Hoi, Ik ben sinds kort gepromoveerd tot leidinggevende en heb een nieuw jaarcontract gekregen! Maar nu ben ik erachter gekomen dat ik 5 weken zwanger ben! Hoe moet ik dit nu vertellen aan mijn baas? Ik ben bang dat ze hierdoor mijn contract niet meer willen verlengen na mijn bevalling! Wie kan me helpen? Alvast bedankt!
Ja het kan twee kanten op gaan, de ene werkgever heeft er helemaal geen problemen en de ander verlengt idd je contract niet Dus ik zou in ieder geval eerst eens wachten tot je een goede echo hebt en je bent niet verplicht direct iets te zeggen hè. Nog even over dat jaarcontract.... hoelang werk je al bij dit bedrijf?
ja ik zou het vertellen na de 12 weken ofzo. Het kan beide kanten op gaan je kan niet meer doen als afwachten. ik werkte 4 jaar bij een bedrijf en werd er net voor mijn verlof ook uit gegooid dus ja. gefeliciteerd met je zwangerschap
Dankjewel! Serieus? Ow wel erg, maar dit is toch niet mogelijk met een jaarcontract, want ze mogen mij niet ontslaan, omdat ik zwanger ben! Dus het ergste wat er kan gebeuren is dat ik na sep iets anders moet vinden denk ik, maar ik ben bang als ik het ga vertellen dat ze er niet blij met zijn en dat de werksfeer veranderd
nee ze mogen je niet ontslaan tijdens je verlof... maar ze hoeven je contract niet te verlengen. het contract eindigt nl van rechtswege op/na de datum die vermeld staat in het contract. En ze hoeven je verder geen redenen te geven over het niet verlengen. Anderzijds... ze hebben je nu toch de kans gegeven om leidinggevende te worden, dus ze zien potentie in je... dus hopenlijk loopt t allemaal een beetje los.
Dat eerste wist ik wel, maar ik ben alleen bang dat ze mijn contract niet meer verlengen na die periode!
Maar ja dat kan ook als jr niet zwanger bent... Maak je daar nou niet te druk over en wacht het gewoon lekker af. Mijn collegae hadden hele slechte ervaringen met zwangere collegae die bijna allemaal met 16weken regelmatig gingrn werken of gewoon helemaal in de ziektewet gingen. Ze waren ook niet blij toen ik meldde dat ik zwanger was maar ik heb tot het einde gewerkt zoals ik daarvoor ook werkte. En dat konden ze erg waarderen.
Het kan alle kanten op.....Ik ben in september 2011 begonnen bij mijn huidige werkgever met een jaarcontract en heb in april verteld dat ik zwanger was (toen 11,5 week). Ik heb tot afgelopen week ook gewoon doorgewerkt zoals voor mijn zwangerschap en mijn contract is gewoon verlengd, terwijl ik 2 weken na verlenging dus met verlof ben gegaan. Je weet het gewoon niet......In ieder geval veel succes!
Dit klopt niet helemaal. Het niet verlengen van je contract mag niet als reden 'zwangerschap' hebben. M.a.w. zou je contract verlengd zijn als je niet zwanger zou zijn. In de praktijk kan het inderdaad 2 kanten op gaan, want wellicht gaan ze dan andere redenen zoeken om het contract niet te verlengen. Als je een goed beoordelings- en/of functioneringsgesprek hebt gehad, dan zou het erg vreemd zijn als ze je contract niet willen verlengen. Mag ik worden ontslagen als ik zwanger ben? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Nee ze hoeven geen reden op te geven nl. wanneer ze het contract niet verlengen. Klopt idd dat het niet mag wanneer ze zouden zeggen "je contract wordt niet verlengd omdat je zwanger bent". Het ging in mijn reactie puur om het stukje "ontslag"... het niet verlengen van een contract is nl niet hetzelfde als ontslag. Al wordt het in de volksmond wel zo gebruikt.
Voor veel werkgevers hangt er ook veel af van hoeveel je gaat werken als je terug komt. Ze zijn vaak bang dat je dan veel minder gaat werken en vinden dat vaak niet mogelijk met hun beeld van jouw werk. Als je gewoon wil blijven werken zoals je nu werkt scheelt dat voor hem/haar natuurlijk wel. Een beetje slimme baas houdt er natuurlijk ook gewoon een beetje rekening mee. Toen ik in mijn huidige functie werd aangenomen zaten ze er gewoon op te wachten tot ik een keer kwam melden dat ik zwanger was. (duurde helaas nog ruim anderhalf jaar). Er is ooit als grapje tegen me gezegd: 'het risico dat je nog een keer zwanger gaat worden hebben we al ingecalculeerd, maar wil je zorgen dat je niet rond de jaarwisseling of de eerste maanden van het jaar met verlof hoeft, dat scheelt ons veel stress'. Mijn aankomende verlof is nu als excuus gebruikt om het team tijdelijk uit te breiden. We hebben namelijk teveel werk en nu kunnen we tenminste ergens geld vandaan krijgen om iemand erbij te krijgen. Onder het mom van zwangerschapsvervanging kan het lekker wel. Al met al, het gaat er heel erg om in hoeverre ze er op gerekend hebben en hoeveel ervaring ze er al mee hebben. Wacht gewoon even lekker tot je een maand of drie bent en stap dan vol zelfvertrouwen naar je leidinggevende. Waarom zouden ze zo'n goede kracht als jou nou willen laten gaan?
Mijn baas zei letterlijk; "Gefeliciteerd, heel leuk voor je. En maak je niet ongerust, ik weet wat de gevolgen zijn van het werken met jongere vrouwen" en dat met een lach. Dus ik was gelijk gerustgesteld en ik werk er nog steeds en nu dus ook zwanger van de tweede. Weer een superreactie, dus ik mag zeker niet klagen. Vertel het na je termijnecho, dan heb je ook wat meer zekerheid. Wat de toekomst je zal bieden, tsja, dat kan niemand je vertellen. Maar zoals eerder gezegd, ze hebben je die promotie niet voor niets gegeven en ze zullen natuurlijk ook wel hopen dat je net zo blijft werken na de bevalling als daarvoor i.v.m. je promotie. Succes!