Hoe scheiden jullie afval

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnetje2015, 30 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Wij hebben vandaag onze groenbak in meten ruilen tegen 3 nieuwe kliko's. Een voor papier, een voor huisvuil en een voor groenafval.
    Voorheen mocht alle afval muv groen in een vuilniszak en deze weerden eens peer week opgehaald.
    Met dit nieuwe systeem ga je per kilo afval betalen voor t legen. Op zich prima maar hoe moet ik nu inhemels naam al het afval gaan scheiden? Meeste afval is papier, plastic of groen. Ik wil geen 3/4 afvalbakken in huis en vooral niet iedere keer naar buiten hoeven lopen om t in de juiste kliko te gooien. Gekeken naar een inbouw prullenbak met 3 vakken maar die zijn behoorlijk prijzig..
    We hebben geen garage en wil geen vuilnisbakken in de tuin ( om de hoek vd achterdeur) schuurtje staat los van t huis ( kliko's staan er naast)
    Hoe doen jullie dit met t scheiden van afval?

2. Luiwammes

Luiwammes Niet meer actief

Niet wij moeten alles ( behalve glas ) nog in 1 vuilniszak doen deze buiten zetten en hij wordt op gehaald. Door 1 vrachtwagen.

Wij krijgen straks ondergrondse containers maar ook dan hoeven we niet te scheiden.

3. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik heb 2 prullenbakken (1 restafval, 1 plastic, deze worden hier nog in zakken opgehaald), verder heb ik 2 bakken van Ikea in mijn keuken staan (in een nisje) voor oud papier en glas. Verder staat buiten de GFT kliko, hiervoor heb ik mini afvalbakje op het aanrecht staan en die leeg ik iedere avond (of eerder wanneer nodig) in de kliko.

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    hoi!
    Wij hebben een krat staan in de keuken waar we karton en papier indoen, alstie vol is gooien we t buiten weg
    Restafval in de vuilnisbak.
    GFT afval, kattenbak, tuinafval etc gaat daar in, maar afval van groenten snijden enzo gaat gewoon in in de vuilnisbak hier.
    Plastic in een plastic tas en die moeten we dan bij de supermarkt weggooien daar staat een container, geen aan huis.
    Glas brengen we ook weg bij supermarkt.

Ik vind t niet veel moeite en als je ziet wat je aan plastic en papier/karton hebt als je t scheidt, dan is t echt wel de moeite waard, vind ik!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het niet zo'n moeite eigenlijk. Wij hebben:

restafvalbak
    zak aan de verwarming voor plastic
    glas op de koelkast (dichte keuken)
    bak (grote beslagkom) op het aanrecht met biozak erin voor het groene afval
    In de hoek van de keuken een doos voor het oud papier

Als het vol is legen we het, restafvalbak (zo eentje van 60 liter geloof ik) en plastic is 1 keer per 2 weken, papier ook zoiets (krijgen geen folders), groenafvalbak een paar keer per week.

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Wat hou je over aan restafval als je plastic, papier en gft afval scheidt? Wij niet veel...
    Had t beter gesnapt als ze ipv restafval een kliko voir plastic gegeven hadden en t restafval gewoon eens per week in een vuilniszak..

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Plastic en papier scheiden we actief. Etensafval doe ik vaak in de groene container, maar als het vies weer is ook wel in de gewone prullenbak dan ben ik te lui om naar buiten te lopen:D

Maar door alleen het plastic en papier te scheiden scheelt zoveel! Ik zet de grijze container nog maar eens in de twee maanden aan de weg en voorheen om de twee weken.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vlees, gekookte spullen, brood... Mag allemaal niet in de compostbak.

In ieder geval, wij hebben:
    - Restafval in een vuilbak in de keuken, en daarna naar de diftarbak in de garage
    - Pmd
    - Glas
    - Papier
    - Plastic
    - Compost in een afsluitbaar bakje in de keuken

Pmd, plastic, glas en papier belandt allemaal in een bakje in de keuken, dat ik 's avonds meeneem naar de garage om daar in de juiste zakken te doen.

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    @zonnetje, wij gooien etensresten enzo dan wel bij t restafval, maar verder is het dan inderdaad niet zoveel... maar bijv aluminiumfolie na t koken, botjes van t vlees, klokhuis oid van fruit, als we alle GFT zouden scheiden blijft er inderdaad nauwelijks wat over. maar das toch ook de bedoeling van scheiden? Nu ik er zo over denk moeten we dat misch toch maar gaan doen. Maar dan loop ik wel een beetje tegen ruimtegebrek aan in de keuken :D

10. p1982

p1982 Niet meer actief

we hebben een groene container
    grijze container
    oranje container, hier moet plastic, pakken sap en blikken in

apart doen we dan nog papier en glas

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
  12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is inderdaad niet veel restafval meer. Hier ongeveer 1 zak per 2 weken en bij ongeveer 5 zakken zit de kliko vol en gaat dus pas naar buiten. Hier wordt het berekend op hoeveel keer je de restafvalbak buiten zet.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier mag brood en gekookte spullen gewoon in de gft bak.

14. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij hebben drie containers:
    Een groene voor gft
    Een blauwe voor papier
    Een oranje voor plastic.
    Alles wat daar buiten valt moeten in ondergrondse containers gebracht worden gescheiden in glas, textiel en restafval. Scheiden we als buurt niet goed worden we als buurt afgestraft. De afvalstoffenheffing gaat dan omhoog.

Ik heb in de keuken twee afvalbakken staan voor restafval en plastic/blik/drankkartons. Papier neem ik steeds mee naar buiten als ik naar de schuur moet ofzo. Of mijn man brengt het even weg als hij gaat roken. Op het aanrecht een klein bakje voor gft. Restafval breng ik savonds samen met de luiers van die dag en het glas weg. Gelukkig staat de container dichtbij ons huis.

15. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hier ook. Alle afval van voeding dus ook kippenbotjes bijv.

16. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Ik heb een inbouwbak, onder de aanrecht. 3 vakken: groen, plastic en rest. Het is iedere cent die we voor betaald hebben waard.
    Voor glas heb ik een krat in de keuken, en voor papier een krat in de trappenkast.

17. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Wij deden eerst wel braaf scheiden...
    Wij betalen alleen voor restafval per kilo..
    Om de 2 weken wordt dat afgehaald.
    glas, papier en plastic word ook 1x in de 2 weken gratis afgehaald..
    Bij milieustraat kun je dit ook allemaal gratis wegbrengen..

Maar het werd een rotzooi, de schuur leek wel een milieustraat in het klein, bak voor luiers, bak voor plastic, bak voor papier en bak voor glas. Daarnaast nog 2 kliko's...
    in de zomermaanden is het gewoon ronduit smerig... stinken, vliegjes, en dan maar hopen dat ik geen muizen of ratten heb :(

Ik gooi alles in een vuilniszak, mijn moeder neemt die vuilniszakken mee naar haar huis (woont dorpje verderop en daar nemen ze het vuil gratis mee) en ik gooi de vuilniszakken die mn moeder niet meeneemt bij milieustraat af...

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Papier heb ik een doosje bij de achterdeur. Etensresten gooi ik op een bordje en loop 2 maal daags ff naar de bak. Rest in de afvalbak in de keuken.

19. anglca

anglca Actief lid

14 okt 2015
    175
    0
    0
    Directiesecretaresse
    Heerlen
    Ik weet niet beter dan dat we 3 kliko's hebben.
    Daarbij hebben we ook nog de plastic Hero zakken voor het plastic te scheiden. Dit houdt dus in dat we 4 dingen scheiden, en het glas natuurlijk. Ik heb wel verschillende bakken in de keuken staan. Als onze badkamer boven is verbouwd, kan alles verhuizen naar de bijkeuken.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij composteren in onze tuin. Daar mag enkel 'levend' materiaal in.

Deel Deze Pagina