Hoi allemaal, Vanaf 30 september begin ik aan mijn bbl opleiding. Ik heb nu nog ruim 95 vakantie uren staan bij mijn huidige werkgever. Ik werk tot 30 september dusdanig veel dat ik mijn potje wat in de min staat, oploopt naar +16uur. Nu had mijn baas het volgende idee: Mij "in dienst houden" tot 1 november ipv 1 oktober, 95 vakantie uur inzetten en mijn 16 overuren zodat ik mijn volledig loon uitbetaald krijg. Aan het eind van de rit kom ik ongeveer 12 uur te kort, dit zou ik moeten terug betalen. (ik werk 28 uur) Maar; is dit wel gunstig? Ik krijg vanaf 30 september geen loonheffings korting meer over mijn uren omdat ik in dienst ga bij mijn bbl opleiding. Mijn baas zegt dat ik anders veel belasting moet betalen over mijn vakantie en overuren en ik anders niks over hou. Wie heeft hier verstand van en weet wat ik het beste kan doen?
Hoi hoi, normaal gesproken is het zo dat je als je je vakantie uren in 1x laat uitbetalen na je contract je er het bijzondere belastingtarief over betaald. Dit is hetzelfde tarief wat ook gebruikt wordt bij de uitbetaling van je vakantiegeld bijvoorbeeld. Aan de andere kant als je geen recht meer hebt op loonheffingskorting gaat er ook een flink bedrag naar de belastingdienst. Ik zou zelf alvast een berekening maken voor beide gevallen en dan kijken waar je het meeste aan over houdt. Dus in het eerste geval 95x je bruto uurloon en daar het bijzondere tarief vanaf trekken. ( Dit is meestal iets minder dan de helft, dus je houdt iets meer dan de helft over) In het tweede geval zou ik even googlen op witte week/maand tabel, afhankelijk van of je per week of maand betaald krijgt. En daar opzoeken hoeveel er aan belasting vanaf gaat zonder loonheffingskorting.
Je kunt het beste aan HRM vragen om een berekening van allebei te maken voor je. Dat zouden ze normaal gesproken moeten kunnen doen.
Nee planning is al tm oktober gemaakt. Plus mijn vriend is vanaf midden oktober werkloos en ik ga de helft minder verdienen, dus elke euro is mooi meegenomen. @Suzy85 ik ga eens bellen vanmiddag of dat kan!
Aan het einde van de rit (lees: bij ib-aangifte) maakt het écht helemaal niks meer uit en betaal je op alle mogelijke manieren hetzelfde aan belasting.... Zei de salarisadministrateur...
als je tot 1-11 in dienst blijft dan bouw je wel nog een extra maand pensioen op nadeel hiervan je moet dan als je een eigen bijdrage hebt deze wel een maand extra betalen dat zou niet zijn als je je overuren in september laat uitbetalen is maar net wat je wilt wel zou ik zeggen hou me in dienst tot dat me verlof op is en niet dat je 12 uren moet bijkopen/terug betalen. het is dus om het even wat je doet.
Per saldo maakt het helemaal niks uit, loonheffing is slechts een voorschot op je inkomstenbelasting. In je aangifte geef je je totale jaarinkomsten aan, en op basis daarvan wordt de lh opnieuw berekend.
Ik heb gebeld, maar ze konden geen proefberekening voor me maken. Wel vertelde hij dat ik maar 54 uur heb omdat ik eerder uit dienst ga dan het jaar voorbij is, daar zou ik met overuren erbij 2 a 2,5 week mee kunnen opnemen. Ik ga ze dus gewoon laten uitbetalen in september, dan hoef ik ook niets terug te betalen aan het eind van de rit. Bedankt voor jullie reacties!