Hoi dames, Dochter loopt al sinds november zonder luier (toen "moest" het, want ze is toen gestart op school (België) ). Plassen gaat redelijk goed. Ze geeft het bijna nooit zelf aan, maar als ik haar vaak genoeg op het toilet zet, dan heeft ze geen ongelukjes. Het poepen wilt echter maar niet lukken. Vandaag heb ik weer 5 onderbroekjes kunnen schoonschrobben... Bah vind het echt vreselijk, heb er vandaag echt even genoeg van. Poepen doet ze maar heel af en toe op het toilet of potje. Als het gebeurt, dan is het omdat ik haar zie duwen, en dan zet ik haar er snel op. Vaak is er dan maar een klein vlekje in haar broek. Maar veel vaker zit er gewoon meteen een drol in haar broek... Stickers of andere beloningen hebben we al geprobeerd, heeft precies geen effect. Pfff Iemand tips?
Maar als ze zo vaak per dag een vuile onderbroek heeft, heeft ze dan geen problemen met haar ontlasting? Overloopdiarree of zo? Ik zou misschien eerst daar eens naar kijken en daar een oplossing voor zoeken.
Nee denk niet dat er een probleem is. Ze probeert het gewoon op te houden, waardoor ze steeds kleine beetjes poep heeft.....
T komt op mij over alsof ze t nog niet begrijpt, niet aangeeft aan jullie dat ze plast of poept. Dan kan je hoog of laag springen maar dan lukt t niet, ze moet er wel zelf aan toe zijn.
Het schijnt dat bij plaszindelijkheid je over andere spieren controle moet hebben dan bij poepzindelijkheid. Het komt wel vaker voor dat kinderen eerder plaszindelijk zijn (en dat goed aan voelen komen) en een paar maanden later pas poepzindelijk omdat ze dat eerder niet voelen aankomen, totdat het al in hun broek zit. Op commando een plasje doen is makkelijker dan op commando een poepje doen. Ik denk dat ze er lichamelijk dus nog niet aan toe is, en dat het er nog even bij hoort. Maar erg vervelend/vies lijkt me dat zeker! Hier wel gelijkertijd plas- en poepzindelijk, maar ik heb inderdaad 2 keer een vieze onderbroek moeten uitwassen, bah! Misschien een tip dan om goedkope onderbroekjes te kopen, bij de Zeeman (NL) heb je ze voor 50 cent per stuk (2x de prijs van een luier). Dan kun je ze weggooien bij een poepongelukje.
Ze kan gewoon echt haar poep nog niet ophouden. Met stickers leert ze dat ook echt niet hoor dat werkt alleen als je kind iets al kan maar er te lui voor is zeg maar. Mijn zoon kan z'n poep ook echt nog biet voelen dus die heb ik terug een luier aan gedaan ik vond het, en hij ook trouwens, erg vervelend steeds zoveel vieze broeken. Want ook in een luier poept hij 2-4 keer per dag.
Hier heeft het nu 1 maand geduurd, maar hij heeft nu 2 keer op het potje gepoept en is daarmee nu 3 dagen zonder ongelukjes, maar jouw kindje is nog wel een stukje jonger. Ik zou wel doorgaan, maar er niet teveel mee bezig proberen te zijn. Ik heb ook allemaal goedkope boxers gekocht, want die vieze onderbroeken schoonspoelen ging mij te ver.
Ik denk echt dat het door de leeftijd komt. Met 2 jaar is het nog heel moeilijk je kringspier onder controle te hebben. Vegen in de broek betekend echter wel dat er wat ontlasting "ontsnapt" omdat het wordt opgehouden. Ik zou proberen je kindje op vaste tijden op de wc te zetten, en even kijken of het dan beter gaat.
Is ze niet nog beetje jong voor poep-zindelijk? Meestal komt dat wat later dan plas-zindelijk! Kun je iets met luierbroekje anders tijdelijk wn dan als t straks mooi weer is (mei vakantie ofzo) ff week oefenen? Desnoods dan maar weekje wat meer in blote billen lopen?
Dankje voor de reacties. Aangeven dat ze moet plassen is vaak ook nog moeilijk. Dus misschien voelt ze het echt niet op tijd. Maar ze houdt het wel degelijk op, want toen ze nog een luier droeg had ze steeds één grote drol per dag, nu vaak kleine beetjes. Dus als ze het kan op houden, dan voelt ze het toch wel? Ik vind het echt vervelend, door dat ze naar school gaat, ligt er toch wel wat druk op vind ik... Ze komt steeds thuis met een rugzakje met vuile broekjes... Vind dat wel wat zielig. Achja we zullen maar hopen dat het snel betert en vooral niet te veel druk leggen op haar. De tip van goedkope onderbroekjes is ook een goede! Morgen even kijken bij zeeman.
Hier hielp ook niets: van juli tot begin deze maand in haar broek gepoept.... en nu opeens is het kwartje gevallen en lukt het wel op de wc. Het kwartje moet echt vallen, dus helaas zul je veel geduld moeten opbrengen. Frustrerend is het wel
Misschien een luierbroekje aangeven? Tot het wel goed gaat? Hier gebeurde exact hetzelfde maar dan met een 4 jarige. Er kwam alleen maar meer druk op te staan omdat het iedere keer mis ging. Dochter voelde zich behoorlijk ongemakkelijk en durfde het niet tegen de juf te zeggen. Geen aandacht meer aan gegeven, thuis een schone onderbroek en nu gaat het goed.
Ik zou me er niet te druk om maken. Hier hetzelfde verhaal; mijn dochter is sinds september (!) zindelijk qua plassen. Poepen is/was een drama. Wat ik ook zei of probeerde, ze poepte continu in haar broek of ze hield het dagen op of ze poepte 's nachts in haar luier. Nu sinds gisteren poept ze op het potje, vandaag gaf ze zelfs aan dat ze moest poepen! Ik reken mezelf nog niet rijk, maar het is een hele vooruitgang. Probeer het een beetje los te laten, anders komt er teveel druk op te staan en dat werkt averechts.
Okee nog wat geduld dus! Haha bedankt voor de reacties. Ik vind het al fijn om te lezen dat er meerdere mama's hetzelfde meegemaakt hebben.