Hallo, Mag ik decemberzegels ook gebruiken om iemand een cadeautje te sturen? Het is een platte envelop die gewoon door de brievenbus past. Er zit een shirtje wat ik als geboorte/kerst cadeautje wil opsturen. Wie weet of dit mag? En is 1 decemberzegel dan gelijk aan 1 gewone postzegel?Bedankt alvast. Groetjes
Volgens mij mag dit wel, alleen zul je bij moeten plakken, een kerstzegel is 55 cent, een normale postzegel 60 cent .
ligt aan het gewicht, als hij net zo zwaar is als een gewone kerstkaart kan het best, beste kan je even op de site checken kwa gewicht
Afmetingen: Decemberzegels mogen op vierkante kaarten als die minimaal 11 x 11 cm in afmeting zijn. Rechthoekige kaarten van maximaal 16,2 x 23,5 cm en minimaal 14 x 9 cm kunt u ook zonder envelop en met Decemberzegels versturen. Kaarten met een andere vorm en gevouwen kaarten kunt u in een rechthoekige envelop ook met Decemberzegels verzenden. Vergeet u niet de envelop dicht te plakken? Gewicht: Per kerstkaart t/m 50 gram plakt u 1 Decemberzegel. Is de post zwaarder dan 50 gram? Dan geldt het normale tarief. Voor overige post en kerstpost naar het buitenland geldt het standaardtarief. Bij het versturen van post naar het buitenland kunt u een Priorityzegel of Prioritysticker gebruiken, zodat uw post met voorrang wordt behandeld. Voor overige post en kerstpost naar het buitenland geldt het standaardtarief. Bij het versturen van post naar het buitenland kunt u een Priorityzegel of Prioritysticker gebruiken, zodat uw post met voorrang wordt behandeld. Dit staat bij de faq van post.nl
Maar hoe gaan de mensen van de post dan controleren of er in een dichte envelop al dan niet een kerstkaart zit?
"Is de post zwaarder dan 50 gram, dan geldt het normale tarief." Je kunt het normale tarief wel plakken met decemberzegels. Maar dan is niet 1 decemberzegel gelijk aan een 1-zegel. Je moet dan opzoeken hoeveel waarde in euro je er op moet plakken en wat de centenwaarde van een zegel met december-aanduiding is. Bijvoorbeeld de decemberzegel is 50 cent waard en je moet 3 euro plakken, dan plak je 6 decemberzegels.
Ik denk idd dat ik het gewoon moet frankeren. Er moeten toch echt 4 of 5 zegels op. Dacht dat ik ms decemberzegels kon gebruiken ipv de gewone. Bedankt voor de reacties.