3,5 maand wachten op onderzoek man (hormonen/genetisch)

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by ijsvogeltje, Aug 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ijsvogeltje

ijsvogeltje Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,039
    0
    0
    Hoi,

Ik praat al tijdje mee in topic endometriose en medische malle molen. Mijn man en ik moeten nu 3,5 maand wachten op de uitslagen van onderzoek naar de slechte zaadkwaliteit (lage concentratie en lage volume). Er zijn dus wel bewegende cellen, maar geen A kwaliteit, wel B, C en D.

Nu moeten we wachten op de standaard procedure testen die ze doen als er minder dan 1 miljoen zaadcellen gevonden zijn. Dat betekend bloed onderzoek (hormoon waardes) en genetisch onderzoek (DNA, ivm afwijkingen, chromosomen e.d.)

Ik zoek naar lotgenoten die in hetzelfde schuitje zitten en ook zo lang moeten wachten, of dit al eens hebben meegemaakt.

Wij hebben deze week wel al uitslag gehad van het bloedonderzoek, en die was goed (normale waardes). De arts zei telefonisch dat het nu puur nog wachten is op uitslag genetisch onderzoek en dat hij wel verwachtte dat we half oktober dan met ICSI kunnen beginnen.

Maar ja, dat wachten he...dat duurt zo lang :x

Gr!

2. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

Aug 5, 2009
    1,127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hey Ysvogeltje; wij zitten helaas ook in hetzelfde schuitje. Bij mijn vriend was alles slecht, hoeveelheid, beweeglijkheid en kwaliteit. We zijn van het plaatselijk ziekenhuis doorverwezen naar Nijmegen. Hier zitten we nu en daar hebben ze laatst toch nog een paar (letterlijk een paar: twee namelijk) goeie zaadjes gevonden en nu gaan we misschien voor ICSI of toch voor een TESE operatie mits de uitslagen goed zijn. We moeten nu 1 deze weken uitslag krijgen van het chromosomenonderzoek, tot nog toe was alles goed maar juist die laatste uitslag maakt mij zenwachtig....:( Ik bel me nu suf tussen alle ziekenhuizen want niemand voelt zich verantwoordelijk de uitslag op te vragen en ik krijg m niet doorgestuurd. Zucht, vermoeiend he?! Ik hoop voor je dat je de wachttijd doorkomt en dat je heel snel aan ICSI kan beginnen en dus door kan!

Áls wij voor behandelingen in aanmerking komen dan gaan we pas starten in januari omdat je als man zijnde 70 dagen gezond moeten leven en we leefregels meegekregen hebben van het ziekenhuis (geen laptop op schoot/ geen sauna/ geen alcholol/ niet lang douchen enz.) en we gaan over een maandje trouwen en met een vrijgezellenfeest, huwelijk en huwelijksreis in het vooruitzicht gaat dat gewoon heel moeilijk worden en we willen er juist volledig voor gaan!

Jij in ieder geval heeeeeeeeeeel veel succes, dat je maar snel meer duidelijkheid krijgt!

3. Tuana

Tuana Actief lid

Aug 10, 2010
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor ons is het alweer lang geleden dat we moesten wachten op de uitslag van het chromosoomonderzoek, maar ik weet nog heel goed hoe stressvol het was. Het duurt zo ontzettend lang! Maar er zit helaas niks anders op dan afwachten.

Dat de hormoonwaardes van je man goed zijn is al positief, dat was bij die van mij niet het geval. Sterkte met afwachten (ook voor anderen in deze situatie), en hopelijk straks goed nieuws.

4. Girl86

Girl86 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    2,318
    0
    0
    heey.

die chromosomen/dna onderzoek van zaad duurt inderdaad 3 maanden zoiets. erg lang wachten!!!
    bij ons hadden ze hem heel iets eerder binnen.(gelukkig)
    succes met alles!!!

5. ijsvogeltje

ijsvogeltje Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,039
    0
    0
    Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Amy, wat ik zo raar vind is het verschil in wat ziekenhuizen adviseren. Mijn man en ik hebben onze IVF arts gevraagd of het nou echt uitmaakt, teveel drop eten, wijde broeken dragen e.d. en hij zei dat dat niet veel verschil maakte bij de 2 slechte zaad testen :(, terwijl we om ons heen toch echt wel horen en lezen dat het wel degelijk uitmaakt, en jij zelfs schrijft dat jullie ziekenhuis 70 dagen leefregels opgeeft? Raar hoor. Wij lopen in het EMC in Rotterdam, en dan zou je verwachten dat ze toch wel degelijk advies zouden geven bij dit soort vragen. En, je weet op een gegeven moment gewoon niet meer wat je nou wel of niet serieus moet nemen...

Ik hoop heel erg dat het genetisch onderzoek niets geks zal aanwijzen, zodat we kunnen starten met ICSI. Ik zou het best erg vinden als we niet eens kunnen starten, dat zou ik erger vinden dan als het uiteindelijk niet lukt om een kindje te mogen krijgen, want dan hebben we het tenminste kunnen proberen zeg maar. Met endometriose en slecht zaad hebben we al niet natuurlijk kunnen proberen (omdat ik geen normale cyclus aankan vanwege de continue pijn), dus ik hoop heel erg om tenminste ICSI te mogen proberen. Voorlopig nog ruim 9 weken wachten tot half oktober :(

6. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

Aug 5, 2009
    1,127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik snap heel goed wat je zegt Ysvogeltje; ik zou ook zo graag starten met behandelingen, dan heb ik er op z'n minst alles aangedaan, zoals jij het ook schrijft:)

Overigens hebben ze die 70dagen leefregels gegeven omdat het zaad van de man zich volledig vernieuwd in 70 dagen. Mochten we voor TESE in aanmerking komen dan moeten we dit sowieso in acht nemen, bij ICSI is er niets over gezegd maar dan willen wij zelf die leefregels in acht nemen, zo hebben we er voor ons gevoel in ieder geval alles voor gedaan en dan ligt het daar niet aan...

Moeilijk he, dat wachten, ik duim voor je dat alle bloeduitslagen enz. goed zijn!!!

7. ijsvogeltje

ijsvogeltje Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,039
    0
    0
    Hoi Amy,

Ik kan me wel iets voorstellen dat je de 70 dagen ook toepast bij ICSI. Eigenlijk proberen wij al langer gezond te eten en leven, het enige wat mijn man nog iets te veel doet, is af en toe een sigaartje en alcohol drinken (wijntje/biertje), schijnt dat je niet meer dan 2 glazen alcohol per dag aan moet houden, over het algemeen haalt hij dat niet, maar 1x per week toch wel eens in het weekend :p.

De uitslagen van het bloedonderzoek hebben we al, en die waren normaal gelukkig, dus nu alleen nog 2 maanden wachten op het genetisch onderzoek.

Ik ben nu zoveel mogelijk afleiding aan het zoeken, veel afspraken proberen te maken met vrienden, familie en zo, om maar bezig te blijven. Komende woensdag heb ik telefonisch overleg met onze IVF arts, om alvast de boel weer op te starten indien we groen licht krijgen half oktober. Wil absoluut niet dan nog weer moeten wachten na half oktober, want dan zit ik al ruim 5 maanden aan de Lucrin.

Afijn, verder kan ik niets doen dan wachten. Het goeie van het lange wachten is dat de endometriose meer kans krijgt om zich terug te trekken/koest te houden en daarmee meer buffer op te bouwen om 1x IVF/ICSI aan te kunnen (1 gewone cyclus met hopelijk niet die extreme pijn, hopelijk blijft het houdbaar om tenminste vol te kunnen houden)

Hoe lang moet jij nog wachten?

Gr!

8. Jille

Jille Bekend lid

Aug 26, 2007
    669
    0
    0
    Beste Ijsvogeltje,

Voor ons is het alweer een kleine 3 jaar geleden dat wij in het zelfde schuitje zaten. Bij mij was alles goed, maar mijn man had zeer slecht zaad en was direct al duidelijk dat alleen ICSI iets zou kunnen doen. Dus wij moesten ook het chromosoomonderzoek afwachten en dat duurde inderdaad een kleine 3 maanden. Helaas bleek bij ons dat er wel sprake was van een chromosoomafwijking....een hele klap want we zouden in januari 2008 starten met ICSI maar net voor de kerst van 2007 kregen we bericht van dat het niet goed was. Daarna gingen we de hele molen in om uit te zoeken wat de chromosoomafwijking precies inhield en of ICSI uberhaupt nog mogelijk was. Na maanden van gesprekken her en der, bleek ICSI wel mogelijk. Welliswaar met risico's, maar deze waren te overzien. Dus ipv KID toch gekozen voor ICSI. De eerste poging is mislukt in mei 2008, maar met een cryo (ontstaan uit eerste ICSI) in aug 2008 toch zwanger geraakt. Onze kleine vent is al weer 15 maanden vandaag. Eind september starten we met ICSI 2 voor een brusje.

Ik wens je veel succes en hoop dat er niets geks uit het chromosoomonderzoek komt. Mocht dit wel zo zijn, laat je dan goed informeren door een Klinisch Geneticus, want het wil niet per definitie zeggen dat het uitgesloten is samen een kindje te krijgen.

Groeten
    Jille

9. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

Aug 5, 2009
    1,127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Jille; dat klinkt nog eens als een positief succesverhaal! Mag ik vragen wat de chromosoomafwijking dan was? Ik heb namelijk echt geen idee waar je dan aan moet denken en misschien word ik juist daar heel zenuwachtig van :(

Ysvogeltje; heel goed om afleiding te zoeken! En wel fijn dat dat voordeel heeft voor endemetriose! Zijn dat ook de medicijnen die je nu slikt? Want, jij schrijft dat je hebt afgesproken met je IVF arts het weer op te starten maar wat kan je momenteel dan opstarten? Ik probeer ook wel een beetje afleiding te zoeken maar ik vind het momenteel erg moeilijk, zeker omdat ik de uitslag van het chromosomenonderzoek maar niet boven water krijg, grrr.....!

Houden elkaar op de hoogte!

Doei doei!

10. Jille

Jille Bekend lid

Aug 26, 2007
    669
    0
    0
    Beste Amy,

De chromosoomafwijking kan echt van alles zijn (1001 mogelijkheden)! Daar valt niets over te zeggen. De kans dat er sprake is van een chromosoomafwijking is echter maar 5%, dus weinig, maar goed wij troffen dit.

Wij zijn na de eerste twee zaadonderzoeken doorgestuurd naar uroloog en gyn. Het lab had al aangegeven dat het icsi zou worden. Maar alles moest nog uitgezocht worden dus ook bloed naar Nijmegen. Na 2,5 maanden kregen we de uitslag dat het weinige zaad veroorzaakt werd door een chromosoomafwijking (gelukkig niet op de geslachtchromosomen). Hiervoor zijn we naar nijmegen geweest bij de klinisch geneticus. Zij heeft ons uitgelegd wat het betekent (er blijkt bij mijn man een extra stukje te zetten op chromosoom 14 zonder genetisch materiaal, dus hij heeft zeg maar 2,5 chromosoom 14). Voor mijn man heeft het geen effect (is gezond dus) alleen de zaadaanmaak gaat hierdoor niet goed. De kans op een kindje met dezelfde afwijking is 50% en dan alleen bij de jongetjes. Het kindje is dan gezond, maar zal mogelijk ook minder zaadjes aanmaken. Er is wel een kans van minder dan 1 % dat het een ernstig gehandicapt kindje wordt (dit alleen als er iets niet goed gaat bij de samenvoeging van het vrouwelijke 14e chromosoom en dat van het mannelijke), dus we hadden medische indicatie voor vlokkentest/vruchtwaterpunctie. Echter deze ernstige variant zal in bijna alle gevallen een miskraam worden. Met cryo ben ik zwanger geraakt uiteindelijk. Ik heb echter geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie laten doen, omdat ik eindelijk zwanger was en de kans op de afwijking net zo groot was als de kans op een miskraam na zo'n test of punctie. Op de 20 weken echo zou de afwijking ook heel duidelijk zichtbaar mocht het kindje dan nog in leven zijn en ik wilde dat afwachten. Op 20 weken echo (kreeg een zeer uitgebreide) was alles echter goed. Mijn zoon is nu 15 maanden en een heel gezond, pienter manneke. Of hij ook drager is van de afwijking net als mijn man weten we niet. We konden bloed uit de navelstreng laten checken, maar dit hebben we niet gedaan. Kan altijd nog.

Maar dames de kans op een afwijking is klein, dus probeer je niet te veel ongerust te maken.

Groeten
    Jille

11. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook al weer 3 jaar geleden ivm sterk verminderde kwaliteit van het zaad, bloed was bij ons ook helemaal goed. Wachten is wat je doet in de mmm. Geduld wordt erin 'geslagen' of je wil of niet. Terwijl wij wachten werden wel allerlei andere onderzoeken gedaan bij ons beiden en bij mn mijn vriend.

Mijn vriend heeft oa een auto immuun ziekte dus ook wij waren behoorlijk nerveus over de uitslag. Gelukkig was ondanks dat alles goed en niks erfelijk! Zie onder mijn banner wat het resultaat weer een jaar later is....:). Overigens is bij ons de afdeling fertiliteit er wel van overtuigd dat je als man je leefgewoontes moet aanpassen als je zaad slecht is (ondergoed, badderen, drinken etc.)

Maak je niet al te druk, de kans dat alles goed is en het zaad gewoon slecht is, is heel groot! Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt en dat jullie kunnen starten met het pittige ICSI traject.

groetjes

12. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

Aug 5, 2009
    1,127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hey meiden, wel geweldig bij jullie te lezen dat er uiteindelijk gewoon wel een kindje is gekomen :)

Jille, ik begrijp uit jouw verhaal dat je dus wel voor behandelingen in aanmerking bent gekomen. Ik heb altijd gedacht dat je in Nederland uberhaupt niet in aanmerking komt voor behandeling wanneer er sprake is van een chromosoomafwijking, geeft weer een klein beetje rust al begrijp ik dat het afhankelijk is van welke chromosoomafwijking. Wel spannende tijden hebben jullie zo meegemaakt beiden hoor, pittig en dan wetende dat dit ons misschien ook wel te wachten staat! Je word er gewoon zenuwachtig van omdat je wil weten wat de reden is dat iemand weinig tot geen zaad aanmaakt, maar goed blijkbaar kan het ook gewoon slecht zijn en heb je gewoon pech gehad:)

Fijne avond meiden!

13. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Wij hebben vandaag te horen gekregen dat het toch ICSI wordt voor ons. We begonnen met 4 miljoen zaadcellen in oktober en sindsdien wordt het zaad eigenlijk alleen maar slechter. Heel gek eigenlijk, ik denk dat het met spanningen te maken heeft ofzo. Nu hebben we nog maar een half miljoen zaadcellen over. De kwaliteit is wel vooruit gegaan, dus daar zijn we blij mee!
    Donderdag kunnen we al op de intake. Ook mijn man zal een chromosomenonderzoek gaan krijgen. Spannend!
    Heel erg bang ben ik er niet voor, mijn man is geopereerd aan een niet-ingedaalde bal op iets latere leeftijd en aan de andere kant aan een liesbreuk. Zeer waarschijnlijk is daardoor iets beschadigd wat zorgt voor de verminderde vruchtbaarheid. Maar toch is er dat stemmetje in je hoofd dat zegt: het zal toch niet om een chromosomenafwijking gaan...
    Dat is zelfbescherming waarschijnlijk, want de kans is inderdaad niet groot maar je probeert je elke keer weer voor te bereiden op slecht nieuws zodat je het allemaal een beetje aankan.

14. ijsvogeltje

ijsvogeltje Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,039
    0
    0
    Hoi allemaal,

Wauw, wat een reacties allemaal, en Jille erg bedankt voor je uitgebreide uitleg, is eigenlijk de eerste reactie waardoor ik het wat diepgaander ga begrijpen, en zeker goed om te lezen dat er toch nog mogelijkheid is om te starten met ICSI, ondanks een chromosomen afwijking.

Afijn, het is een kleine kans, maar ja totdat we de uitslag hebben, is het toch spannend en onzeker. Maar ik blijf het heel raar vinden dat wij geen advies hebben gekregen voor mijn man om op te letten met drank, warmte, stakke broeken en zo. Morgen telefonische afspraak met onze arts, ga het hem wel vragen.

Amy, ik bedoel met opstarten, dat wij alvast weer aangemeld worden (of blijven?) bij IVF/ICSI, zodat als we goede uitslag krijgen we niet vervolgens weer een nieuwe afspraak moeten maken en weer lang wachten, want we hebben inmiddels ervaring met het lange wachten. Ik verwacht overigens niet dat dat zal gebeuren, want het IVF team is een heel ander team, dan de artsen waar ik tot nu toe te maken heb gehad (endo-arts en IVF contactpersoon arts zeg maar). We horen het vast morgen wel.

Nou, ontzettend fijn om diverse reacties te lezen, dat is echt ontzettend fijn!

Groetjes allemaal en fijne avond

15. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Wij hebben nu aan 3 onafhankelijke gynaecologen gevraagd hoe het zit met de leefwijzen.
    Alledrie vertelden ze dat roken ontzettend slecht is en dat als je dat doet je daar direct mee moet stoppen, verder zou regelmatig een heet bad slecht zijn, en kun je beter wijde boxers dragen. Qua alcohol is doorzakken enorm slecht, maar kan het volgens alledrie geen kwaad als je af en toe eens 3 of 4 bier/wijn drinkt. Alledrie zeiden ze: je moet ook leven, ontspanning is beter dan dat dat ene biertje kwaad kan doen.
    Wij staan daar volledig achter. Sasman let op, zakt niet door en drinkt heel af en toe bij een leuke gelegenheid maximaal 3 biertjes.

16. ijsvogeltje

ijsvogeltje Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,039
    0
    0
    He Saskia,

Klopt, is de juiste balans vinden tussen ontspannen en niet de foute dingen doen. Mijn man drinkt nooit echt buitensporig, alleen af en toe in het weekend wat meer, maar ook nooit meer dan 3 glazen. Roken doen we beide niet, alleen neemt mijn man 1 a 2 keer per week een sigaartje. Eigenlijk vind ik dat hij daar mee moet stoppen. Verder zijn we allebei erg fan van in bad gaan, dus dat is iets wat echt moeilijk is om te laten, voor mijn man dus. Maar ja, is voor een goed doel. Sauna hetzelfde, dat doen we al een jaar niet meer.

Jij ook succes met het wachten!

17. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    De sauna doen wij ook niet meer en dat mis ik ontzettend. Maar het is voor een goed doel inderdaad...
    Bad kan nog wel, maar dan alleen als je in een badje van 35 graden gaat zitten als man zijnde. En of je dat wil ;)
    Is alleen fijn in de zomermaanden.
    Wij gaan dit weekend eens buitensporig drinken! Er gaat hier voorlopig niks gebeuren omdat we nu voor ICSI gaan en morgen op de intake. Over 4 weken hebben we vakantie en dan daarna zal er nog niks gaan gebeuren. Dus nu mag het even.
    Met buitensporig bedoel ik trouwens niet echt doorzakken, maar gewoon lekker genieten en nergens naar kijken. Ik heb mijn man nog nooit zat gezien, dus dat zal nu ook niet gaan gebeuren. Maar we mogen ons nu wel even laten gaan voordat ons ICSI-avontuur gaat beginnen.

18. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Nog lekker even genieten dames! zeker doen, ons is ook altijd gezegd: blijf doorgaan met leven en genieten. ookal is dat soms moeilijk het is ook heel belangrijk, dussss leuke dingen doen...

19. Amy81

Amy81 Fanatiek lid

Aug 5, 2009
    1,127
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ysvogeltje; wel fijn dat je dan niet meer hoeft te wachten want we wachten wat af in de mmm...........:x

Wat betreft de leefwijzes, wij komen in aanmerking voor TESE en misschien toch ICSI omdat er wel wat goeie zaadjes zijn gevonden. Onze eerste gyneacoloog zei ook dat we er weinig aan konden doen maar de uroloog in Nijmegen nam echt de tijd voor ons om de 'leefregels' door te nemen, krijg al jeuk bij het woord haha;) Maar goed, dat kan je ook lezen als je de folder van het Radboud download en je klikt TESE aan bij de afdeling Urologie. En ze zei dat we niet meer dan een glaasje alcohol mochten drinken (als jij een kater hebt, hebben je zaadjes dat ook zei ze...) en geen laptop op schoot, geen mobiel in je broekzak, niet te lang douchen, maar 1x deo per dag, geen sauna's, niet te overmatig douchen: kortom alles om de temperatuur rond de 37graden te houden...ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal altijd heb gedacht dat het er wel ergens tussenin zal zitten en je ook wil genieten maar, omdat de kansen al zo klein zijn bij ons ga je op een gegeven moment alles aangrijpen. Vandaar dat we pas in januari TESE/ ICSI willen zodat we ons na de bruiloft kunnen voorbereiden en ons aan de vreselijk enge leefregels kunnen houden! :)

20. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    In jouw geval snap ik het helemaal hoor Amy :)
    Alle kleine beetjes helpen meid.

Share This Page