Wanneer contract aan laten passen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jusi, 8 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Voor de mensen die al verder zijn dan mij:
    Als jullie minder zijn gaan werken, per wanneer hebben jullie dan een ander contract gekregen?
    Vóór je zwangerschapsverlof, of erna?
    Ik vroeg me dat serieus even af, dus ik hoop op antwoorden!

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Na je verlof is voordeliger voor jezelf want het uwv berekent je uitkering op basis van wat je de laatste 4 weken voor je verlof hebt verdient. Ik heb het zo ook gedaan bij mijn vorige werkgever (ging van 32 naar 18 uur)

Voor je werkgever maakt het niks uit want hij krijgt het geld van het UWV om jou te vervangen.

3. Valentijn32

6 nov 2008
    66
    0
    0
    Erna. Ik werkte eerst 36 uur. Ben toen met verlof gegaan en de eerste dag werken na mijn verlof ging mijn nieuwe contract in van 24 uur. Zou dit nooit ervoor doen want dan zou je veel minder betaald krijgen.

En inderdaad werkgever merkt er niets van want UWV betaald toch jouw verlof aan hen terug.

4. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik ben ook van plan om het pas na mijn bevalling te gaan doen, want ik weet nog niet precies welke dagen in wil werken en hoeveel uur per dag.
    Maar je kunt je werkgever toch wel aangeven dat je straks minder wil gaan werken, dan kunnen ze je uitkering toch niet gaan verlagen omdat je het nu al aangeeft?

Stel ik zou zeggen tegen mijn werkgever: ik denk erover om na mijn bevalling/verlof minder te gaan werken, dan kan hij/zij toch niet zeggen oke dan geven dat ook ff door aan het UWV, zo gaat 't toch niet?

En moet het meteen na je bevalling het doorgeven, of als je weer aan de slag gaat? Dus na je verlof.

5. Valentijn32

6 nov 2008
    66
    0
    0
    Volgens mij moet je een parttime verzoek 3 a 4 maanden (weet het niet exact) indienen alvorens je minder kan gaan werken dus je zal het altijd wel eerder moeten aangeven. Je werkgever heeft dan die tijd om te reageren of ze je verzoek gaan inwilligen of weigeren (moeten ze wel gegronde reden hebben.)

Hoe lang vantevoren je het moet aanvragen staat misschien wel in je CAO of misschien is er hier iemand die het iets exacter weet.

Daarbij denk ik dat het ook fijn is als je voordat je met verlof gaat je weet waar je aan toe bent.

Succes, groetjes

6. Valentijn32

6 nov 2008
    66
    0
    0
    Zie nu dat je in Belgie woont, dus weet niet hoe het daar gaat. Maar zou het wel even uitzoeken als ik jou was.

7. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Ik heb na mijn zwangerschapsverlof een jaar ouderschapsverlof opgenomen voor de helft van mijn werkuren (32 uur). Aansluitend daarop ben ik naar 24 uur gaan werken en heb dus een ander contract gekregen. Dit was afgelopen oktober, heb wel al de aanpassing arbeidsduur ergens in mei/juni aangevraagd.

Succes ermee

8. Anne77

Anne77 Lid

31 okt 2008
    43
    0
    0
    Amsterdam
    Heel fijn om te lezen! Ik werk momenteel ook 36 uur en wil na de bevalling graag naar 24 uur werken. Dat betekent voor mij dat ik 1 van de 2 afdelingen die ik aanstuur moet laten schieten. Eigenlijk verwacht ik dat mijn leidinggevende de bui al zal zien hangen als ik aankondig dat ik zwanger ben.
    Het lijkt mij een logische vraag van een werkgever om direct te informeren bij de zwangere hoeveel uur zij na de bevalling nog denkt te willen werken. Ik ken ook een collega die vrij laat heeft besloten om helemaal niet meer terug te komen in het werk, dat is voor een werkgever wel een klap natuurlijk!
    Over twee weken kan ik het op mijn werk vertellen, dan is de 12 wekentermijn voorbij. Ben benieuwd naar de reacties! 8)

9. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    hallo meiden

geld het zo dat je wergever ook geld krijgt om jou te vervangen als ze geen cao hebben? ik betwijfel of de mijne dat heeft namelijk..

10. Angelicaatje

Angelicaatje Actief lid

6 mrt 2008
    338
    0
    0
    Sociaal Pedagogisch Werker
    Hoofddorp
    Ik ga van 24 naar 18 uur en dat gaat in na het verlof :D

11. Maia

Maia Niet meer actief

@nina: dat heeft niets met cao te maken. Zwangerschapsverlof is bij wet geregeld. Je werkgever kan er volgens mij wel voor kiezen om het niet via het UWV te laten lopen en het zelf uit te betalen, maar dat is veeeel onvoordeliger en ik ken geen werkgever die dat doet. :)

12. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Nieuw contract vanaf de dag dat ik weer ga werken na me verlof ;) zodat ik me gelehe verlof gewoon uitbetaald krijgt ...maar dat is ook normaal de gang van zaken.

13. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    hoi maia, ik weet dat zwanerschapsverlof bij wet geregeld is maar vroeg me af of je werkgever dus ook echt geld krijgt om jou te vervangen.is dat altijd zo bedrijf meyt of zonder cao. Ik ben namelijk niet van plan om na mn zwangerschapsverlof te blijven werken (wat mn baas niet weet)en dus zal ik in mn verlof mn ontslag brief sturen. vind dat erg lastig maar als ik weet dat zij geld krijgt om een ander te vinden kan ik me er meer bij neerleggen zeg maar.. haha klinkt misschien stom maar ja.

14. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Hoef je niet mee te wachten tot je verlof hoor. Als je na je verlof stopt, krijg je gewoon je volledige verlof betaald en dat krijgt je werkgever (ook zonder cao) van het UWV vergoed.

Alleen als je een hele slechte relatie hebt op je werk en je denkt dat hij je voor je verlof eruit wil werken heeft het zin om dat te verzwijgen, maar dan nog heeft hij een probleem als je dat bij de rechter brengt.

Anders is het niet zo netjes om hem in het ongewisse te laten. Ik zou het gewoon tijdig aangeven. Dan kan hij iemand zoeken die jou vanaf je verlof vervangt, jij kunt diegene eventueel inwerken en je krijgt wellicht nog een leuk afscheidsfeestje/-cadeautje/...

15. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    mn baas is niet een redelijk iemand ik weet zeker dat als ik laat merken dat ik niet meer terug kom ze me zal ontslaan voor mn verlof.. dat is het probleem.snap je? en als ik na mn verlof stop, dan heb ik een maand opzeg termijn en ik wil niet meer werken als ik mn kindje heb ook geen maand meer. ben het zat daar. x

Deel Deze Pagina