haha, zo herkenbaar. Yupman antwoordde pas geleden op die vraag: "Minuut of 3. Maar daar hebben we al genoeg ruzie over gehad dus ik laat dat onderwerp liever rusten nu."
Herkenbaar! Ik was 22 toen ik mijn eerste kreeg en iedereen ging er gewoonweg vanuit dat het een ongelukje was! Hoe vaak ik wel niet heb gehoord: blijf je bij je moeder wonen met de baby?? NEE TUURLIJK NIET! Ik heb een eigen huis en een man (getrouwd zelfs!) en waarom zou ik bij mijn moeder gaan zitten? Ook op het kdv en nu op school ben ik een van de jongsten. En de vraag 'was het wel gepland?' krijg ik nog regelmatig. Ik word er ook een beetje moe van, maar ach... Ik laat het maar gaan nu. Ik maakte me er 4 jaar geleden nog druk om, maar nu... Laat maar l*llen. Ik antwoord nu gewoon met: 'Ja, die van jou ook??'
Ik vind het ook een onbeschofte vraag en dat zou ook precies mijn antwoord zijn: dat ik niet antwoord op zo n onbeschofte vraag. Onze eerste kindje was niet gepland (maar wel enorm welkom!) en dit kindje is wel gepland (en net zo welkom!!!) dus voor mij zijn ze net zo gewenst.
Ik vond dit ook 1 van de meeste erge vragen die ik kreeg. Vooral aangezien voorafgaand de vraag kwam: Hoe oud ben je dan? Ik wist al dat ik na mijn antwoord meestal de vraag zou krijgen of het gepland was. (mijn leeftijd is 21 en we zijn ongeveer een half jaar bezig geweest om zwanger te worden, niet heel lang dus, maar zeker heel erg gewenst..!!) Wat de reden van de vraag ook mag zijn, ik vind het niet een nette vraag. Het gaat er namelijk om of iemand blij is met de zwangerschap. En als iemand je vrolijk verteld in verwachting te zijn, verwacht je toch een andere vraag dan: Hoe oud ben je dan? i.p.v. gefeliciteerd, want dat heb ik maar heel weinig gehoord!!! Daarbij vind ik het sowieso een stomme vraag, want een zwangerschap kun je niet plannen, hoe graag je ook zou willen. Ik antwoordde dus ook vaak met: als het gepland zou zijn, was ik al langer zwanger geweest. Moeite met antwoord geven heb ik niet, daar ben ik heel eerlijk in. Maar vind de vraag nog steeds erg onbeschoft en zou het dus ook nooit zelf vragen, want het doet er namelijk niet toe..!!
Ik vind dit persoonlijk een vraag die ik nóóit aan iemand zou stellen! Wat gaat een ander dat aan? Ik snap echt niet dat mensen dat durven vragen! Zijn niet je hormonen hoor wat hierin meespelen, want het gaat een ander niet aan vind ik om zoiets te vragen.
Ik vind het een onbeschofte vraag. Het is toch helemaal niet belangrijk of het gepland was! En als het niet gewenst was dan zou je het niet met de wereld gaan delen. Ik ozu zo´n vraag dus nooit aan iemand stellen.
Ik vind het ook een belachelijke vraag, maar ik vrees dat ik die vraag ook nog wel een paar x ga krijgen als het eenmaal bekend is. Punt is dat het idd niet helemaal volgens de planning was, maar wel bijzonder gewenst! Heb geen relatie, dus het gaat echt hier en daar wel wat vraagtekens oproepen. Ben vast gevatte antwoorden aan het bedenken voor het geval dat Iemand nog suggesties
Ik heb die vraag destijds ook regelmatig gehad. Misschien komt het door mijn leeftijd, was 23 toen ik zwanger was/ bevallen ben. Maar ook getrouwd! Een leerling op mijn werk heeft het zelfs tot 3x toe gevraagd. Toen had ik op een gegeven moment wel zoiets van "Als je het nou nog 1x vraagt, dan doe ik je wat!" Ik vind het geen vraag om te stellen wanneer iemand je niet heel naast staat! Wij zijn via de mmm zwanger geraakt en dan is die vraag nog eens extra pijnlijk. Je weet niet wat mensen soms allemaal hebben moeten doorstaan om zwanger te worden daarom vind ik het niet kunnen om zo'n vraag te stellen!
Eigenlijk is dit net zo'n vraag als "moeten jullie niet eens aan kinderen beginnen". Je weet nooit wat iemands situatie is en wat iemand ook al schreef, als degene niet heel dicht bij je staat zijn dit geen vragen die stelt... maar helaas niet iedereen is even tactisch zullen we maar zeggen
Mee eens. Het komt misschien onbeschoft over, maar het is vaak een interesse vraag. Ik kreeg die vraag ook wel eens en kon me er niet over opwinden
Bedankt voor alle reacties! Ik kreeg van mijn ('voorheen', laatste tijd weinig contact) beste vriendin ook de vraag, maar hij kwam gewoon zo raar op me over. Alsof ze zich niet kon voorstellen dat ik nog een kindje zou willen ofzo. En een oud-collega vroeg het ook, maar dat was idd zo van, is het nog een mooi smeuig verhaal? Mijn moeder ofzo zou ik het best wel vertellen.
Ik kreeg die vraag ook veel, waarschijnlijk ook omdat mijn vriend en ik elkaar nog maar erg kort kenden toen ik zwanger werd (5 maanden). De waarheid was dat 'gepland' een erg groot woord was, maar we er wel beide bewust voor gekozen hebben om een evt zwangerschap niet te voorkomen. Dus niet doelbewust gaan klussen, maar gewoon zo van als er een kindje komt is dat super welkom, want we wilden allebei al jarenlang kinderen wat er nog niet van gekomen was. Van mensen die ik niet goed ken vind ik het inderdaad een rare vraag om te krijgen, dan denk ik wat gaat jou dat aan. En dan hield ik het antwoord gewoon opzettelijk vaag, zo van ja op zich wel ging alleen wat sneller dan gedacht. Ik zou het zelf niet aan iemand vragen tenzij het een hele goede vriend/vriendin was en waarschijnlijk had ik in dat geval toch al geweten hoe de vork in de steel zat (net zoals mijn echt goede vrienden dat bij mij ook wisten).
Ik krijg deze vraag regelmatig en het moet me van het hart dat ik het mega ongepast vind. Als iemand het vraagt denk ik namelijk 2 dingen: A) je vindt het dus een slecht idee B) je acht ons niet capabel om een ongewenste zwangerschap te voorkomen Nee, ik vind de vraag 'is het wel gepland' van iedereen heel erg ongepast en maak me er erg boos om. Als het zo zou zijn en ik wil het delen met iemand kan ik het zelf wel aangeven.
hier hetzelde ben zwanger van 4de kindje en nee was neit gepland maar was een wondertje en zo zie ik elke zwangerschap en zeer welkom bij mij... wat ik ook wel eens heb gehoord deze zwangerschap is je bent alleenstaand,( heb wel contact met vader van baby, maar wonen niet samen ofzo) schaam je je niet dat je zwanger bent? hoe halen mensen het in hun hoofd om zulke dingen te vragen... het is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend om zwanger te worden,maak dit mee van heel dichtbij bij een vriendin en een nichtje, maar dan denk ik hoe heb je het lef om zulke vragen te stellen en wees gewoon blij voor iemand anders.....
Ik vind het een hele onbeschofte vraag en ik heb er nooit antwoord op gegeven (of eerlijk gezegd dat het wel gepland was, ondanks de lastige situatie). Nu heb ik de vraag nog niet gekregen, maar het was ook wel duidelijk dat er nog eentje zou komen, net verhuisd naar groter huis, eerste kindje is nu 2 jaar, etc. Maar bij de eerste wel de vraag gehad, en ik vond dat echt vreselijk. Hoe durf je! Ik zou echt geen antwoord geven, of anders eerlijk zijn. Gepland is toch niet hetzelfde als gewenst?
Ik vind het geen onbeschofte vraag. Helemaal niet als je je bedenkt dat 20% van de zwangerschappen geen bewust keuze was. Mensen maken dat gewoon vaak mee. Zelf zou ik die vraag nooit stellen trouwens...Ik was zelf 17 toen ik zwanger van mijn oudste raakte. Nee, de zwangerschap was niet gepland. Toch heb ik die vraag niet vaak gehad. Ja van mijn leerlingen later, want die vragen nl eerst hoe oud je bent, en daarna of je een vriend hebt, vervolgens of je kinderen hebt, en hoe oud die zijn en dan zie je ze terugrekenen, hihi. Maar goed, van kinderen kan ik dat wel begrijpen, die zitten daar zelf middenin (vriendjes etc) . Als iemand mij vertelt zwanger te zijn dan feliciteer ik altijd, vaak komen ze dan zelf wel of het gepland was of niet. Maar eigenlijk boeit dat niet zo. Als je er blij mee bent maakt het niet uit of het gepland was.