Wanneer kom je in aanmerking voor vruchtbaarheidsbehandeling(en)?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door mariskav16, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariskav16

30 mrt 2010
    77
    0
    0
    PM'er in de kinderopvang
    Groningen
    Hallo dames,

De vraag zegt het al...
    Wij zijn nu net iets langer dan 2 jaar bezig met zwanger worden. Vorig jaar maart ben ik naar de HA gestapt, en die heeft mij doorverwezen naar een gyn. Daar heb ik een volledige cyclusanalyse gehad waarin geconstateerd is dat ik een eisprong had. Mijn vriend zijn zaad is toen ook onderzocht en daar waren ook geen problemen in te ontdekken.
    Door de echo's die ik kreeg tijdens de analyse wist ik precies wanneer ik vruchtbaar was. Daar hebben we 'gebruik' van gemaakt en daar ben ik uiteindelijk zwanger van geworden. Helaas kreeg ik na 6 weken een miskraam.

In oktober 2011 moest ik weer komen als ik nog niet zwanger zou zijn. Toen vertelde ze mij, dat ze pas met behandelingen beginnen, na 2 jaar. En medisch gezien ben ik juni 2011 zwanger geweest, dus dat zou betekenen dat ik volgend jaar pas in aanmerking zou komen voor een behandeling.

Wel afgesproken dat ik in maart dit jaar weer moest komen als ik nog niet zwanger zou zijn. Vanwege ziekte in het ZH kan ik daar 15 mei pas terecht. Maar nu vraag ik me af wat ik verwachten kan? Het was belangrijk dat mijn vriend ook mee kwam??

Heeft iemand hier ervaring mee???

Liefs

2. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Hi Mariska,

Ook ik heb vorig jaar Juni een kindje verloren (na bijna 3 maanden zwangerschap.)
    Omdat daarna bij ons een nieuwe zwangerschap ook uitbleef zijn wij begin Januari naar de HA geweest. Die heeft tegen mij gezegd dat er pas reden was voor ongerustheid als je 1 jaar bezig bent en er geen spontane zwangerschap heeft plaatsgevonden. Vanwege mijn zwangerschap vorig jaar vertelde hij mij ook dat de teller pas ging lopen na de curretage, dus als ik komende Juni nog niet zwanger was dan mocht ik naar de fertiliteitspoli.
    Voor mijn gemoedsrust heeft hij toch een aantal bloedtesten laten uitvoeren en mijn vriend's zaad laten testen.
    Na 2 weken kregen we de uitslag en toen bleek dat m'n vriend z'n zaad niet goed was. Nogmaals een zaadonderzoek laten doen en dat wees uit dat mijn vriend verminderd vruchtbaar is. Dat was genoeg reden om meteen een doorverwijzing te krijgen naar de fertiliteitspoli en niet door te gaan met proberen tot Juni. Inmiddels zitten we in het traject voor IVF/ICSI en begin ik eind deze maand met het spuiten van hormonen...

Ik vind het heel vreemd dat ze tegen jou zeggen dat je 2 jaar moet proberen na de miskraam vorig jaar Juni. 2 jaar lijkt me erg lang en dat kan ik hier op het forum ook nergens terug vinden. Echter als er tests zijn uitgevoerd en ze kunnen niets vinden, dan vraag ik me ook af wat ze bij de fertiliteitspoli gaan doen. Je krijgt maar een aantal behandelingen vergoed en als de oorzaak niet bekend is en je start "zomaar" ergens mee dan lijkt me dat lichamelijk, mentaal en financieel niet erg prettig.

Wat voor afspraak heb je nu precies staan de 15de?
    Kan je bij je HA misschien toch aandringen op uitgebreidere onderzoeken?
    Sowieso lijkt het me prettig dat je partner bij alle afspraken bij de HA of ZH aanwezig is. Het is immers de bedoeling dat je samen een kindje krijgt dus alles wat er besproken wordt gaat jullie beiden aan.
    Ik kan me voorstellen dat de onduidelijkheid veel onrust veroorzaakt en hoop dat je snel meer te weten komt.

Liefs,
    RooDje

3. mariskav16

30 mrt 2010
    77
    0
    0
    PM'er in de kinderopvang
    Groningen
    Ik heb geen idee wat ik verwachten moet 15 mei. Ik liep bij fertiliteitsarts, maar zij is langdurig ziek dus word het overgenomen door een gynaecoloog. Dat was ook de reden dat ik het vroeg. Ik vond het zelf ook raar dat ik 2 jaar moest wachten en toch elke keer terugkomen. De laatste keer in oktober heb ik nog geen 5 minuten binnen gezeten. Ik had net zo goed telefonisch contact kunnen hebben. Ik wilde ook eerst niet een afspraak maken in maart omdat ik toch wel wist dat ik er voor jan *** zou moeten komen. Maar mijn vriend zei dat ik toch maar moest bellen. We zullen wel afwachten 15 mei.

Deel Deze Pagina