Goedemorgen, Bij mijn oudste dochter (geboren na 39+3) gaf ik borstvoeding. Na 10 tot 14 dagen liep het alleen volledig terug. Zij had rustig een uur aan de borst nodig maar in dat uur probeerden we haar steeds maar wakker te houden want ze viel snel in slaap. 2 Uur na het starten van de eerste voeding kwam ze ook alweer voor de volgende en was eigenlijk nooit tevreden. Met veel pijn in mijn hart zijn we toen over gegaan op kunstvoeding omdat ik zelf ook geen vertrouwen meer had in mijn borstvoeding. Spontaan was ons meisje heel tevreden en kregen we een hoop bewegingsvrijheid ervoor terug. Nu had ik me eigenlijk voorgenomen om niet meer aan dat 'gestress' te beginnen. Ik wilde vooral genieten in mijn kraamweek en de strijd met borstvoeding zoals de vorige keer hoorde daar niet bij. En toen werd ons zoontje ziek geboren met 32+1 weken. Natuurlijk ga je dan borstvoeding geven. Het enige wat je nog voor hem kan doen. Ik ben gaan kolven. Eerst 6 keer per dag, nu langzaam maar zeker vaker 7 keer per dag. Hij is inmiddels morgen 2 weken oud. Het kolven gaat goed. Ik heb een productie van tussen de 800 en 900 cc per dag. Ondanks de stuwing weg is loopt de productie toch heel langzaam op. Inmiddels krijgt hij 8 keer 35 cc via de sonde. Hij is al een beetje aan het zoeken en gisteren heeft hij maar liefst 18 cc uit de borst gedronken en toen ik er niet was heeft hij de ene keer 8 cc en de andere keer 9 cc via finger feeding gehad. Helemaal super dus. Nu ben ik dus bang dat het weer helemaal terug gaat lopen wanneer ons zoontje helemaal aan de borst moet gaan drinken. In het begin moet je daarom natuurlijk nog nakolven. Maar nu ik begonnen ben wil ik het zo graag goed doen. Ik kijk ook echt uit naar de borstvoeding-momenten en ben supertrots als hij dan wat gedronken heeft want als ik hier de verpleegsters moet geloven hoeft hij dat nu nog helemaal niet te kunnen (vandaag 34 weken precies). Zijn er tips om te zorgen dat het nu goed blijft lopen? Ook ik herken trouwens de vraag van het verschil in productie en ben blij te lezen dat dit normaal is. Ik wilde het opnemen in mijn vraag maar heb daar nu al het antwoord op. Ik heb na 15/20 min kolven aan de ene kant ongeveer 70/80 cc, en aan de andere kant ongeveer 40/55 cc. Dat is gemiddeld op de dag. De ochtendproductie is vaak wel iets meer. Groetjes Megacarls
Hoi, Gefeliciteerd met je kleintje! En wat goed dat het zo goed gaat al! Zeker gezien zijn erg jonge leeftijd :-D Zorg dat je nu al (terwijl je kindje nog in het ziekenhuis is) begeleiding vindt van een lactatiekundige. Dat kan een vrijgevestigde lactatatiekundige zijn, die nu al met je een plan maakt en je dus ook begeleidt op het moment dat er veranderingen zijn en je kindje straks naar huis komt. OP die manier zijn de lijnen kort en weet je altijd dat er een plan is waar je naar handelt. Ook kun je contact hebben als je het even niet meer weet en zal het de overgang naar de borst straks vergemakkelijken voor je, omdat je steeds weet waar je aan toe bent, wat je kunt verwachten en wat de volgende stap is. Je vindt lactatiekundigen via borstvoeding.com of nvl.borstvoeding.nl Veel succes!