betaald de baas door tijdens verlof??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door diaan1982, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    dag dames,
    ben voor het eerst zwanger,nu vroeg ik mij af moet ik nog wat regelen voor mijn loon/uitkering??
    ik heb een vast contract en werk 20uur per week.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, hij betaalt door tijdens verlof en hij krijgt het geld van je zwangerschaps- & bevallingsverlof via het UWV terugbetaald. Je moet aangeven bij je baas dat je zwanger bent, hij/zij zal dan vragen om een zwangerschapsverklaring van je HA of VK. Hierin staat je vermoedelijke bevaldatum. Met deze verklaring kan je baas dan de zwangerschapsuitkering aanvragen.

Mocht je bijvoorbeeld nu of na je bevalling zwangerschapsgerelateerd ziek worden, dan ontvangt je baas hiervoor ook het geld van het UWV en hoeft hij er zijn eigen verzekering niet op aan te spreken.

3. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ok dankjewel,de verklaring heeft hij nu,wist niet precies waarvoor het was

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Er zijn ook werkgevers die de uitbetaling van de zwangerschapsuitkering volledig door het UWV laten regelen. Gedurende je verlof ontvang je het geld dan van hun ipv je werkgever. Ik zou dat wel even navragen, want de verwerking bij het UWV is niet zo rap. En het zou balen zijn als je straks rond de termijn dat je je salaris zou krijgen, je geen geld op je rekening krijgt.

Mijn werkgever betaald gelukkig wel zelf door en ontvangen het geld dan van het UWV. Maar vorige week kreeg ik pas een brief van het UWV dat ze gaan bepalen hoe hoog mijn zwangerschapsuitkering wordt en dat het nog enkele weken kan duren voor ze dat gedaan hebben. Stel dat mijn baas niet zelf had doorbetaald, had ik in januari niets uitbetaald gekregen.

Dus ik zou het wel even checken, dan zou je voor de zekerheid wat achter de hand kunnen zetten.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja goed dat je dat zegt Romy. Daar had ik helemaal niet meer aangedacht. Ik kreeg inderdaad ook een dergelijke brief terwijl ik al bijna was bevallen. Ook hier betaalt de baas gewoon rechtstreeks en hij krijgt dan weer geld van UWV.

6. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    als je het op tijd doorgeeft bij het uwv kan het zo maar eens zijn dat het goed gaat.. maar dat geeft geen garantie.. (heb er gewerkt dus weet dat het helaas erg vaak fout gaat, maar gelukkig ook nog vaker goed..) al zou je dat soms niet zeggen met al die verhalen... :(

7. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik kreeg vandaag toevallig ook een brief van UWV, een aanvraagbevestiging WAZO (zwangerschapsuitkering), daarin staat dat zij de aanvraag gaan beoordelen??
    Toch maar even gebeld en volgens hen betaalt mijn werkgever mijn salaris gewoon door. Ik vind het wel raar dat ik dan die post van UWV krijg, maar ik ga er naar van uit dat het in orde is zo?!

8. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    ja hoor dat klopt! uwv is de eigenlijke betaler want dat is de instantie die de 'wazo' uitvoerd maar die betalen dat aan je WG en die betaald jou dan weer.. dat is voor jou voordeliger en makkelijker (belastingtechnisch)
    maar de aanvraag/brieven gaan wel direct naar jou (als er nog vragen zijn ofzo zullen ze ook rechtstreeks met jou contact opnemen en niet via je baas)

Deel Deze Pagina