Onbeschofte vraag: Is het wel gepland?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Hanna Mom, 13 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanna Mom

Hanna Mom Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.235
    1
    38
    NULL
    NULL
    Nou hier even mijn frustraties. Onze oudste was helemaal niet gepland, dus we moesten (samen met iedereen om ons heen :D) echt even omschakelen.
    Zij is nu dik 2 en een half en we zijn in verwachting van het tweede kindje. Mijn man was er nog niet helemaal aan toe, maar goed, wel onveilig geklust (hihi) en ja, die was raak. We wisten allebei dat het kon en wat mijn betreft is deze wat eerder gekomen dan de bedoeling was.

Nou vragen heel veel mensen: Is het gepland?

Ik vind dat zo'n onbeschofte vraag. Ik zeg dus ook ronduit, dat het zeker weten gepland is. Ben ik nou echt aan het liegen of gaat het hen sowieso niks aan?
    Kortom, zijn mijn hormonen wat aan het opspelen? :p

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Het kan ook interesse zijn, al lijkt het een onaardige vraag...
    En uiteraard hoef je er niet op te antwoorden :).

3. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Onze oudste was ook niet gepland ook 2.5 jaar later werd onze zoon geboren maar tijdens zijn zwangerschap en tijdend deze heb ok die vraag nooit gehad misschien omdat we er heel open over waren dat we graag nóg een kindje wouden al voor ik zwanger was. Maar goed bij de eerste heb ik die vraag zovaak gehad en ik.vind het ongeschikt! Want mensen in mijn naaste omgeving weten hoe het zit en daarbuiten heeft niemand daar iets mee te maken! Meid zeg ze lekker wat jij wil want je bent ze geen verantwoording schuldig! Gefeliciteerd trouwens! Geniet er van@

4. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Wel gepland maar niet verwacht dat het binnen 2 maanden raak zou zijn. Bij mijn zoontje duurde het 1 1/2 jaar:D

5. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ik vind het geen interesse, gewoon nieuwschierigheid bevredigen. Wat heb je er toch in vredesnaam aan om te weten of een kindje dan al niet gepland is.
    Ik kreeg het ook constant om m'n oren (en nog steeds; hij gaat nu naar school en daar ben ik gewoon een jonge moeder, bijna allemaal vragen ze; was het gepland?) Grrrrrr. Ik zeg altijd, op zo'n brutale vraag wil ik geen antwoord geven.

Geen hormonen hoor die opspelen, ik ben al een tijdje hormoonloos en vind het nog steeds bloed irritant.

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik zou zelf antwoorden: "niet heel erg gepland, maar we deden ook niks om het te voorkomen en we dachten, we zien wel of er wat komt" Dat ligt toch dichter bij de waarheid.

Zeggen dat het gepland is is niet de waarheid, dus volgens de strikte betekenis van liegen is dat inderdaad liegen. Maar vervolgens moet je je afvragen of je het erg vindt om hierover te liegen. Ikzelf hou er niet van (en zou dus het bovenstaande antwoorden), maar als het mensen niets aangaat en ze ook niets aan de info hebben, kun je je afvragen of het erg is om mensen iets te vertellen, dat niet de waarheid is. Mensen vertellen elkaar voortdurend kleine leugentjes en bluffen heel wat af. Zo lang je maar eerlijk bent over de belangrijke dingen (dus als het iemand wel aangaat en hij door de verkeerde informatie niet in de problemen komt...)

Offtopic: ik vind het niet per se een onbeschofte vraag. Ik vind dat het afhangt van wie de vraag stelt (hoe dicht die bij je staat/wat voor relatie je met hem/haar hebt) en de manier waarop hij/zij hem stelt.

7. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Vragen staat vrij en als je het niet gepast vindt dan niet reageren. Maar dat is mijn mening;)

8. Josephine76

Josephine76 Actief lid

31 aug 2011
    376
    0
    0
    Webdesign en tatoeëren
    Groningen
    Ik vind het niet zo'n relevante vraag eigenlijk. Tenzij mensen het met een afkeurend toontje vragen, zou ik me er niet zo druk om maken. In het geval van dat afkeurende toontje, het gaat ze helemaal niets aan.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Het hangt er helemaal van af wie het vraagt, in welke context en met welke toon. Het hoeft niet altijd onbeschoft te zijn, soms zijn mensen gewoon echt begaan met je en ze willen je kunnen steunen in wat er met je gebeurt.
    En als jij het een ongepaste vraag vindt, mag je dat altijd zeggen. Sorry, maar ik vind dat zo persoonlijk, dat ik het je niet wil vertellen. Zoiets.

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik heb die vraag ook een paar keer gehad en stond toen echt even geschokt te kijken, maar heb telkens maar geantwoord dat het gepland is voor zover je een zwangerschap kan plannen. Ik vind soms vooral de toon een beetje gek, alsof mensen zoeken naar een smeuige roddel.
    Gelukkig waren er ook veel mensen die juist direct doorhadden dat het zeer gewenst en gepland is, dat zijn precies weer de mensen die mij echt goed kennen, die weten gewoon dat ik al jaren een enorme kinderwens heb en die vragen dus echt niet of het wel gepland is; natuurlijk is het gepland, al jaren!

11. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Nou hier vroegen onbekende het ook gewoon, of hoe oud ben je dan? Ja hallo ik ken je niet eens!!

Maar als ik jou was zou ik zeggen ja natuurlijk is het gepland, jullie wilden toch een tweede kindje? Nou die is wat vlugger als verwacht maar zat wel in de planning toch? Niks gelogen ;)

12. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    tja hier ook regelmatig de vraag en mijn antwoord is dan.
    Niet geplant maar zker wel gewenst! ;)

( ging allemaal wat sneller dan verwacht)

13. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de vraag ook gehad. Had hem niet aan zien komen dus was ook een beetje perplex. Vind het eigenlijk ook niet gepast en wat wil je met die informatie? Rondbazuinen dat het een foutje was ofzo?? Maar goed, het zal wel!

In julile geval vind ik wel dat het gepland is. Dat het sneller gebeurde dan je had verwacht, dat is misschien een verrassing maar jullie waren bewust bezig voor de 2e.

14. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Het is een afschuwelijk onbeschofte vraag en het antwoord gaat niemand wat aan!! Aan mij is een aantal keren gevraagd: Zijn jullie lang bezig geweest? Dat was heel pijnlijk omdat we idd via iui heel lang bezig zijn geweest zwanger te worden... maar dat gaat helemaal niemand wat aan... Mijn standaard antwoord.... 'Nee een half uurtje.':)

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik heb de vraag nog niet gehad. Mijn vriendinnen weten dat we er lang over gedaan hebben, en een onbekende die dat zou vragen, zou van mij het antwoord krijgen dat ik dat een onbeschofte vraag vind voor een onbekende.

De rest hangt het af van hoe dichtbij ze staan. Staan ze dichtbij dan zou ik eerder gewoon zeggen dat we er lang over gedaan hebben.

16. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    heel goed!! :D

17. Iefie

Iefie Niet meer actief

Tja, je hoeft er niet om te liegen, maar je bent ook niemand een uitleg verschuldigd! Als je man en jij maar weten hoe het zit! Persoonlijk vind ik het geen prettige vraag en ik ben ook van mening dat het niemand iets aan gaat. Ik geef ook nooit antwoord als mensen (buiten goede vrienden/familie om) mij dergelijke vragen stellen (is het gepland/gewenst, hebben jullie er lang over gedaan etc). Mijn antwoord daarop voegt namelijk gewoon niets toe. Ze gaan er echt niet lekkerder van slapen, dus waarom zouden ze het moeten weten? Dat het je nu misschien meer irriteert als anders, zal ongetwijfeld met de hormonen te maken hebben ;)

18. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Ik snap dat zo'n vraag hard aankomt, vooral onder invloed van hormonen, maar tegenwoordig is dat wel het eerste wat in mensen opkomt wanneer iemand meldt dat ze zwanger is.
    Ik denk maar zo, mensen weten domweg niet wat ze moeten zeggen dus floepen ze er maar zoiets uit.

We hadden de pil de deur uit gedaan en zouden een half jaar later voor t echie gaan klussen. Niet gedacht dat het na 3 maanden al raak zou zijn! Voor ons ook even schrikken maar zeker niet minder gewenst!
    In ons geval (ook zo vaak die vraag gehad terwijl ik 30 ben en getrouwd!) heb ik gewoon geantwoord: "ja, maar wat eerder dan verwacht"

Ik denk dat zo'n antwoord voor jou ook opgaat ;)

19. mas

mas Actief lid

26 jan 2009
    207
    0
    16
    of antwoorden dat je liever wilde dat het 2 januari 2012 was gekomen, dat hadden we gepland, maar dit is ook goed;
    -) bij onze eerste vroege mensen ook of het gepland was ( ja heel erg, we waren al 9 maanden bezig) maar dus ook of het lang duurde voor ik zwanger was, mijn vriend antwoorde hier toen eens op, met : nee valt wel mee,... een kwartiertje....' Ik vond het zo'n sterk antwoord, daarmee geef je heel duidelijk aan dat het een onnozele vraag is.

20. BabyNijn

BabyNijn Bekend lid

15 mei 2011
    947
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de vraag ook wel eens gehad. Ik vind het ook een rare vraag. Wat boeit het nou of het gepland is of niet. Je ziet aan iemand toch hoe blij diegene ermee is. Dat zegt al genoeg.

Ik antwoord dan meestal dus ook met de zin: Ja, natúúrlijk is het gepland. Hartstikke welkom!

Deel Deze Pagina