Meer dan 12 jaar heb ik een kantoor baan gehad. Sindskort ben ik werkloos vanwege de corona crisis. En als ik eerlijk ben wil ik niet meer hele dagen achter een pc zitten. Ik heb nagedacht en het lijkt me leuk om me te laten omscholen tot pedagogisch medewerkster kinderopvang. Nu zag ik via de NHA de basisopleiding Pedagogisch Medewerker Kinderopvang. Deze opleiding duurt 10 maanden. Wie heeft er ervaring mee? En hoe realistisch is het om na 10 maanden gelijk aan de slag te kunnen in bijvoorbeeld een kinderdagverblijf? Via de NHA doe je natuurlijk geen praktijkervaring op. Dankjewel!
Met deze opleiding ben je, geloof ik, niet gekwalificeerd om in de kinderopvang te werken. Het is een basisopleiding, een klein stukje uit de volledige opleiding. Je krijgt ook geen erkend diploma maar een NHA instituutsdiploma. Er zijn wel plekken waar je de volledige opleiding verkort kunt volgen, bij NCOI bijvoorbeeld in 1,5 jaar. Er zijn er vast nog wel meer waar het verkort kan. Dan loop je ook stage en krijg je wel een erkend diploma.
Mijn schoonzus wil zich ook gaan omscholen naar pedagogisch medewerker en is van plan om dat via de LOI te gaan doen. Ze heeft al gevraagd bij kdv's in de buurt en die willen haar wel een stageplaats bieden via deze opleiding dus dat lijkt allemaal te gaan lukken.
Met een basisdiploma kan je niet te werk gaan in de kinderopvang, deze is inderdaad niet erkend voor de kwalificatie eisen. Je zult echt een opleiding moeten zoeken waarin je stage loopt, dat is een eis voor het diploma (je neemt namelijk proeven van bekwaamheid af, om te kijken of je de kennis in de praktijk kunt brengen), deze zijn er bij de LOI en NTI maar duren minimaal 18 maanden. Je zou eventueel kunnen informeren of er kinderdagverblijven in je omgeving zijn, die ook bbl plekken beschikbaar stellen. Dan krijg je ook salaris (je krijg dan wel als leerling betaald) en kun je tegelijkertijd je studie doen.
Ik heb er 3 jaar (4 met niveau 4 erbij) moeten leren dus 10 maanden is helaas niet realistisch en je bent dan niet gekwalificeerd als PM’er. Praktijk stages zijn echt een must. Als je echt interesse hebt zijn er zat organisaties die een BBL traject aanbieden. Krijg je wel een salaris en vaak heb je daarna een baan bij die organisatie. Wij hebben verschillende BBL stagiaires en dat werkt super