Op welke cyclusdag starten met Utrogestan?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by onzewonders, May 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Hallo,

Kan iemand mij vertellen op welke cyclusdag je met Utrogestan moet beginnen?
    De gyn zei tegen mij als de ovutest posi is, maar dat lijkt mij wat vroeg. Ik dacht zelf aan een dag later als mijn ei gesprongen is...

En misschien een hele stomme vraag... Maar is Utrogestan schadelijk voor de zaadjes? Wij vrijen 's avonds altijd, maar dan moet ik ook de bolletjes inbrengen. Stel ik zou dit doen als de ovutest posi is ( en we dus sex hebben), dan gaat het rechtstreeks bij de zaadjes. Of is dit een hele stomme gedachte?

Ik denk niet dat het echt schadelijk is, anders zouden ze het niet geven. :cool: Maar ik zit meer met de vraag wanneer ik het er het beste mee kan starten zodat ik mijn ei niet "in de weg" zit zeg maar...

Beetje vaag verhaal, hopelijk duidelijk genoeg...:)

Hoop van jullie te horen!!

Liefs

2. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Utra begon ik mee op de dag van de tp, 3 maal daags 2 ballen.
    Waarvoor moet jij ze dan hebben ? ik begrijp er uit niet voor een tp !
    En het zaad komt niet in aanraking er mee de utra gaat naar je baarmoeder is om een goed nestje te maken voor je wondertje .

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Je kunt er het beste mee beginnen op de dag van je eisprong, het liefst als je eisprong al is geweest. Dus je kunt inderdaad nog 1-2 dagen wachten als je een positieve ovulatietest hebt gehad. De bolletjes zorgen voor een dikke witte afscheiding, omdat de buitenkant niet opgenomen wordt door je lichaam. Dat lijkt me inderdaad bezwaarlijk voor de doorgang van de zaadcellen, omdat ze dan door die dikke drab heen moeten.

Marnat Het progesteron wordt opgenomen door je lichaam, maar je brengt ze wel voor de baarmoedermond in. En de afscheiding en de resten van de bolletjes zitten dus ook voor de baarmoedermond. Zaadcellen moeten daar doorheen zwemmen als je op de gewone manier zwanger probeert te worden, dus ze komen wel degelijk in aanraking met de Utrogestan.;) Je kunt Utrogestan ook gebruiken als je geen IVF/ICSI doet, maar als aanvulling bij het zwanger worden of bij IUI-behandelingen. Het wordt gebruikt als je een te korte luteale fase hebt.

4. vasca

vasca Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    1,489
    0
    36
    @fbdb: in principe idd starten na eisprong. Maar ik weet ook dat veel artsen juist in natuurlijke cyclus adviseren om pas 3 dagen na ei te starten. Het is niet zeker, maar sommigen denken dat t je eisprong zou kunnen tegen houden. Maar volgens mij hoef je je daar niet veel zorgen over te maken. Ik begon altijd de dag na eisprong in eigen cyclus. Nu met iui begin ik de avond van de iui, omdat je de timing van de eisprong beter weet. Wij hebben dan s avonds nog sex en daarna breng ik de bollen in. Ik heb jouw vraag ook zelf aan mijn dokter gesteld, of t slecht is voor t zaad. Dat is niet zo volgens het vu. Maar omdat ik net als jippie denk dat dat goedje ze wel wat in de weg kann zitten, doe ik t dus pas na de laatste keer klussen. En het is dus echt niet erg als je iets later met Utro begint (niet te laat natuurlijk). Ze weten nl gewoon de exacte ideale timing niet in de natuurlijke cyclus.

Veel succes!

5. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

Aug 15, 2011
    4,055
    4
    38
    Super bedankt voor jullie antwoorden! Dit stelt me gerust.... Wat is het toch spannend allemaal he!

@Marnat: Ik gebruik Utro om mijn LF te verlengen en dus mijn progesterontekort aan te vullen. Mijn hormoonwaarde is steeds te laag en daardoor denken ze dat het iedere keer mis gaat. Hopelijk gaat dit werken!

Ontzettend bedankt dames! Succes iedereen!

Liefs

Share This Page