Klinkt echt als gewoon normaal jongetjes gedrag hoor! Je kunt hem niet vergelijken met jullie 2 dochters. Elk kind is anders en er is gewoon verschil tussen jongens en meisjes. Maar ik lees niks geks en herken veel van mijn zoon. Je doet het hartstikke goed met hem en hij mag blij zijn met zo'n goede mama!
Dit dus. Waarscijnlijk ziet jouw sm het heel anders. Jouw verhaal is hoe jij het ziet/ beleeft. Door er met elkaar over te praten, kun je misschien iets meer begrip voor elkaar krijgen.
Als ik het zo lees mag je ook eens een gesprek aangaan met je man. Hij lijkt nou niet bepaald achter je te staan.
Ik ben niet snel onder de indruk van een verhaal. Maar dit gaat te ver. Je bent terecht heel erg boos! Je kleinzoon geen knuffel geven. Zeggen dat hij niet lief is. Hem klappen moeten geven.. Etc etc. Dat mens is werkelijk gek! Het kind is 3.. Mijn hemel. Geef dan tips waar je iets mee kan, of reik een helpende hand. Maar dit?
Jeetje...! Wat een gek mens! Je bent terecht boos hoor! Ik zou nu als eerste aan je zoontje uitleggen dat dat niet oké was wat oma deed. Dan zou ik heel duidelijk met je man gaan praten. Jullie moeten op 1 lijn komen. Het klinkt voor mij als een zoon die weer eens alles pikt van z'n ouders.... Daarna met schoonouders praten. Laat haar maar zeggen wat ze vind, laat jullie je zegje doen. En eindig vooral met het feit en de mededeling dat jullie de opvoeding bepalen en niet zij. Ik zou m'n kinderen daar ook absoluut niet meer brengen zonder dat jij er bij bent. Ze lijkt me niet te vertrouwen....! En in het vervolg: laat jezelf en vooral je kind zich niet zo behandelen...!
In het verleden heb ik mijn nichtje aangesproken op haar gedrag. Toen ze haar moeder vertelde wat ik zei gaf haar moeder als antwoord: ik ben je moeder en niet zij. Dus je luistert naar mij. Dus je begrijpt, haar erop aanspreken doe ik niet meer. Sm zeg soms wel wat tegen nichtje, maar dan maakt ze het wel heel bont. Haar ouders zeggen zelf niets, tenzij ze brutaal is tegen hun. De band met zoontje en man is verder wel goed. Hij is echt een papa's kindje en slokt eigenlijk alle aandacht op. Ze kijken samen tv, doen spelletjes en spelen met de trein. Als het aan mijn zoontje ligt is hij 24/7 bij papa. Soms zelf zo erg, dat papa ook even met de meiden wil zijn. Dat hij stout is en dat de meiden rustiger waren etc, bespreken we niet met hem erbij. Dat is waar we over praten wanneer hij in bed ligt. Dus echt het verschil en het vergelijken krijgt hij niet mee. wb. man; hij weet dat ik boos ben op zijn moeder en ook op hem omdat hij niet gezegd heeft. Ik heb hem dat heel duidelijk gemaakt.
Ik ben zelf Surinaamse en ben wel wat gewend maar dit zou ik zelfs niet pikken..van niemand niet. Tegen een kindje elke keer zeggen dat hij stout is is sowieso not done! Het kind is niet stout of vervelend..zijn gedrag op dat moment is stout of vervelend en dat ze hem geen gedag wil zeggen..Nouuuuu het stoom zou me uit de oren komen. En niet omdat het mn sm zou zijn nee want ook al waren het mijn eigen ouders geweest dan had ik ze ook de wind van voren gegeven. Het zou niet eens een wind meer zijn maar een tsunami.
Dit, ze geeft jou kindje een slecht gevoel en daarom vind ik dat jij absoluut het recht hebt om boos te zijn. Jij bent zijn mama en jij bent er om hem te beschermen. Bescherm je kindje, als oma ervoor open staat kun je met haar praten. Anders zul je dat op een andere manier moeten doen, bv minder contact.
Mijn mond valt open zeg, dit kan echt niet. beetje andere voortrekken. Zou zelfs verdrietig zijn als mijn schoonmoeder dit zou doen vooral naar mijn kindje toe. Ik zou mij heeeel lang niet meer laten zien. Ze had het maar bekeken. Denk maar is een beetje normaal na en anders zoek je het maar uit. Of er echt wat van zeggen, geen idee op dat moment wat ik zou doen. Denk dat als ik mijn kookpunt had bereikt het wel zou zeggen denk ik.
Ik begrijp het. Heb je het gevoel dat je je zoontje vaker moet corrigeren daar, omdat je je anders bezwaard voelt tov oma en de rest vd familie? Ik zou daar namelijk flink mee minderen. Als sz niets zegt tegen haar kind, waarom moet jij jou kind dan wel steeds corrigeren? Niet dat je je opvoeding geheel af moet laten hangen van haar, maar ik kan me voorstellen dat het voor je zoontje extra druk geeft als hij altijd op z'n kop krijgt en de anderen niet. En dat hij daardoor extra druk kan gaan doen. Overigens betekent het niet dat je zoontje niets mee krijgt he, omdat jullie het niet bespreken waar hij bij is. Zoiets straal je ook uit en het feit dat je man niet voor hem opkwam bij oma, vind ik ook best veelzeggend. Kindjes van 3 weten en voelen meer dan je denkt. Begrijpt je man ook waarom je boos bent? Gaat hij er iets mee doen of blijft hij bij zijn standpunt?
Ik zou witheet zijn en voorlopig heel lang alle contact verbreken na dit even haarfijn in bijv een brief te hebben uitgelegd. Zulke mensen bestaan voor mij niet meer. Arm ventje van je. Hoe kan oma zo doen tegen een klein kindje! En als mijn man zijn moeder gelijk zou geven dan zou hij naar een blijf-van -mijn-lijf-huis mogen gaan want hij zet geen stap meer in huis als hij te laf is om het voor zn kinderen op te nemen.
Ik vind echt dat je op dat moment je schoonmoeder meteen lik op stuk had moeten geven en haar op haar plek had moeten zetten. Ze haalt je kind naar beneden en hij is 3 jaar. In zo een situatie kan hij niet voor zichzelf opkomen ik vind het echt je taak als moeder om in zo een situatie voor hem op te komen om hem het gevoel te geven dat mama altijd achter hem staat als grote mensen iets naars zeggen tegen hem! Ik ben zelf heel fel daarin... als iemand mijn kind corrigeert ben ik dat! Ben ik ergens op visite en vind je dat mijn kind zich niet aan je regels houd spreek je mij aan en ik pak mijn kind dan aan maar niemand anders!
Ik heb niet alles gelezen, dit is een reactie op je eerste bericht. Oma gaat te ver om hem zo te behandelen, daar ben ik het mee eens. Maar heel eerlijk zou mijn zoon die beker niet krijgen. Dan maar een driftbui, beter als altijd hem zijn zin geven om een bui te voorkomen. Zo leert hij alleen maar dat hij toch wel krijgt wat hij wil. Daar geef ik oma en blijkbaar ook je man wel gelijk in.
Ik begrijp dat de nichtjes dus óók vervelend zijn, maar die worden er niet op aangesproken? Kan het niet zijn, dat oma haar opgekropte frustraties wegens de kleindochters meteen geuit heeft bij jou? Niet dat dat goed is, maar het zou wel een verklaring zijn waarom ze zo overdreven fel reageerde. Overigens kun jij ook dreigen met niet meer komen. Misschien stopt ze dan ook met zulke dingen te zeggen. Oh en iets anders: Ondanks dat ze je zoon geen gedag wilde zeggen en hem stout noemde, zou ik tegen je zoon zeggen dat oma nog wel van hem houdt en dat hij niet stout is, maar dat oma een beetje moe is of zo.
Ik snap niet dat je je eigen kind meerdere keren stout noemt. Hij is 3! Ondernemend en ontdekkend lijkt me dan meer passen. En he, als iedereen maar zit te schreeuwen en lelijke dingen zegt kan je van een klein kind toch niets anders verwachten? Ik denk dat je een voorbeeld aan je schoonzus moet nemen... O en iets minder vaak langs gaan. 1 keer per week is toch ook best vaak.
Ik zeg terecht boos ! Zij heeft zich niet te bemoeien met de opvoeding van jouw kinderen. Ze kan er hooguit een gesprek over met je aangaan, als ze denkt een waardevolle toevoeging ik de opvoeding te kunnen leveren. Maar het niet gedag zeggen van jouw kind vind ik echt schandalig. Hoe kan je zo'n klein ventje nou zo kwetsen!?