Hallo, Na mijn zwangerschapsverlof heb ik nog 4 weken betaald verlof opgenomen, omdat mijn zoontje veel huilde bij de oppas en we er gewoon nog niet klaar voor waren. Nu moet ik binnenkort weer werken, maar mijn zoontje is niet stil te krijgen zodra een ander hem in zn bedje stopt om te slapen. We hebben dit vaak geprobeerd met mijn man, maar dan bleef hij heel de dag onrustig en huilerig. En als hij niet aan zn slaapje komt dan huilt hij de longen uit zn lijf. Zo zielig. Ik wil hem zo niet achterlaten en daarnaast zorg ik natuurlijk graag zelf voor hem. Nu wil ik zes weken onbetaald verlof opnemen. Is er een verschil tussen onbetaald verlof en ouderschapsverlof? Kan ik ouderschapsverlof volledig opnemen? Of zal ik gewoon onbetaald verlof aanvragen? Ik durf eigenlijk niet zo goed ov op te nemen Zijn er meer mama's die onbetaald verlof hebben opgenomen na het zwangerschapsverlof? Ik vind 10-12 weken verlof na de bevalling zo kort, ze zijn nog zo inieminie..
Wat is de reden dat je geen ouderschapsverlof durft op te nemen? Ik werk in het basisonderwijs en wij hebben betaald en onbetaald ouderschapsverlof. Na de geboorte van de oudste heb ik alleen het betaalde deel opgenomen. En dan 1 dag per week. Dus ik werkte wel, maar minder. Na de geboorte van de jongste heb ik eerst betaald en daarna nog onbetaald ouderschapsverlof gehad. Die keer niet om minder te werken, maar echt om langer thuis te blijven. Toen was ik (zomervakantie viel gunstig) bijna 9 maanden thuis. Ik werk heel graag en zou er nu niet meer aan moeten denken om zo lang 'thuisblijfmoeder' te zijn, maar toen vond ik het heel fijn. Ik kan me dus goed voorstellen dat je ervoor kiest je zwangerschapsverlof te verlengen. Alleen zou ik niet weten waarom je dat zou doen met een andere vorm van verlof dan het ouderschapsverlof? Het zal wellicht in iedere CAO anders geregeld zijn. Maar wat zou voor jou het voordeel zijn om onbetaald verlof in te zetten i.p.v. ouderschapsverlof?
Je kunt onbetaald ouderschapsverlof in stukjes opnemen. Het aantal uren waar je recht op hebt blijft staan tot je kind 7 wordt. Ik neem een paar uur per week op, ik regel dit per jaar met onze P&O afdeling. Op deze manier heb ik voldoende verlof tot onze jongste zoon naar de basisschool gaat. Ik regel het per jaar, zodat ik er niet gelijk voor jaren aan vast zit, mocht er iets wijzigen in mijn situatie. Nu zijn ze bij mij op het werk erg flexibel met het ouderschapsverlof. Ik krijg jaarlijks een seintje van P&O dat deze afspraak bijna afloopt, hoeveel uur ik nog over heb en dan kan ik met een handtekening van mijn manager weer een jaar vooruit. Ik zou het dus heel logisch vinden, dat je in jouw situatie onbetaald ouderschapsverlof opneemt. Daar is het voor.
Ik dacht altijd dat je het ouderschapsverlof in delen mocht opnemen, dus bijv 1 dag per week. Ik wil 6 weken volledig opnemen. Maar dat kan dus ook als ik het goed begrijp. En ik durf niet goed omdat ik op een klein kantoor werk met 5 anderen. Mijn afwezigheid is zo 'opvallend' dan. Ja ik ben echt een mietje, slaat nergens op heb 4 weken betaald verlof met moeite gevraagd
Oh en mijn contract loopt nog maar 3 maandjes. Daarna of eruit of onbepaald. Om dan ook nog 6 weken verlof op te nemen.. dat maakt me onzeker
Hoe is jullie financiële situatie? Kun je je veroorloven om thuis te komen zitten? Ik zou lekker voor mijn gezin kiezen, je kleine is maar één keer klein toch?
Heb maar 2 weekjes extra opgenomen omdat het heeeel druk schijnt te zijn op werk. Zou heel graag thuis blijven het eerste jaar maar dat gaan we financieel niet redden helaas
Je kunt geheel ouderschapsverlof opnemen als onbetaald verlof, maar daar moet je werkgever wel toestemming voor geven (al zal het in de praktijk niet vaak geweigerd worden omdat je werkgever een zwaarwegende reden moet aandragen). Je wijkt namelijk van de standaardregeling af van het opnemen van de helft van je contracturen. Pensioeninhouding e.d. zal misschien wel door lopen. Aan de ene kant is je kleintje maar één keer klein en ik begrijp heel goed dat je hem niet zo achter wilt laten. Die van mij vond het vanaf dag 1 helemaal prima op de kinderopvang, dus ik heb niet hetzelfde dilemma gehad. Maar 2,5 maand extra verlof opnemen (4 weken vakantie en 6 weken ouderschapsverlof) na je zwangerschapsverlof is wel een lange periode en dat zou ik ook lastig vinden met het einde van mijn contract in zicht. Je geeft ook aan dat het erg druk is op het werk. Ik zou het wel zo snel mogelijk aangeven zodat je werkgever hier rekening mee kan houden. Is het misschien ook een optie om voor halve dagen eerst terug te komen? Zou je ook nog over na kunnen denken. En gebruik die periode om je kleintje beetje bij beetje te laten wennen aan de opvang door een ander. Als ze een beetje de 6 maanden naderen worden ze nog eenkenniger en daarmee lastiger. Succes! Ik hoop dat ze positief reageren.