Iemand dwingen hulp te zoeken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 11 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik ben nu voor de tweede keer getuige geweest van een woedeaanval van iemand. Deze persoon heeft veel psychische problemen, maar vindt zelf dat er niets aan de hand is.
    Ik ben er helemaal klaar mee. Ben echt bang en wil eigenlijk niets met hem te maken hebben voordat hij hulp zoekt.

Maar ik weet gewoon niet hoe ik het aan moet pakken!

2. Sila24

Sila24 Niet meer actief

bel ggz.

3. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ben bang dat je weinig kan doen. Iemand kan niet gedwongen worden om hulp te zoeken of gedwongen opgenomen worden. Je zou met deze persoon een gesprek kunnen aangaan en je zorgen kunnen uiten. Maar als jij je niet veilig voelt, dan zou ik op afstand blijven. Heeft deze persoon geen familie die met hem kunnen praten?

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dwingen is eigenlijk niet te doen. Ik denk dat je dan bij de familie zou moeten vragen, of ze hetzelfde probleem zien, en evt via de huisarts dan iets regelen.
    Maar voordat iemand verplicht behandeld moet worden moet er bijna wel iets gebeurd zijn..

Als je kan, zou ik deze persoon ontwijken. Evt nog 1 keer duidelijk maken dat je in deze situatie niet bij diegene wil zijn, en dat je pas weer terugkomt als hij er iets mee gedaan heeft..

5. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

er is maar 1 iemand die dat kan afdwingen en dat is de rechter, verder niemand. Ook hulpinstanties niet.

Wellicht als hij idd een gevaar is kun je overleggen met een advocaat wat je hiermee moet doen, of je kunt bij zo'n agressieve bui aangifte doen van wat hij gedaan heeft. (bedreiging, vernieling etc.)

Maar verwacht er niet veel van... zo iemand kan niet echt geholpen worden als hij er zelf niet voor open staat hoor dus dan heeft dwingen echt geen zin.

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Het is mijn broertje, dus directe familie. En het probleem is al jarenlang bekend alleen wordt er niets mee gedaan. Mijn ouders zijn ook niet streng genoeg om hem naar therapie te sturen en omdat hij meerderjarig is kunnen ze er ook weinig mee.

Ik had onlangs dus nog behoorlijk ruzie met hem waarbij hij echt agressief deed. Ik ben weggegaan en later hoorde ik dat hij uit agressie met een mes in het aanrecht had geslagen en zich daarbij behoorlijk heeft verwond... Hij heeft mij niet bedreigd ofzo, maar ik ben echt bang voor hem op dat moment. Het is de 2e keer dat hij dit bij mij heeft gedaan maar hij heeft het al vaker gedaan bij anderen...

7. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Waarom heeft niemand hier ooit aangifte van gedaan dan? Hoe meer aangiftes hoe serieuzer justitie het neemt...

Je kunt ook bij de politie aankaarten wat het probleem is en je verhaal doen, ze kunnen kijken of ze maatschappelijk werk of andere hulpinstantie langs kunnen laten gaan om de situatie te bekijken en eventueel te sturen.

8. Bika

Bika Niet meer actief

Uit eigen ervaring:

Je kan iemand alleen gedwongen laten behandelen als hij een gevaar is voor zichzelf of anderen.

Je kunt bij ggz aankloppen voor een adviesgesprek, hierbij weten ze van de situatie en kunnen ze een soort van noodteam paraat stellen mocht het weer gebeuren en je belt ze op het moment van een echt gevaarlijke situatie (bedreiging met mes zou daar onder vallen). Maar zelfs dan wordt hij slechts opgenomen tot hij weer bij zinnen is (kan de volgende dag al zijn) en is het een heel erg moeilijk traject want op dat moment kan hij al niet meer gedwongen worden. Komt erg veel bij kijken om het dan toch voor elkaar te krijgen.

Al met al vrijwel onmogelijk.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dit kan alleen wanneer hij een gevaar voor zichzelf en anderen is. Anders kan je niet iemand dwingen om hulp te zoeken.

10. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    GGZ of maatschappelijk werk bellen.
    Maatschappelijk werk heeft vaak ook 'eropaf-teams' die n.a.v. meldingen van anderen contact opnemen met de desbetreffende persoon of het gezin.

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja wanneer ben je een gevaar voor jezelf?
    Hij was gister dus boos en had op dat moment een mes in zijn handen en heeft daar toen mee in het keukenblad geslagen en PER ONGELUK zijn vinger heel erg bezeerd. Moest uiteindelijk geopereerd worden.

Maar het was dus niet zijn bedoeling en ik denk ook niet dat hij er een ander iets mee aan zal doen. Maar ik ben wel heel erg bang in zo'n situatie.

12. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    He wat vervelend voor je ! Ik begrijp dat je je ontzettend zorgen maakt om iemand die angstig en agressief is ? Misschien ben je ook bang dat hij jou iets aan zal doen ?? Het klinkt een beetje alsof hij de grip op de werkelijkheid aan het verliezen is ? Gebruikt hij drugs ? Of alcohol ? Regel 1 is zorg goed voor jezelf pas dan kan je voor een ander zorgen. M.a.w. zorg dat je zelf veilig ben! Ligt de huisarts in ieder geval in als je weet wie dat is. Anders in het weekeinde de huisartsenpost bellen. Als jij of andere ( die persoon zelf ?? ) echt gevaar lopen eventueel de politie. Die kunnen ( de huisarts en de huisartsenpost kan dat ook ) contact opnemen met de crisisdienst van de GGZ en die kunnen in geval van ernstige dreiging zorgen dat iemand opgenomen wordt. Dat is in ned. echter niet zo simpel. Heel veel sterkte en vraag zeker hulp !

13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik zou ook als hij in zo´n woedeaanval zit de GGZ bellen, die hebben vaak crisisdiensten. Die schatten in of hij op dat moment een gevaar is. Zo ja dan wordt hij voor enkele dagen met een IBS opgenomen. Voor de langere termijn heb je hier dus niets aan, want na die dagen is hij weer vrij om te staan waar hij wil en kunnen ze hem niet verplichten therapie te volgen.

Voor de langere termijn gedwongen behandeling is een RM, maar voordat de rechter dat afgeeft moet er al van alles geprobeerd zijn, moet er wederom een gevaar voor zichzelf en de omgeving zijn, moet er sprake zijn van een (gediagnostiseerde) geesteziekte en maatschappelijke teloorgang.

Sterkte!

14. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Helaas zit het niet zo bij hem. Er is normaal niks aan de hand met hem, maar heeft eens in de zoveel tijd zo'n woedeaanval.

15. Bika

Bika Niet meer actief

Ben bang dat je dan gewoon echt helemaal niets kan doen.

Met hem praten, uitleggen dat je soms bang van hem wordt en vragen of dat zijn bedoeling is. Schrikt hij zou je kunnen voorstellen dat je samen met hem gaat kijken of er een training te volgen valt bijvoorbeeld.

Deel Deze Pagina