Nou als er een eindtijd bij staat , gaat een gedeelte iets daarvoor al weg. En het clubje wat tegen de eindtijd er nog zit, geven wij vaak aan "joh jullie kunnen en mogen ook lekker mee eten hoor.."
Ik snap de intentie hierachter. Ik vraag me alleen af of je zo daadwerkelijk vermijdt dat de ander voor jou gaat beoordelen? Misschien wel hoor... Ik vraag het me alleen hardop af... Zelf heb ik net wel de neiging om er de reden bij te zeggen. Ik probeer zoveel mogelijk om in te gaan op uitnodigingen van vrienden en familie (in die mate dat ik daar volgens mij soms te ver inga en het me soms wel erg moeilijk kan maken zo, wat betreft het combineren van meerdere 'verplichtingen' dan ). Als het dan toch echt niet lukt, zeg ik er dus wel de reden bij. Als ik gewoon zou zeggen 'ik heb andere verplichtingen', dan zou dat voor mij nogal afstandelijk aanvoelen, of zou ik het gevoel hebben dat ik aan de ander de indruk geef me 'er gemakkelijk vanaf te maken'. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de aard van 't beestje Ik heb altijd wel de neiging nogal uitgebreid te zijn dus misschien net daarom dat de zin "ik kan niet, want ik heb andere verplichtingen" voor mij erg onnatuurlijk zou aanvoelen. Je kan je ook de vraag stellen of je überhaupt moet 'wakker liggen' van wat de ander zou kunnen denken of oordelen, maar … ook dat is weer de aard van 't beestje vrees ik
Ik heb 30 neven en nichten en ik weet niet eens hoeveel achterneven en nichten...daar ga ik dus niet heen op verjaardag. We zien elkaar 2x per jaar en niemand geeft kados. Veel makkelijker. Ik zou een teamsport alleen afzeggen als er genoeg wissels zijn, anders laat je het team zitten en als je dat oke vind moet je geen teamsport gaan doen. Zwemles zou ik wel afzeggen als ik een goedr band had met de jarige, anders ook niet.
Nou is misschien heel zwart wit gezegd. Maar mijn kinderen vinden het leuk als er op hun verjaardag ook wat kinderen zijn om mee te spelen. En dus vragen ze nog wel eens buurkinderen of een nichtje (hebben er maar 1, die we niet vaak zien eigenlijk) en op verjaardagen spelen ze leuk met elkaar. Ook willen ze graag grote oma erbij.. "want die komt altijd mee". Als wij vragen of ze naast familie en vrienden er nog iemand bij willen hebben.. Maar dat zijn dan dus mensen die voor ons niet perse hoeven te komen.
Ik denk dan altijd, als het voor jou niet diep zit is dat omgekeerd waarschijnlijk ook, en dan selecteert zich dat vanzelf wel uit. Bij het eten ben ik dan meer van hoe meer hoe gezelliger. Wij vieren zelf 1 verjaardag per jaar, gecombineerd voor de kinderen. Begint op een zondag rond 3 uur en eindigt wanneer iedereen naar huis gaat, vaak rond een uur of 8-9 rekening houdend met werk/kinderen. En dan komen mensen rustig later of gaan eerder weg als ze andere verplichtingen hebben.
Dan heb je het daarmee te doen ja. Maar dan moet de gastvrouw niet zeuren als de helft niet komt. De tijden die ts noemt vind ik echt vreselijk onhandig en dat zal vast voor meer mensen gelden. Van 9.00-21.00 is overdreven maar wat meer optie in de middag zou wel prettig zijn ja. Ik hou het van 14.00-? En iedereen die wil mag mee eten. Mensen die graag vroeg in de middag komen zijn er al om 14.00 uur. Ouders met nog slapende kinderen komen pas rond 16.00 uur, degenen die in het weekend werken die komen rond het eten en blijven daarna wat langer. Heb nog nooit gehad dat deze tijd voor iemand niet uitkwam.
Hier skippen we ook geen zwemles, ze mogen 10% van de lessen missen en die bewaar ik voor als ze ziek zijn. Niet voor verjaardagen. Muziekles van de oudste wil ik op zich wel eens in de zoveel tijd afzeggen, maar ligt ook aan wat ze aan het oefenen zijn (orkest-lessen, dus soms kan ze die echt niet overslaan). Dus wij informeren dan of we wat later kunnen komen of bv een andere keer. Ik snap dat dat jammer is, maar ja... Ik heb ook helemaal begrip voor vaste begin- en eindtijd voor een feestje, maar als wij dan niet kunnen, wil ik daar ook begrip voor terug
Ja, maar die les is toch nodig. Dus eind van de rit betaal ik de les die ze wel gaat ook. Dus 2 x 10 euro voor maar 1 les. Als je 8 lessen mist in een jaar, duurt het ook 8 lessen langer voor je je diploma hebt.
Ja, precies dat. Prima toch. Ik vind het ook nooit erg als mensen niet kunnen. Graag of niet... Bij ons is dus altijd een man of 6 dat lang blijft. Maar vaak helpen zij nog even met de ergste zooi opruimen en gaan dan pas weg.
Ja dat kan natuurlijk ook, gezonde kinderen die moeite hebben met zwemmen. Later bedacht ik mij dat ik hier nog wel eens reactie op zou kunnen krijgen. Bedankt voor de toevoeging! Het was niet mijn bedoeling een groep te vergeten.
Hier net zo, al heb ik het toen dochter 1 werd geloof ik wel vanaf 11.00 uur al gedaan. Ik wist niet zeker of ze zou gaan slapen met een huis vol visite en gezelligheid en wilde niet pas vanaf 14.00 doen voor het geval ze het slaapje over zou slaan en vanaf begin van haar feestje al moe en chaggerijnig zou zijn.
Dat is waar, ik heb hier eigenlijk nooit last van gehad omdat ik bij zoon altijd pakketten heb afgenomen. 1 vast bedrag voor A, B en C.
Als wij naar alle verjaardagen zouden gaan dan hebben wij er 37 in een jaar! En dan hebben ze niet eens allemaal een relatie of kinderen. En dat is alleen van ouders, broers, zussen aangetrouwd, neven, nichten en achterneefjes/nichtjes.
Bij ons in de familie vieren de volwassenen haast nooit hun verjaardag. Alleen bij leeftijden als 25, 30, 40, 50 en dan groot in een zaaltje. En mijn oma haar verjaardag word geviert. De anderen volwassenen doen op hun verjaardag zelf de hele dag (vanaf 12.00 uur tot laat) koffie en gebak maar daarvoor word niemand uitgenodigt, wie komt komt en wie niet ook prima. De kinderverjaardagen worden wel allemaal geviert, tot een jaar of 10 meestal op zaterdag of zondag overdag en daarna zaterdag avond of als er meer kinderen in de familie dezelfde week jarig zijn ook vrijdagavond. In de maand december zien we elkaar dan 3 weken elke vrijdag en zaterdag avond en nog een kerstdag dat is altijd wel een uitdaging in die drukke maand. In onze vriendengroep is het heel wisselend. Sommigen vieren hun verjaardag, anderen niet en weer anderen alleen als ze er zin in hebben maar ook dan op de dag zelf altijd wel koffie en gebak zonder uitnodiging. Ook in de vriendengroep worden wel weer alle kinderverjaardagen groot en uitgebreid geviert. Al met al hebben we wel +/- 30 verjaardagsfeestjes per jaar en dan nog de koffie verjaardagen extra.
Maar dat moet de gastvrouw toch zelf wel willen. Ze hoeft dat toch niet te doen omdat dat andere mensen beter uit komt. Ben het met je eens hoor dat ze dan ook niet moet zeuren als er een hoop niet komen! Ik ben zelf ook niet moeilijk. Kinderfeestjes beginnen hier om 13.00 en het grootste gedeelte blijft altijd eten.
Ik zou zelf voorstellen de dag erna oid te komen met cadeautje, om de restjes taart te helpen opmaken. Wij zouden zwemles ook niet afzeggen hiervoor hoor. Als hij een keer niet gaat duurt het langer er weer in te komen en gaat hij minder hard vooruit. Wij doen de kinderverjaardagen altijd vanaf 15.30 uur en zonder eindtijd, dus vanaf het laatste slaapje. Iedereen vind dat gedurfd, maar wij vinden het juist gezellig. Zorgen voor genoeg eten en drinken en als mensen nog honger hebben is de supermarkt dichtbij en de avondwinkel om de hoek nou hebben wij ook 3 kids in dezelfde week jarig, dus we vieren het maar 1x per jaar
Als wij naar alle verjaardagen zouden gaan hebben we gemiddeld 3 verjaardagen in een week! Heb wel wat beters te doen dan alle verjaardagen bij langs En vind zwemles veeeel belangrijker dan een verjaardag. Leven en laten leven zou ik zeggen Iedereen maakt een keus waar van die denkt dat het de juiste is Laat iedereen in elkaars waarde
Hier komt visite een dag later er echt niet in. 1. de taart die over is is die dag mijn ontbijt, lunch en diner en deel ik niet 2. die dag ben ik druk met al het speelgoed uitpakken, mijn huis weer schoon te maken en alles weer normaal te krijgen 3. de laatste visite gaat nooit voor 3.00 uur snachts weg daarna ga ik nog opruimen, versiering afhalen, stofzuigen, dweilen en de keuken en toilet snel schoonmaken, dus ik ben die dag ook echt moe en wil dan niet weer verplicht leuk voor de dag komen. 4. voor de kinderen is het ook laat geworden die moeten die dag erna bij komen en willen vaak alleen met hun nieuwe speelgoed spelen om weer een beetje chill te worden. 5. ik heb vast nog 10 redenen maar de eerste 4 zijn de belangrijkste.