ik snap beide kanten. het is heel belangrijk dat de werknemers zich gewaardeerd voelen. als personeel zich gewaardeerd voelt hebben ze meer zin om te werken en zullen ze beter hun best doen. waarschijnlijk dacht deze meneer dat het goed ging met het bedrijf en hoopte dat dat ook met het personeel gedeeld zou worden. ik denk dat vele teleurgesteld zullen zijn omdat ze meer hadden verwacht aangezien het beter gaat dan vorige jaar maar de meeste er niets van zoude zeggen. vele kijken toch uit naar het kerstpakket en snap dan best wel de teleurstelling als ze niets krijgen of kleiner dan verwacht/ gehoopt. wij hebben ook een eigen bedrijf en ik weet hoe moeilijk personeel is. iedereen heeft andere verwachtingen en het is niet altijd makkelijk om aan al die verwachtingen te voldoen.
Dit dus als de verwachtingen hoog zijn( wat dus zo is gezien de reactie van de werknemer en dan zullen de nog meer werknemers zijn die zo denken) dan is het karig. Ik denk dat er onderling met de collega's ook best wel wat over gezegd is alleen achter de baas zijn rug om
Het is idd een miljardenbedrijf, het heeft dit jaar 500.000 minder winst gemaakt dan vorig jaar. als zij nou een rollade zouden krijgen.. zouden ze blij mee zijn. Of een melding dat het geld gedoneerd is aan de voedselbank oid, ook prima. maar serieus. 1 fles wijn. Straks zitten ze op kantoor met 180-200 flessen wijn. Misschien komt de boodschap dan over. en de reactie van tuc snap ik niet? Je mag toch gewoon terugsturen wat je krijgt?! Als ze de werknemers (die het terugsturen) zouden ontslaan, zoude ze failliet gaan. En even ter vergelijking.. 6 jaar terug had het pakket zo veel inhoud, dat het niet te tillen was. Eten en mooie spullen voor weken. Dat was feest om uit te pakken. Vorig jaar een pannekoeken pakket, was ook nog prima. Maar die fles wijn mogen ze zouden. Daag..
Het is een kadootje.. graag of niet. Maar het heeft niets te maken met het functioneren van een medewerker dus 'erop aan spreken' lijkt me echt te ver gaan. Gewoon heel jammer dat er mensen zijn die een gegeven paard in de bek kijken... En wil je een kerstkado niet? Dan niet.. het hoeft niet.
dat snap je niet Ik vind iets dat je krijgt en dan terug sturen omdat het je niet bevalt te aso voor woorden...doe je dat met verjaardagdcadeautjes ook..iets teruggeven wat je niet leuk vindt?
Ik snap eerlijk gezegd de hele discussie niet zo. Ik heb werkelijk geen seconde aan mijn "kerstpakket" gedacht, tot het moment dat ik de enveloppen zag liggen. Maar volgens mijn man ligt dat toch echt aan mij. Ik voel me persoonlijk echter niet meer gewaardeerd door een kerstpakket. Een kerstpakket is iets dat alle werknemers krijgen. Of je nou goed functioneert en net wat harder loopt of niet, iedereen krijgt hetzelfde. Ik zie het dus als een cadeautje, een extraatje, omdat het feest is. Ik weet dat ik gewaardeerd word doordat: - op teamvergaderingen regelmatig waardering van MT voor werknemers wordt uitgesproken; - dat tegen mij wordt gezegd in functioneringsgesprekken; - de verantwoordelijkheden die ik krijg (en nee, dat zijn geen extra taken, maar andere taken); - mijn manager mij af en toe om advies vraagt; - ik niet onderbetaald word (voor zover dat mogelijk is in het onderwijs ). Dáárdoor ben ik bereid extra hard te werken voor mijn werkgever. Ik kan me er gewoon niks bij voorstellen dat werknemers bereid zouden zijn zich goed in te zetten voor hun werkgever alleen maar vanwege een jaarlijks luxe kerstpakket. Eerlijk gezegd vind ik dat dan je loyaliteit te koop is en dat vind ik eigenlijk ook niet goed. Ik denk dus dat het anders werkt: - Als de werknemers tevreden zijn over (de waardering die ze krijgen van) hun werkgever, is iedereen blij met een mooi kerstpakket. Als het kerstpakket tegen valt, zullen mensen er misschien even hun wenkbrauwen over optillen en onderling een paar woorden over wisselen, maar daarna hun schouders erover ophalen en doorleven met hetzelfde werkplezier. - Als de werknemers ontevreden zijn over (de waardering die ze krijgen van) hun werkgever, is iedereen ontevreden met het kerstpakket, tenzij het zeer luxe is. - Als het er om spant, kan een luxe kerstpakket nét het verschil maken. Echter denk ik wel dat dan vooral een begeleidende speech, waarin de werknemers worden bedankt voor hun inzet, een belangrijke rol speelt. En alleen als het echt goed uitgezocht is. Ik vind de sms van de werknemer niet netjes, maar de reactie van je man eerlijk gezegd ook niet. Beide kanten op blijkt er geen respect uit. Ik zou er dan zeker op terug komen, maar dat ben je zelf ook al van plan. Ik vind de tip van de nieuwjaarsborrel, waarin je terugblikt op het afgelopen jaar en vooruitblikt op het komende jaar, heel slim. Dat zou ik ook echt aanpakken als gelegenheid om met het hele team te bespreken hoe het zit met de onderlinge waardering en het werkplezier.
Het verschil is dat zij en haar man toevallig niet van wijn houden, maar wel van rollade. Dat dat voor anderen andersom kan zijn en het elkaar kwa prijs niet per se veel ontloopt, boeit niet.
Jeetje, hij krijgt nog iets, gezellig kerstborrel en nog wat extra. Ik denk dat als er een "dankje voor de inzet dit jaar" uit de mond van mijn baas gaat komen, ik dat al als gigantisch kado kan zien. (ik hoop heel erg op die woorden, want we hebben erg veel energie in de winkel gestoken dit jaar )
Niet druk om maken je man heeft netjes gereageerd in mijn ogen, wij werkten jarenlang voor een bedrijf wat goed winst maakte op dat moment met kerst geen pakket maar een topfeest tot wij er achter kwamen dat hij maar 25% betaalde en de rest uit de pv kwam en hij met de eer deed strijken hebben heel veel mensen lidmaatschap pv opgezegd en klaar vervolgens werden de feesten ook een stuk minder. Mijn man werkt nu voor een bedrijf dat het goed doet en ze krijgen ieder jaar een kerstpakket ik vroeg net aan mijn man hoe het zat hij zei al gelijk maar het is absoluut niet volledig aftrekbaar je betaald als werkgever echt nog een best stukje zelf. Hij heeft dit jaar de rekeningen voorbij zien komen en we hebben het pakket gehad van de week dan betaal je pittig hoor. En je kan het toch nooit iedereen naar de zin maken. Deze werknemen mag blij zijn dat die nog aan het werk is, denk dat die zichzelf dat niet beseft. Ik zou er geen woorden meer aan vuil maken en laten gaan. Mijn man zei wel is er openheid binnen het bedrijf weet het personeel dat het niet goed ging lijkt mij logisch van wel? Maar anders dat doen (nu heeft hij makkelijk praten werkt voor een groot bedrijf en ieder kwartaal hebben ze borrel met bekendmaking van de kwartaalcijfers) Maar geef ze openheid (wat ze in principe ook zo kunnen opvragen bij de kvk natuurlijk)
Persoonlijk zou ik als werkgever per direct stoppen met extraatjes als een kerstpakket als er zo mee om wordt gegaan. Ik snap ook niet waarom een rollade wel goed zou zijn? Sowieso vind ik dat men tegenwoordig behoorlijk ondankbaar kan zijn over extraatjes. het is een extraatje, niet iets wat tot je basissalaris/arbeidsvoorwaarden hoort, dus niet iets waar je recht op hebt.
Het kan mij trouwens weinig boeien hoor wat ik krijg. ... mij gaat het veel meer om de manier waarop. .. ik stoor me in dit topic dus eigenlijk vooral aan het jezelf als werkgever boven je personeel positioneren. ..
rare reactie hoor! en natuurlijk horen werknemers respect te hebben voor werkgevers maar ook andersom. en een werkgever is niets zonder werknemers en werknemers niets zonder een werkgever. vind jou reacties wel een beetje neer buigend naar werknemers. wij hebben een eigen goed lopend bedrijf maar mijn man werkt gewoon samen met het personeel en is niet beter dan het personeel en doet zich zo ook niet voor!!. hij is zelfs bevriend geraakt met het personeel! niet iets wat moet maar wel leuk!