Hallo Ik merk in mijn omgeving dat er veel onbegrip is rondom mijn miskramen. Helaas 2keer een miskraam gehad door de pil heen. We hebben nog een kinderwens en zijn nu dan ook weer gestopt met de pil. Maar mensen in je omgeving kunnen zo bot reageren. Het was nog zo vroeg of tja het is door de pil heen dus wat verwacht je? En zo nog meer opmerkingen. Heb gelukkig 1vriendin die hetzelfde heeft meegemaakt en het dus wel begrijpt. Herkennen jullie deze opmerkingen ook?
Die opmerkingen zijn heel bekend. Geen opmerkingen over de pil,maar die vind ik dan ook ronduit belachelijk! Dus omdat je zwanger raakte door de pil heen (vind 2x wel erg appart) doet het minder pijn als je een mk krijgt!!! Mensen weten niet wat ze zeggen. Hier kreeg ik ook vaak de opmerking van "ach,je bent nog jong" "Ach,je hebt al een gezond kind dus vruchtbaar ben je wel" Ook de opmerking "ben blij,het kindje was niet gezond..is beter zo" Al weet ik dat die opmerking grotendeels waar is want zo dacht ik er ook over om er maar het positieve van in de zien. Wij wilden geen kindje wat ongezond is en mijn lichaam heeft goed gehandeld als dit niet zo was. Maar de pijn blijft!!! Sterkte meid!
Jep ik ken de reacties ook.. Eigenlijk ken ik weinig mensen die een miskraam hebben gehad, in mijn omgeving worden ze juist makkelijk zwanger lijkt het wel.
Ook ik herken de reacties jammer genoeg wel. Heb nu twee mk'n in drie maand tijd gehad, de laatste is maandag begonnen. - Ja, zo snel na elkaar, wat had je nu gedacht? Dat moet toch fout aflopen? (neen, er zijn heel wat mensen waar dat wel goed afloopt, ...) - Je bent nog zo jong, zou je niet beter nog een paar jaar wachten. (oké, ik ben 22 en heb nog jaren tijd maar ik wil niet teveel leeftijdsverschil tussen mijn kinderen en het wil niet zeggen omdat ik bvb de dertig nog niet gepasseerd ben dat mijn kinderwens moet uitgesteld worde) Pisnijdig word ik van zo'n reacties...
Zo uit het niets zei een 'vriendin' dat zij iemand kende die er meerdere had gehad 'Dat is pas erg!...' Met andere woorden: Wat doe je moeilijk?! 1 miskraam, dat heeft toch niets te betekenen? Vond ik zo lomp...
Mijn "vriendin" smsde me toen ik 8wk zwanger was dat ~de poetsvrouw op het werk van haar vriend een echo had gehad en het hartje was gestopt met kloppen~ zielig he!!! Ik: " jah,zielig inderdaad..maar ik ben erg positief en als het gebeurt dan gebeurt het en kun je het niet tegenhouden". Zij: "oh,stom ook dat ik dat naar jou stuur...niet bij nagedacht!" 1week later bleek ik ook een mk te hebben,vruchtje was niet verder gegroeid en hoewel ze heel erg verdrietig om me was had ze zich wel zitten uithuilen bij andere vriendinnen want "zij had dit op mij afgeroepen". (Haar gevoel overigens..niet mijn woorden) Was er later inderdaad wel boos over. Nu zijn we samen zwanger en sterker nog,we schelen 3,5weken en ze heeft me 12wk gek gemaakt!!!!!
Klopt mensen kunnen idd erg hard, gelukkig reageerde mijn omgeving wel lief naar me toe en begripvol. Ook wel reacties gehad van, liever nu dan dat je al langer zwanger bent en de beslissing dan moet maken. Dat soort opmerkingen gingen bij mij het ene oor in en het andere oor uit. Ik ben van mening je hebt een mk gehad, je bent iets dierbaards en iets van jezelf verloren het enige waar je dan behoefte aan hebt is steun en liefde van je omgeving. En geen " nutteloze" opmerkingen. Zo dat is eruit Mamasince2010 veel sterkte met het verlies van je frummeltjes Dikke knuffel
Ik herken dit ook....zo irri....waarschijnlijk bedoelen ze het allemaal goed maar zoooo irrriiii!! Ah joh je bent nog jong en je hebt al 2 kinderen...je wordt gauw weer zwanger hoor! :-/ wees blij dat je er al 2 hebt!! :-/ Aller ergste is toch wel deze : wat heb je gedaan? Hoe komt het dat je weer een miskraam hebt? Heb je te zwaar opgetild....hoe is dit nou weer gebeurd?? Al deze korte vragen in 1 zin aan mij gevraagd met een boze stem! Alsof het min schuld is dat ik weer een miskraam heb!! Kan er nu nog boos om worden!! Ik heb een mola zwangerschap gehad, nu aan het begin van lange traject! Heeeelll zwaar allemaal, en je hebt een miskraam en het is ook nog een mola!! Vele malen erger! Kreeg ik een rot opmerking dat ik een schijnzwangerschap heb gehad....maar dat is dus niet zooooo!!!! Kword gek! En nog veel meer van zulke vervelende rot opmerkingen! Wacht ga ff heel hard schreeuwen! Aaaaahaaahhhhhhhhhhhhh
Het blijft ongelooflijk zulke opmerkingen.en de ene dag kan ik het goed hebben maar de andere dag pfff Vorig jaar op moederdag een miskraam gehad...ontzettend dubbel.en dan gewoon hiren..ach gelukkig valt het elk jaar op een andere datum!!!
Ladymoi, ook ik heb net een molazw achter de rug. Idd naar om zo'n opmerkingen te moeten horen al sje nog zo'n zwaar traject voor de boeg hebt! Niemand weet ook wat het precies is dus ik moet het steeds opnieuw uitleggen en ik weet het zelf ineens niet... Sterkte er mee!
Ik vertel het nie eens meer dat het een mola zwangerschap is, zeg gewoon een miskraam.....vind hè nog erg moeilijk om steeds te moeten uitleggen wa het is!! Mag ik je wat vragen over je mola zwangerschap....wat voor mola had je? Partieel of compleet? Ik heb een complete mola En je hcg waardes hoe snel daalden die? Heb je ook nog chemo nodig gehad? Ik moet er niet aan denken....wordt daar echt niet goed van...woordje chemo!! Ik heb volgende week dinsdag weer een prikdag, maar heb vandaag best wel pijn in onderbuik, voel wat.....zou het weer aangroeien? Ben zo bang daarvoor!! Hoe heb je het allemaal ervaren? Ik sta echt in het begin traject nog! Sorry voor zoveel vragen maar ben gewoon op zoek naar lotgenoten! Topic mola zwangerschap daar zijn niet zoveel meer actief, of helemaal niemand meer eigenlijk! Hoop gauw van je te horen!
Hoi Ladymoi Idd het molatopic is niet echt meer actief of iedereen zit al op het einde van het traject en heeft het vooral over opnieuw zwanger worden. Ik heb op 10 oktober een echo gehad, zag alleen een vruchtzak, heel groot dat wel maar zonder vruchtje. Op 19 oktober een curretage. Er werd nog niet van een mola gesproken. Eén maand anticonceptiepil gekregen en mochten daarna opnieuw proberen. Na zes weken ga ik op controle en hoor ik dat uit het weefselonderzoek als resultaat kwam: partiële molazwangerschap. Verder geen uitleg gekregen en mocht gewoon opnieuw zwanger worden. Thuis gekomen begon ik veel te lezen en had ik toch mijn twijfels aangezien ik las dat iedereen lang moest wachten. Toen opnieuw de gyn gebeld en ik kreeg nogmaals de bevestiging dat ik gewoon verder mocht proberen. Gelukkig had ik na de curretage wel verder getest met zwschapstesten en die waren weer helemaal nega gekomen na een zestal weken geloof ik. De eerste ronde zonder ac na de mk/partiële mola was ik al opnieuw zwanger. Op vrijdag positief getest en op maandag de eerste bloeding. Dan toch maar opnieuw naar de gyn gebeld, tjha zei ze, ga eens langs bij de ha om te kijken als je hcg nog stijgt/daalt de komende dagen maar meer kan ik niet doen. Toen ik bij de ha kwam was hij verbaast me te zien en verbaast dat hij mij nog niet vroeger had gezien. Hij had verwacht dat ik elke week ging langskomen om bloed te prikken na de partiële mola. Tjah als de gyn mij dat niet zegt kan ik dat natuurlijk niet weten he... Blijkbaar moest ik elke week dus toch gaan prikken tot hcg nul was. De gyn had blijkbaar na de curretage ook medicatie voorgeschreven maar die heb ik ook nooit gekregen. Ben dus best teleurgesteld in mn gyn. Opnieuw naar de gyn gebeld met de mededeling dat de mk zich heeft doorgezet en de vraag als ik opnieuw mag beginnen proberen. Antwoord was dat ik onmiddellijk terug aan de klus mag als het bloeden gestopt is. Terwijl de ha zegt dat ik wekelijks moet prikken tot mn hcg nul is, daarna mag ik wel opnieuw beginnen proberen zwanger worden. Vind het toch raar omdat ik op internet al die andere dingen lees zoals lang wachten, half jaar niet mogen zwanger worden, half jaar op nul staan, ... Dus nu mag ik in principe opnieuw beginnen met proberen zwanger te worden. Ik twijfel wel, wt als ik opnieuw een mk krijg, kan ik dit nog een derde keer aan? Terwijl mn zoontje er zo makkelijk was, onmiddellijk zwanger, goede zwangerschap, alleen vijf weken te vroeg maar tjah verder alles goed. Zit er aan te denken eens een second opinion te vragen aan een andere gyn. Hier in belgië hoef je toch niet doorverwezen te worden, krijg je zo een afspraak. Ik moet zeggen dat ik best bang ben geworden na de nieuwe mk, het lezen op internet, de tegenstrijdige mening van de gyn en de ha... Ik snap trouwens nog zelf niet helemaal wat het precies is. Mn gyn vertelde dat de zaadcel zijn erfelijk materiaal dan weggooit en mijn eicel dan alle chromosomen maakt en dat dat dus niet goed is. Op internet lees ik zoveel anders, ... Zie dat mijn verhaal best lang is geworden. Misschien moeten we een topic openen waar we verder kunnen kletsen of moeten we elkaar pb'n? Als je dat wil tenminste he. ER zijn gewoon niet zoveel lotgenoten he (gelukkig natuurlijk).
Vooral het "de natuur doet haar werk, het zal niet goed geweest zou "...argh! En omdat ik nu door de complicaties er nog steeds mee be zig ben "ah joh, binnenkort loop je weer zwanger rond" "het is je al eerder gelukt"... ik weet nog niet eens of het nog kan...
Mijn vader zei naar aanleiding van de vroeggeboorte van ons zoontje met 22,5 weken zwangerschap "Gelukkig ben je nog jong, je moeder en S. kregen een kind op hun 36e" Ja hun 3e en 2e kind.... En dat maakt het gemis niet minder. Maarja ze begrijpen het gewoon niet.
Jeetje wat een verhaal mie, wat een flut gyn! Klopt echt niet wat hij zegt hoor. Ik heb dan wel een complete mola, moet elke week bloedprikken totdat or op nul staat dan moet ik 6 maanden lang elke maand bloedprikken en als die op nul blijft krijg ik groen licht om opnieuw zwanger te worden! Bij partiële mola moet je elke week bloedprikken en op het moment dat hè nul is moet je daarna nog 2 keer bloedprikken daarna mag je zwanger worden dus je hoeft niet nog eens zes maanden te wachten, dat is wat mijn gyn zei! Als er maar 1 mola cel in je lijf achterblijft is de kans heel groot dat die zich op kwaadaardige, kanker dus, gaat verdubbelen....dan ben je nog verder van huis! Laat je goed nakijken mie! Dit is niet zomaar iets hoor. Vraag een sec opinion of doe hè via je huisarts aangezien die er wel meer van weet! Laat je hcg prikken! Maar idd wel een goed idee als je eigen topic opent, kunnen we daar verder praten! Ben ook hongerig op zoek naar verhalen van lotgenoten! Sterkte meis
Soms kan ik er echt met mijn verstand niet bij dat mensen die zo dicht bij je staan zulke opmerkingen maken Mie en lady mooi wat een verhalen. Hopelijk krijgen jullie een clubje waar je je verhalen kwijt kunt... Hier vandaag dip dagje. Na de miskramen bleek dat ik behoorlijk wat verklevingen heb. Gyn gaf aan dat kinderwens niet uitgesloten word maar.... Dus ach nu ben ik heerlijk aan het doemdenken.... Sorry moest t ff kwijt
Bedacht me opeens nog een pijnlijke opmerking die ik meermalen aan heb moeten horen. Na 3 jaar bezig te zijn geweest om zwanger te raken was het eindelijk zover. Dit werd een miskraam. En dan zeggen mensen: 'Ja, maar je weet nu in ieder geval dat het kan!' Goed bedoeld natuurlijk, maar dan denk ik: wat heb ik daaraan? Dat ik eens in de drie jaar mag ervaren dat 'het kan'... Uiteindelijk sta je toch nog steeds met lege handen...
Merah dat is inderdaad ook zon opmerking Pfff bij zon opmerking moet ik echt weglopen om mezelf te hervatten. Met mijn tante kan ik er altijd goed over praten. Die hebben helaas geen kinderen mogen krijgen.. Heeft ook miskraam gehad. Dus die begrijpt me dan als geen ander. Zou er niet aan moeten denken dat er niemand om je heen is met wie je het kan delen.