minder dan 18 maanden ouderschapsverlof heeft gehad dan heeft dit verlof geen invloed op de hoogte van haar WW-uitkering.
    Haar voorgaande ouderschapsverlof kan wel van invloed zijn op de duur van de uitkering. Voor het bepalen van de omvang van een WW-recht worden deze perioden namelijk wel samengeteld.

Wat hierbij belangrijk is: UWV kan maximaal 18 maanden ouderschapsverlof uitsluiten. In de periode hiervoor moet je echtgenote wel voldoen aan de wekeneis. Specifiek voor de uren die zij ouderschapsverlof heeft genoten natuurlijk. Dit houdt in dat ze die voorafgaande periode van 36 weken, wel 26 weken de ouderschapsverlof-uren moet hebben gewerkt. Voldoet zij hier niet aan? Dan kan ze voor deze uren ook geen WW-uitkering krijgen.

Actuele informatie over ouderschapsverlof vind je op de site van de Rijksoverheid.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. SCC

SCC Nieuw lid

14 jan 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Yvonne,

Bedankt voor je reactie. De wekeneis is mij niet helemaal helder. Mijn vrouw heeft van begin januari 2012 tot medio augustus 2013 12 uur per week ouderschapsverlof gehad (26 ipv 38 uur). Aansluitend had ze zwangerschapsverlof ivm de komst van ons 2e kind. In die periode kreeg ze full-time betaald omdat haar ouderschapsverlof net daarvoor was afgelopen.

Na de geboorte van ons tweede kind is mijn vrouw begin januari 2014 weer begonnen met werken waarbij ze 10 uur ouderschapsverlof opnam (28 ipv 38 uur). Dat verlof zal per 1-7-2015 eindigen ivm haar ontslag. Kun jij op basis hiervan beoordelen of ze aan de wekeneis voldoet, en zo niet wat voor gevolgen dit heeft?

Nogmaals bedankt.

gr Johan

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste SCC,

We berekenen bij een WW-aanvraag hoeveel uren iemand werkte, en hoeveel uren iemand op basis daarvan werkloos is geworden.

Daartoe kijken we naar de laatste 26 weken voordat iemand werkloos werd. Als iemand in die periode ouderschapsverlof heeft gehad, zoals bij je vrouw het geval is, kijken we niet naar de laatste 26 gewerkte weken, maar naar een afwijkende periode, waarin geen sprake van verlof was. De periode kan met maximaal 78 weken, oftewel 18 maanden, worden voorverlengd.

Is er sprake van meer dan 78 weken ouderschapsverlof? Dan wordt de omvang van de WW, dus het aantal uren dat je werkloos bent, (mede) gebaseerd op een periode ouderschapsverlof had. In dat geval heeft het ouderschapsverlof van je vrouw dus een nadelig effect op de WW. Want beide ouderschapsverloven worden samengeteld voor de 78-wekennorm.

Tot slot vraag je of wij op basis van de informatie in je vraag willen beoordelen of je vrouw aan de wekeneis voldoet. Het Webcare Team doet geen beoordelingen; wij geven algemene informatie. Een beoordeling krijgt je vrouw nadat ze een WW-aanvraag heeft gedaan.

Ik wens je een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina