Ondankbaar....wat zou jij doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 21 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Inderdaad. Ik denk dat veel mensen geen idee hebben.

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Blij dat jij mijn werkgever niet bent. Zou wat zijn zeg dat het feit dat je je gevoel over iets durft te uiten je je baan zou kunnen kosten;)

3. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Ik zou het er ook bij laten, het smsje van je man heeft het wel duidelijk gemaakt denk ik.

4. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38

Nou nee.. Dit is gewoon een onbeschofte actie. Als hij zijn mening had willen uiten had hij een gesprek moeten aangaan met zijn leidinggevende! Nu heeft hij gewoon op zeer onbeleefde wijze zijn mening kenbaar gemaakt en ik vind niet dat hij op deze manier respect heeft getoond voor zijn werkgever. Dát maakt dat hij zichzelf in een verkeerde positie heeft gebracht. Niet het feit dat hij "zijn mening" geeft..

En ik vind de reacties die ik hier lees echt belachelijk! Ik heb dit jaar weer heel lang moeten nadenken over de kerstpakketten, heb er veel tijd en moeite ingestoken en eerlijk is eerlijk, ik zou het echt niet waarderen als er zo minderwaardig over gepraat wordt.

5. knap

knap Niet meer actief

Nu even extra gelezen.

De eerste vraag was een normale vraag. Van krijgen we dan ook onze kerst pakket meteen.

Het antwoord was nou kerstpakket is een groot woord maar je krijgt een rollade.

Waar op de werknemer teleurgesteld reageert van een rollade?

Als ik dit zo terug leest. Had die man misschien iets anders verwacht en was zijn eerste reactie van een rollade niet wat karig.

Misschien is het een idee om het volgend jaar anders te doen. Zo te lezen bedoelde jullie het ook goed en die werknemer. Volgens mij heeft deze het ook niet zo kwaad bedoeld. Wel was hij eerlijk in zijn gevoel.

Denk als je een sociale baas wilt zijn je misschien hier in ook sociaal zal moeten reageren en het moet oplossen.

Laat in januari een brief opstellen en vraag wat de wensen van de werknemers dan zijn om een bedankje ( leuk te maken voor beide kanten) Leg ook uit wat er gebeurt is dit jaar in het bedrijf en jullie van uit goede bedoelingen toch de werknemers iets wilde geven maar het blijkt, Niet lekker te liggen.

Dus laat een brief rond gaan met wat ze dan willen en kijk wat jullie volgend jaar zouden kunnen doen.

Laat ze dan een keuze maken van uit zelfde bedrag als wat je nu uit gegeven hebt aan borrel en rollade.

Van willen jullie een borrel samen of willen jullie liever wat we geven als een soort geheel of een borrel betaald via jullie eigen geld.
    En dan het geld wat je van de borrel overhield besteed aan het te bestede ( kerstpakket of iets anders)

Misschien is het wel handig om dat bijna iedereen tegenwoordig wel ziet waar de problemen zitten op het werk gebied en het kunnen werken of je werk wel kunnen houden enzo?

Denk dat je werknemer het niet zo kwaad bedoeld heeft. Nu ik er over na gedacht hebt. En was het zijn reactie daar op. Hoe is deze werknemer normaal? Sociaal recht voor zijn raap of zal hij niet snel laten zien dat er iets dwars zit.

Jullie zit het dwars dus dan is het denk verstandig om er over te praten.

Ik ga niet meteen uit van ondankbaarheid. Misschien wel van onwetendheid.

6. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

dit komt bij mij ook zo over. misschien heeft hij in zijn omgeving veel gehoord wat ander krijgen. groot pakket/bonus/ einde jaar uitkering . misschien dat hij hierdoor ook een beetje teleurgesteld is omdat hij zich ook flink heeft ingezet? ik zeg maar iets! ik wil jullie wel de tip geven om volgend jaar iets anders te doen als een rollade, je schrijft dat jullie dat ieder jaar geven. het is leuker als je het idee hebt dat je werkgever er moeite in heeft gestoken om een origineel cadeau te verzinnen dan ieder jaar hetzelfde.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Tja...ik vind TS ook eerder emotioneel reageren dan als een werkgever.
    Onprofessioneel dus.

Een werknemer kan teleurgesteld reageren. Dat kan en dat mag je wel of niet vervelend vinden.

Verder...

Ook vind ik jullie beleid ten aanzien van de werknemers op de hoogte stellen over jullie situatie erg ouderwets.
    Als werknemer heb je naar mijn mening juist baat bij informatie. Daarop kunnen zij dan ook weer anticiperen ( harder werken...verwachtingen aanpassen...)

8. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Niet te vergeten dat er ook een kerstborrel is geweest met hapjes en drankjes....heeft neem ik aan de baas betaald of niet?

9. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Het gaat natuurlijk om het gebaar, maar ik zou het volgend jaar ook anders aanpakken. Lang niet iedereen is gek van rollade, ben je dat niet, dan heb je dus pech. Een goede rollade lijkt me ook niet goedkoop. Ik zou volgend jaar dat geld (en evt geld van een kerstborrel) steken in een 'normaal' kerstpakket. Zelf samenstellen of kant en klaar, wat je wilt. Je kunt dan voor echt niet al te veel geld een leuk pakket hebben en dit komt toch vaak net iets anders over.

Ik denk dat het niet slecht bedoelt was van die man, maar dat hij echt oprecht teleurgesteld was. Natuurlijk is het geen verplichting, maar als je je werk met de volle inzet doet, je je eigen tijd erin steekt en er samen voor gaat, dan kan ik me voorstellen dat je, zodra het weer wat beter met het bedrijf gaat, had gehoopt op iets meer of iets anders dan een rollade.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind de vraag op zichzelf 'kan ik dan mn kerstpakket ook ophalen' al best wel brutaal.

11. Christmas

Christmas Niet meer actief

Hier een stille meelezer...maar ik wil toch even reageren.

Een kerstpakket is een soort van traditie geworden toch... Als klein meisje was het altijd feest als mn vader thuis kwam met het kerstpakket, want dat mocht ik dan altijd uitpakken. Daar werd echt naar uitgekeken.

Nu als volwassene vind ik het nog steeds leuk om te krijgen..en of het nu groot of klein is... het is toch een soort van cadeautje waar aandacht aan is besteed. Er zit een gedachte achter...

Een doos gevuld met lekkere dingen. Iemand is daar druk mee bezig geweest om uit te zoeken. Welk pakket, wat zijn de kosten wat moet daar in zitten etc.

Heel eerlijk... een rollade is geen kerstpakket.

Misschien zit er bij de werknemer ook wel de gedachte achter dat het "ff snel besteld is" je hoeft geen keuze te maken... je besteld het ergens en het wordt afgeleverd. klaar lekker makkelijk.

Zijn reactie vind ik uitermate ongepast...maar ik begrijp het wel! En hij zal dan ook niet de enige zijn die het niet leuk vindt, maar de rest durft niets te zeggen. (ik lust dus ook echt geen rollade...ik zou het weggeven maar er zou wel een ontvreden gevoel achterblijven) De reactie van je man is helemaal olie op het vuur vrees ik. Gevolg ontevreden personeel door een minimale besparing.

Wij hebben ook een eigen bedrijf met 7 man personeel. En ook wij hebben te maken met de crisis en we eindigen dit jaar net in de plus..... Maar er zit wel een stijgende lijn in.

Het bedrijf is opgebouwd niet alleen door ons, maar ook door ons personeel. En als blijk van waardering krijgen ze van ons zoals elk jaar een kerstpakket. We halen de pakketten bij de Makro.. leuke pakketten voor elke prijsklasse.

Een kerstpakket hoeft echt niet duurder te zijn dan een rollade. Want haal maar eens een goede rollade bij de keurslager...dan ben je toch ook een hoop geld kwijt.

Het is een kleine moeite om je personeel op een simpele manier te laten weten dat je ze waardeert... Bijv. met Pasen haal ik bij de hema een aantal Paashasen...en met Sinterklaas krijgen ze allemaal een chocoladeletter vrolijk ingepakt.

En wat kost dat nou? 1,50 voor een chocoladeletter? 2 euro een paashaas? ik noem maar wat.

En moet er een keer overgewerkt worden... dan is er geen gemopper...met doet het al uit zich zelf! Liggen er klusjes.. men pakt het zelf op...

Het is geven en nemen en het spreekwoord luidt toch: Men vangt meer vliegen met honing dan met azijn.

12. knap

knap Niet meer actief

Nee z.n vraag is normaler dan je denkt.

Als hij elk jaar een pakket krijgt of iets en zijn bij vraag was kan ik dan ook meteen mijn kerstpakket mee krijgen.

Vind het niet eens z.n onbeschaamde vraag.

Zou ook een vraag van mij geweest kunnen zijn. Niet dat ik er van uit gaat om er een te krijgen maar misschien in mijn ( verwachting zou ik het kunnen vragen) Antosjastme ( weet totaal niet hoe ik dat word moet schrijven).

Dus nee.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ja mijn ervaringen zijn daarom misschien anders haha. Weleens 2 kerstpakketten gehad maar soms ook gewoon niks, ik zou er niet op voorhand vanuit gaan dat ik een kerstpakket kreeg.

En het is enthousiasme ;) voor de volgende keer:D

14. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Mee eens, wij vragen altijd veel van de mensen die voor ons werken daar mag best wat leuks tegenover staan, wij hebben zelf ook kerstpakketten gemaakt en geleverd in een ver verleden , erg leuk, je kan met wat creatief denken, wat leuks bedenken wat niet veel hoeft te kosten maar wel een leukere indruk achterlaat.

Een rollade lust ik ook niet eigenlijk, of in elk geval niet graag, had het zelf wat neutraler gehouden en kleinere dingetjes in een doosje zodat je altijd wat hebt wat je lekker of leuk vind.

Het is geen verplichting om te doen als baas maar wel heel erg fijn voor je personeel...

15. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Hoe zwaar weer jullie ook hebben gehad het was misschien naar het personeel toe juist wel leuk geweest om een kerstpakket te geven en geen rollade ik denk dat de meesten dat niet eens lekker vinden, een leuk pakket hoeft echt niet duur te zijn

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind dat ook niet kunnen. Vind het zelfs raar dat mensen altijd maar vreemd vinden als ze niets krijgen, komt echt heel ondankbaar over.

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Denk dat de zin '' Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken '' hier wel van toepassing is.

18. rums

rums Niet meer actief

Mijn man heeft een eigen bedrijf en toen ik dit verhaal vertelde zei hij dat die persoon de eerstvolgende kerst helemaal niets meer zou krijgen. Hij werd me toch een portie hellig!
    Vind het echt te onbeschoft voor woorden dat een rollade zogenaamd geen kerstpakket is. Nee, het is geen pakket het is een rollade.
    Doe allemaal even normaal! Iets dergelijks is een geschenk of het nou een kerstpakket, bon of rollade is. Het is geen recht!!!
    Wakker worden mensen die vinden dat ze er recht op hebben.

19. Christmas

Christmas Niet meer actief

Het is een traditie en geen recht...klopt...

Maar wat heb je er aan als je iets weggeeft wat men eigenlijk niet leuk vind om te krijgen. Door dit soort acties heb je alleen maar verliezers...

20. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Je kan het ook omdraaien, loon is natuurlijk beloning voor ke werk maar een presentje met kerst of iets laat als baas je waardering zien, normaal loon doet dat niet want daar werk je voor, ik vind ook beetje aan de omstandigheden liggen, als ik nooit moeilijk doe over overwerk zelfs onbetaald en ik zet mezelf keihard in dan is dat stukje extra waardering leuk dan is een rollade terwijl ik niet graag vlees eet niet echt motiverend om het komende jaar weer even hard in te zetten eigenlijk. Ik vind stukje waardering persoonlijk belangrijk als ondernemer zijnde omdat we ook veel vragen willen we dat ook teruggeven.

Deel Deze Pagina