onbetaald verlof

Discussion in 'Weer aan het werk' started by koter, Aug 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. koter

koter Bekend lid

Mar 19, 2011
    686
    4
    18
    hallo allemaal,

ik neem eerst betaald ouderschapsverlof op volledig, en zit nog te twijfelen of ik daarna of mijn uren direct laat aanpassen qua contract of ik eerst nog voor een gedeelte per week onbetaald ouderschapsverlof opneem.
    Ik werk in het onderwijs.
    Wat is wijsheid? naar een contract van bijv 4 dagen per week gaan of eerst fulltime op papier blijven werken en 1 dag per week onbetaald verlof nemen?
    Heb begrepen dat de ouderschapsverlofkorting er in 2013 afga, dus dat maakt voor mij niet meer uit..

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik meen dat je in het onderwijs weer een tijdje terug moet in je "oude" uren na het opnemen van OV, maar weet niet precies wanneer dat nu wel of niet geldt. Het staat wel in je CAO.

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Een collega van mij had hetzelfde "probleem" en heeft dat met de personeelsfunctionaris laten uitrekenen. Nu werk ik op een grote instelling (HBO), en daar zijn daar dus mensen voor. Ik weet niet of jullie ook zo iemand hebben? Zij heeft er voor gekozen om door te gaan met het onbetaalde ouderschapsverlof trouwens.

4. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Bij ons is het zo dat je max 1 maand onbetaald verlof mag opnemen, maar dat moet aansluitend aan je bevallingsverlof. Daarna mag het niet meer.

Dus vraag het even goed na.

Laatste berichten waren trouwens nog dat het niet zeker was of de ouderschapsverlofkorting eraf ging. Dus hou die optie ook nog even open :p

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Duitsland
    Ik denk dat er nu spraakverwarring ontstaat..... TS heeft het over een deel betaald OV en een deel onbetaald OV..... en dat is wat anders dan het onbetaald verlof waar jij op doelt.

6. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

Mar 16, 2012
    1,870
    2
    38
    Brabant
    Ik werk in het basisonderwijs en heb ook ouderschapsverlof opgenomen. Ik heb 1 dag van mijn contact ingeleverd en nu heb ik op de woensdag ouderschapsverlof. Ik heb mijn verlof laten berekenen op 2 en een halve dag. Dit is wat ik straks wil gaan werken. Dat houdt in dat ik iets minder lang verlof heb, maar straks zonder problemen de dag kan laten vallen. Ik hoef hem dan niet voor een bepaalde periode terug te werken of te betalen.

7. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

Mar 16, 2012
    1,870
    2
    38
    Brabant
    Mocht ik dan besluiten de uren niet in te leveren kan ik nog wel deze dag blijven werken. In het onderwijs is het niet meer zo makkelijk uren bij te krijgen. Weg is weg...

8. koter

koter Bekend lid

Mar 19, 2011
    686
    4
    18
    Zowieso wordt er binnen onze organisatie verlof toegekend op basis van je wtf die je uiteindelijk gaat werken, dat heet anti cumuleren zodat je later niets terug hoeft te betalen.
    Het gaat ook niet om hoeveel uren, maar of ik direct terug ga in dagen (contract aanpassing) of eerst onbetaald verlof neem. Ik weet nl. niet wat gunstiger is. Het staat al vast dat ik minder wil werken dus die uren 'vasthouden' is voor mij niet nodig.
    Maar wat is verstandiger, uren aanpassen definitief of eerst onbetaald ouderschapsverlof en dan pas uren laten aanpassen?

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Duitsland
    Mocht je tijdens je OV ziek worden of opnieuw zwanger raken dan is het gunstiger om je uren nog niet te hebben aangepast. Je ziekte-uitkering cq je WAZO worden nl berekend over je oorspronkelijke contracturen.

10. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Over je OV krijg je meestal ook gewoon je pensioen opbouw berekend, ik krijg bijv ook mijn vakantie uren en vakantiegeld over.
    En als je OV hebt, heb je recht om die uren terug te krijgen, als je je contract aanpast niet, en ik merk nu ik weer een tijdje aan het werk ben dat ik misschien die paar uurtjes er straks als mijn OV voorbij is weer gewoon erbij pak... is toch weer lekker extra verdienen per maand. En je weet nu gewoon nog niet in wat voor (financiele) situatie je tegen die tijd bent.

Share This Page