Onbewust alleenstaande moeder

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door gezelligemeid, 23 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gezelligemeid

25 aug 2010
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

ik heb even een vraag ik ben even na de bevalling uit elkaar met mijn ex partner. De kleine is erkend en draagt zijn achternaam. Sinds de relatie is verbroken heeft de vader via de mail afstand gedaan van de kleine.

Ik krijg geen geld niks maar dat hoeft niet perse wat ik wel wil is duidelijkheid en niet dat hij ineens voor de deur staat en de kleine opeist. Hij staat nu in zijn macht hij kan komen wanneer hij wilt en neemt geen verantwoording niks. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik iets laten vastzetten en de naam veranderen?

2. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hoi

ben zelf ook hiermee bezig geweest
    even antwoorden op je vragen
    1) erkenning kan je NIET ongedaan gemaakt laten worden TENZIJ HIJ DE VADER NIET IS EN DIT AANGETOOND KAN WORDEN. hij heeft dus recht op omgang en kan dit aanvechten als hij dit wil
    2) achternaam kun je veranderen. weet even niet precies hoe

let op:
    al is je kindje erkend en heeft vader dus ip rechten hij heeft ook plichten. Je hoeft je kind bovendien niet zomaar mee te geven of omgang goed te keuren. onder 2 jr zeggen meeste rechrers zelf dat een kind nog een band om moet bouwen en dat die omgang onder begeleiding (van moeder) mag / dient te gebeuren en hoeft slapen echt nog niet.

wat ik zou doen in jouw situatie:
    NIETS
    als hij nu of in de toekomst ineens contact wil dan kun je noemen dit dan via juridische weg te doen. hij dient dan te betalen voor proces en tegelijk worden dan de andere zaken zoals alimentatie naar voren gebracht. best kans dat hij dit niet wil en dan afhaakt
    tenminste als dat is wat je wil.
    bovendien komen wanneer HIJ wilt.... nee zo werkt dat niet. dat geeft spanning enz en is niet goed voor een kind. hij kan het proberen maar jij hoeft dat dus niet goed te keuren

als je wel contact wil zou ik kijken of je een gesprek kan openen met hem evt met mediator en een ouderschapsplan opstellen.

succes ermee

3. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Aangezien je ex alleen het kind erkend heeft en dus geen gezag heeft, kan jij de achternaam veranderen, omdat jij het ouderlijk gezag hebt.
    Kijk eff bij deze link, daar staat alles: Achternaam wijzigen bij minderjarigen | Naam kiezen en naamswijziging | Rijksoverheid.nl

Dat hij het kind erkend heeft, wil niet zeggen dat hij mag doen en laten wat hij wil, want jij hebt het ouderlijk gezag. Hij is dus geen wettelijke vertegenwoordiger, jij wel.
    Afstamming ouderlijk gezag en voogdij | Aangifte geboorte, erkenning en gezag | Rijksoverheid.nl

Wat is erkenning? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Als je dit perse wilt vastleggen, kan je eventueel met behulp van een advocaat of mediator een ouderschapsplan opstellen.
    Zolang hij niks doet of wilt, kan het het beste laten rusten.
    Als hij weer contact wilt, moet hij dit via de juiste (juridische) weg doen en dan sta je redelijk sterk, aangezien hij al die tijd niks heeft gedaan.

Vergeet niet, hij staat niet in zijn macht om te doen en laten wat hij wil. Jij hebt het gezag en hij niet. Jij bepaalt dus.

4. gezelligemeid

25 aug 2010
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor jullie reacties, dit geeft mij ook een fijn gevoel. Ik wil het beste voor de kleine en momenteel heeft hij een stabiel leven met mij. Ik ga de sites zeker bekijken en me inlezen hierin. Ik weet meteen weer een hoop meer.

5. gezelligemeid

25 aug 2010
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja, nog even. Ik dacht juist als ik nu laat vastzetten dat hij die afstand wilt dan is dat meteen duidelijk voor de toekomst. Maar jullie zeggen van laat maar rusten. Ik vind dat best moeilijk maar misschien is dat wel het beste?

6. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Dat hij afstand wil, staat al zwart op wit dmv zijn email.
    Plus hij kan nooit wettelijk afstand doen van zijn verplichtingen, dus ik zou het idd laten rusten, want officieel vastleggen kan toch niet.

7. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

idd helemaal juist !!!

Deel Deze Pagina