ww en uitzendwerk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Minigirl, 28 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    goedendag,
    Ik zou graag de volgende 2 vragen willen voorleggen.
    Als ik een ww uitkering heb, in totaal korter dan een jaar recht, obv 36 uur en ik accepteer een baan via het uitzendbureau waarbij ik sommige weken meer dan 31 uur werk soms zelfs meer dan 40 en een week bijv. 0 uren werk. Wordt die week waarbij ik 0 uren heb gewerkt aangevuld door mijn ww of wordt het per 4 weken beoordeeld hoeveel ik heb gewerkt?

Een tweede vraag. Als ik ziek wordt terwijl ik werk via een uitzendbureau ga ik dan via de ww de ziektewet in? Het uitzendbureau hanteert nl. 2 wachtdagen en nadien eindigt bij ziekte de uitzendovereenkomst.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Minigirl,

Je wilt weten wat er met je WW gebeurt als je op oproepbasis voor een uitzendbureau gaat werken.

Werken op oproepbasis
    Je hebt recht op een WW-uitkering van 36 uur per week. Als je gedeeltelijk gaat werken, worden je gewerkte uren gekort op de WW-uitkering. UWV vult je gewerkte uren dus aan tot de 36 uren van je WW-recht. Daarbij hanteren we wel een minimum van vijf uren per week. Dus als je minder dan 31 uur werkt, krijg je een aanvulling. Werk je echter meer dan 31 uur, dan krijg je geen aanvulling. Omdat je in zo’n week geen gebruik maakt van de WW, schuift de einddatum van je WW dan steeds een week op.

Als je weet wanneer je kunt beginnen met werken, geef je op een Wijzigingsformulier aan UWV door dat je gaat werken als oproepkracht. We betalen dan je uitkering niet meer automatisch. Je moet dan voortaan iedere vier weken op een inkomstenformulier invullen hoeveel uren je hebt gewerkt. Aan de hand daarvan berekenen we hoeveel uren je nog werkloos was. Werk je

Ziek als uitzendkracht
    Uitzendbureaus werken met verschillende contracten. In eerste instantie zul je waarschijnlijk een zogeheten Fase A-contract krijgen. Deze eindigt inderdaad van rechtwege bij ziekte. Je hebt dan recht op een ziektewet-uitkering. Van wie je deze uitkering krijgt, hangt ervan af hoe je werkgever verzekerd is voor de ziektewet. Dat kan bij UWV of bij een andere verzekeraar. Je uitzendbureau kan je hier meer over vertellen.

Op onze website vind je actuele informatie over werken naast de WW en over ziekte bij uitzendwerk.

Ik wens je veel succes met je nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Beste Robert,
    bedankt voor je reactie. Ik zie dat een deel van je reactie is weggevallen. Mijn indruk is dat daar belangrijke informatie in zou hebben gestaan. namelijk of de gewerkte uren per 4 weken samengeteld worden en per 4 weken worden beoordeeld. Klopt het dat een stukje tekst ontbreekt?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Minigirl,

Of er tekst is weggevallen, weet ik niet zeker. Ik kan het niet navragen aan Robert omdat hij niet aanwezig is.

Robert heeft uitgelegd dat in de weken waarin je minder dan vijf werkloze uren overhoudt, de einddatum van je WW-uitkering opschuift. Dit wordt dus per week beoordeeld en niet over het gemiddelde van vier weken.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina