Omscholing man; waar beginnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dandee, 2 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dandee

    Dandee Lid

    19 apr 2022
    24
    16
    3
    Beetje gek topic misschien, maar toch maar voor tips vragen.
    Mijn man wilt al jaren wat anders gaan doen, werkt al lang in de horeca (ook als leidinggevende) maar het is gewoon een erg mager loon (1800 netto pm) waar je het nu gewoon steeds moeilijker mee red.
    Al lang heeft hij het er telkens over wat anders te willen, de horeca uit.

    Maar waar begin je?
    En hoe zit dat dan met salaris? Begin je echt helemaal onderaan qua loon? We kunnen eigenlijk niet achteruit gaan, en dat houd hem dus ook echt tegen.
    Hij weet ook niet goed wat hij wilt, alleen het liefst in de praktijk iets leren en iniedergeval geen opleiding ofzo. Maar dat maakt het dan al een stuk lastiger.

    Iemand tips? Kan het uwv bijv hier iets mee?
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Waar ligt zn interesse? Of juist WAT ABSOLUUT niet?

    Wij plukken de IT'ers groen groener groenst nog uit de schoolbanken en training on the job icm studeren/certificeringspaden. Bij veel bedrijven kan je al snel terecht als je maar wilt, opleiding valt prima te onderhandelen en is vaak nog niet eens direct nodig.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Mijn man is 7 jaar geleden begonnen aan een opleiding (deeltijd HBO). Door het halen van het toelatingsexamen kon hij starten (hij had geen goede vooropleiding).
    Het 1e jaar kon hij nog combineren met zijn huidige werk (32 uur werken). Daarna moest hij een baan in het werkveld vinden. Dat was 3 jaar lang echt pittig, maar nu heeft hij wel werk waar hij heel blij mee is, het was een investering die het uiteindelijk waard was. Maar het was echt pittig, ik ging in het weekend met ons zoontje weg, zodat mijn man in alle rust kon studeren. Mocht je vragen hebben kan je die altijd stellen.
     
  4. MamaAlice030

    MamaAlice030 Fanatiek lid

    6 sep 2021
    2.854
    3.050
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf omgeschoold via een bbl traject, dat was 3 dagen werken en 1 dag opleiding. Misschien is zo'n constructie een idee? Salaris was wel een leerling salaris maar weet niet of dat in elke organisatie/sector zo is. Onze opleiding verliep via de organisatie zelf en we propte de normale 3 jaar in 1, waarna we een vast contract aangeboden kregen (en ons salaris dus ook omhoog ging). Misschien kan hij eens rondneuzen op websites die bbl opleidingen aanbieden en zo zien wat hij wel of zeker niet wil. Het was zeker een pittig traject met studie, werken, huiswerk en een dreumes thuis maar erg blij dat ik de switch gemaakt heb. Weet niet of ik het ook gedaan had als het langer dan 1 jaar was overigens.
     
  5. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Wat wil hij gaan doen? Als bijv bij de politie wil, heb je loon tijdens de opleiding.
     
  6. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Uitzendbureaus bieden vaak ook een beroepskeuzetest aan bv.
    LinkedIn aanmaken en kijken wat er op je pad komt.

    Ik denk dat het heel moeilijk is om er op achteruit te gaan als je intern bij een bedrijf terecht komt.
     
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Ik zou beginnen met een lijstje maken. Waar krijgt hij energie van? Waar absoluut niet? Wat zijn de minimale vereisten (en dan heb ik het niet alleen over salaris maar ook over bijvoorbeeld onregelmatigheid) Wil hij in een team werken of vindt hij alleen werken lekker? Wil hij (of kan hij tegen) een leidinggevende? Op kantoor werken of heeft hij meer de klik met de mensen op de vloer?
     
    Maxellera vindt dit leuk.
  8. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Welke kant zou hij op willen?
    Mijn vriend heeft 13 jaar met veel passie in de horeca gewerkt, maar ivm kinderwens wilde hij wat anders door de werktijden in de horeca. Is de elektrotechniek in gegaan en kreeg gewoon betaald en moest 1 (soms 2) avonden per week naar school. Werkte dus fulltime en studeerde daarnaast. Pittig, maar zeker niet onmogelijk.
     
  9. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar vindt hij horeca niet meer leuk icm het salaris of de locatie waar hij werkt?
    Geen idee hoeveel uur hij voor die 1800 euro moet werken maar dat klink wel magertjes.

    misschien is een andere werkgever een optie? Ander segment? De horeca staat overal te springen om personeel.
     
  10. Dandee

    Dandee Lid

    19 apr 2022
    24
    16
    3
    Regelmaat zou inderdaad wel fijn zijn, het is niet erg om af en toe een avond of weekend te werken maar niet meer standaard.

    Eerlijk gezegd weet ik niet goed waar hij precies energie van krijgt, hij vind het fijn om leiding te geven aan het team en daarin ook mensen te kunnen coachen.

    Ander horecabedrijf wilt hij ook niet, wilt liever dan de horeca helemaal uit.
    Óf een eigen zaak openen, dat is zijn "droom". Maar daar hebben wij geen financiële middelen voor helaas.

    Hij werkt nu vaak maar 1 avond per week en dat krijg je in een ander horeca bedrijf niet meer denk ik.
    Hij werkt nu 38 uur (gewoon 5 dagen)
     
  11. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Er zijn natuurlijk veel soorten banen in de horeca, ik weet niet wat je man doet?
    In een café werken is weer heel anders dan in een hotel werken.
    Is het misschien ook mogelijk om bij een ander horecabedrijf te gaan werken en van daaruit door te groeien naar een andere functie?

    Ik ken iemand die ook jaren in de horeca werkte en toen buschauffeur is geworden. Nog wel eens in het weekend werken en of heel laat of heel vroeg maar niet meer elk weekend van huis en niet meer hele nachten. Ze staan overal te springen om mensen (in het OV, politie, onderwijs, horeca, winkels, etc. dus dit is een hele goede tijd om iets anders te gaan doen).

    In de praktijk iets leren is natuurlijk prima maar wil hij zich echt laten omscholen dan zal hij ook met zijn neus in de boeken moeten zitten.

    Al gedacht aan een loopbaancoach?
     
  12. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Er is grote vraag naar mensen in alle sectoren. Ik zou dus zeker niet bang zijn om in salaris achteruit te gaan. Sterker nog, ik zou gewoon meer vragen :)
    Maar voor je dat doet.. wat wil hij? Mss een beroepskeuze test, loopbaancoach etc?
     
  13. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.652
    1.822
    113
    Er zijn horecabedrijven die werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dan begeleid je de werknemers. Erg leuk en hij neemt zijn ervaring mee. Dan is omscholen een mogelijkheid.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Dit werk heb je ook met verstandelijk beperkte mensen of mensen met psychiatrische problemen.
     
  15. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.652
    1.822
    113
    Klopt, die had ik ook meegenomen in" afstand tot de arbeidsmarkt" :)
     
    Syane vindt dit leuk.
  16. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Idd voor 1800 euro krijg je een BBL plaats in de kleinmetaal. 4 dagen werken, 1 dag naar school. En lekker regelmatig overdag werken.
     
  17. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Wat heeft je man aan vooropleiding? Mijn man is vanuit de horeca het onderwijs in gegaan om lessen te geven in het koken.. Eerst als instructeur, later als docent op het Vmbo.
    Heeft terwijl hij al les gaf, de opleiding voor docent gedaan.
     
    Syane, Dubbelgeluk en Huismuisie vinden dit leuk.
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Voor dat geld werk ik 28 uur per week en heb alle schoolvakanties vrij. Echt een heel beroerd salaris voor iemand in een leidinggevende functie :(
     
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Inderdaad!
     

Deel Deze Pagina