Sertraline/Zoloft en zwanger...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nuk, 4 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Hoi allemaal,
    Gisteren had ik een positieve zwangerschapstest in mijn handen. Een heel licht streepje weliswaar, maar toch :).
    Nu ben ik sinds twee weken bezig met het afbouwen van Sertraline (50mg) vanwege het feit dat ik zwanger wilde worden. Ik had alleen niet gedacht dat ik al zo snel zwanger zou zijn en slik de medicijnen nu nog steeds (afgebouwd naar 25 mg).
    Nu lees ik op een medische website het volgende:

Zorg dat u tijdens het gebruik van dit medicijn NIET in verwachting raakt en gebruik goede anticonceptie. Gebruik van dit medicijn tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen bij het kind. Ook kan het kind ontwenningsverschijnselen krijgen na de geboorte.

Ik schrok hiervan en wil nu per direct stoppen. Gisteren heb ik al geen tablet meer genomen en ik merkte wel direct dat ik snel duizelig werd. Heeft iemand ervaring met afbouwen en zwangerschap?

Dank voor jullie antwoorden.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bel alsjeblieft je arts... zoek geen MEDISCH advies op een forum wat daar niet voor gemaakt is.

3. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Ik zou het ook zeker even overleggen met een arts.
    Maar ik vind het wel een hele duidelijke waarschuwing.

Daarnaast lijkt me ineens volledig stoppen, terwijl je pas net aan het afbouwen was voor jezelf ook niet goed.

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

5. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Oké, farmacologische effecten zijn effecten zoals afkickverschijnselen bij het kind. Dat snap ik.

Maar welke effecten bedoel je dat er kunnen optreden als ik zomaar stop? Dat ik zelf gestresster word en dat dat effect kan hebben op mijn ongeboren kind, en dat het daar later na de geboorte ook nog last van kan krijgen?

Tuurlijk ga ik naar de ha of naar de psych, maar het is nu weekend en het houdt me bezig, vandaar eerst mijn bericht hier.

6. chila

chila Niet meer actief

Hoi,

Je moet niet zomaar zelf stoppen hiermee hoor. Deze waarschuwing staat bij elke antidepressivas. Ik slikte toen ik zwanger raakte citalopram. Wel overlegd met huisarts, psycholoog etc. en dit kon geen kwaad. Ben toen langzaam gaan afbouwen. Nu heb ik toch weer medicijnen nodig en krijg ik sertraline 50mg. Dit is volgens mijn artsen de nummer 1 die gebruikt word tijdens zwangerschap.

Overleg met je arts maar nooit zelf stoppen! De effecten die op kunnen treden als je zelf stopt is dat je terugvalt, in de stress raakt etc. Dat kan wel invloed hebben op je kindje.

Groetjes Chila

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou echt even in overleg gaan met een arts.
    Ik slikte een ander antidepressivum voor ik zwanger raakte en mocht dat (in lagere dosering) gewoon blijven gebruiken van de gynaecoloog tijdens de zwangerschap (classe c2). Ik ben wel (voor ik zwanger raakte) afgebouwd onder begeleiding.

Een terugval in klachten of een prenatale-depressie kunnen schadelijk zijn dus ik zou echt met een arts/psychiater/poppoli bespreken wat voor jou en je kindje de beste oplossing is.

En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je positieve test! :)

8. Ronja

Ronja Actief lid

8 feb 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Zou contact opnemen met je huisarts en eventueel verwijzing naar de pop-poli vragen. Ik loop daar ook en zij weten veel meer over het gebruik van medicatie tijdens de zwangerschap. Ik weet niet waarvoor je het slikte maar stoppen met antidepressiva is vaak niet heel verstandig in een niet zo stabiele periode. Een zwangerschap valt daar ook onder.
    Ik slik ook medicatie. Geen probleem op zich. Enige is dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. Mag er ook borstvoeding mee geven.

Ik zou zeggen, niks uit jezelf doen. Niet ineens stoppen enzo. Goede hulp erbij zoeken. En dan echt iemand die er verstand van heeft.

9. Ronja

Ronja Actief lid

8 feb 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    O, en gefeliciteerd natuurlijk! :)

10. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Bedankt voor de felicitaties! Gisteren een tweede test gedaan en een dikke blauwe streep, dus ja, het is echt zo :D.

Ik maak direct morgen een afspraak met de ha, dat spreekt voor zich.

11. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    hoi gefeliciteerd!

Zelf gebruik ik nu juist sertraline op advies pop poli... dus zou me niet te druk maken. Ik zou idd een afspraak met je psych maken en overleggen of je wil stoppen of op een zo lage dosering mogelijk doorgaan.

Moet wel zeggen dat ik bij de eerste met a.d ben gestopt en na de bevalling in een postnatale depressie kwam wat heel naar was. Daarom ben ik nu dus direct naar de pop poli gegaan en gebruik een lage dosering sertraline, liever zo dan weer een herhaling...

12. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Hee Laura, of ik echt een postnatale depressie heb gehad na mijn eerste kan ik niet zeggen, is nooit gediagnosticeerd ofzo. Maar ik ben wel in een behoorlijke dip terechtgekomen. Dat was ook de reden dat ik (weer) sertraline ben gaan slikken een jaar geleden. Ik had het jaren daarvoor ook al eens gebruikt en had er goede ervaringen mee.
    Op zich wel geruststellend om te lezen dat jij het gebruikt terwijl je zwanger bent, op advies van de POP-poli. Dat geeft wel aan dat het niet heel schadelijk kan zijn. Toch roept er diep vanbinnen een stemmetje dat helemaal zonder toch het allerbeste is. Ik heb aan het eind van de week pas een afspraak met de ha, maar neem de tabletten nu al niet meer, omdat het gewoon niet goed voelt. Door de euforie van de zwangerschap voel ik me prima :). Heb alleen last van 'afkickverschijnselen' zoals draaierigheid. Maar dat gaat vanzelf over natuurlijk.
    Dank voor je antwoord in ieder geval, want het ging mij voornamelijk om het hele verhaal van schadelijkheid enzo.

13. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

#13 Marieke4mei, 6 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2012
    Je hebt Kans op vroeggeboorte of laag geboorte gewicht, maar die die percentages zijn niet schrikbarend hoog. Je kindje wordt wel extra in de gaten gehouden na de bevalling mocht je het geslikt hebben

14. Ronja

Ronja Actief lid

8 feb 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Zonder hoeft zeker niet beter te zijn. Soms juist niet. Ik had zoveel stress en zelfs paniekaanvallen uiteindelijk. Tsja, wat is dan 'slechter'... deze spanningen zónder medicatie of iets meer 'rust' mét medicatie (onder goede begeleiding)?

Zelf dacht ik niet eens meer aan medicatie. Niet tijdens de zwangerschap. Ik moest de tijd maar uitzitten vond ik.
    De psychiater vond het hard. Waarom gunde ik mezelf niet dat ik wat meer ontspannen kon zijn en wat kon genieten?
    Dus na veel lezen en vragen erover ben ik weer begonnen met medicatie.

Dus nee, medicatie is zeker niet altijd slechter dan zonder.

15. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    @Marieke: dank je wel voor de toelichting.

@Ronja: ik ben het helemaal eens met je verhaal, hoor. Zodra er sprake zou zijn van extra stress, zou ik ook zeker niet zomaar stoppen. Ik heb echter naast het slikken van de medicijnen ook begeleidende therapie gehad en merk dat ik sindsdien veel beter in mijn vel zit. Ik denk nu de stress beter aan te kunnen. Vandaar dat ik het nu zonder medicijnen wil proberen. Het is me tijdens mijn eerste zwangerschap ook gelukt, alleen daarna ging het dus weer even mis.

16. Hilse

Hilse Niet meer actief

Hey meid,

Ik gebruik Citalopram. Zat eerst op 20mg maar ben paar week terug afgebouwd naar 10mg.
    Toen ik aan het afbouwen was bleek ik al zwanger te zijn achteraf:)
    Ik blijf gewoon deze dosering slikken en ga na de bevalling kijken of ik helemaal kan stoppen..
    En wat al eerder gezegd is, de POP poli kan je geruststellen!

Deel Deze Pagina