ondankbaar?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door DarkAngel25, 14 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    hey,

Wij zijn nu zwanger na bijna 4,5 jaar. We kunnen eindelijk kleertjes en spulletjes kopen voor onszelf ipv. altijd als (kraam)kado voor andere.

Maar nu willen een aantal personen hun gebruikte spullen/kleding van hun kind aan ons kwijt. Ik wil niet ondankbaar zijn, maar eigenlijk wil ik dit niet.

Is het ondankbaar om te zeggen nee bedankt?

mijn stiefzusje kwam ook al met een tasje aan, met vrij verwassen (jongens) kleren (wij krijgen een meisje) ik kreeg t tasje met de woorden astjeblieft.. en had eigenlijk geen keus, dan t aan te pakken en mee te nemen, maar ik ga dat dus echt niet bij mijn meisje aantrekken.

Als t nu leuke en nog zo goed als nieuwe kleren zijn, dan heb ik er minder problemen mee. :)

liefs DA

2. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik zou t eerlijk zeggen. Anders blijven mensen met spullen aankomen die je liever niet hebben wilt.

3. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ondankbaar vind ik een groot woord. Mensen geven je dit omdat ze blij voor je zijn. Je vind het vast wel lief bedoeld van je vrienden of familie... je kan toch gewoon zeggen dat je na al die jaren het leuker vind om eindelijk zelf te gaan winkelen? Daarnaast kun je kijken of er iets leuks of handigs (hydrofielen oid) voor je tussen zit en ze vragen wat ze willen met de andere kleertjes mag gebeuren wat niet jou keus is....
    Ik was blij met alles wat we kregen en heb hierin wel mn eigen smaak uitgezocht en wat nog wel een ronde mee kon....de rest heb ik aan goede doelen weggegeven.

4. Juliave

Juliave Bekend lid

8 feb 2012
    603
    0
    0
    Noord-Brabant
    Inderdaad. En anders gewoon naar de kledingbak. Zijn er nog andere mensen blij mee.

Ik zeg altijd tegen mensen dat ik even kijk of er iets voor ons bij zit en vraag dan of ze het restant terug willen of dat ik het naar de kledingbak kan brengen. Dan weten ze ook meteen dat je een selectie maakt :)

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je kan altijd zien of er wat tussen zit wat je leuk vind, maar laat dan wel weten dat alles wat je niet leuk vind weg gaat.
    Het leger des heils is er altijd blij mee!

Ik zou ook veel nieuw willen kopen, maar leuke gebruikte dingen daar ga ik geen nee tegen zeggen. Tis maar net wat men aanbied.

6. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ja, dat wat ik van mijn stiefzusje gekregen heb vind ik allemaal te jongensachtig. en ze belde laatst dat ze nog meer klaar had staan voor ons thuis. denk idd dat ik maar gewoon eerlijk zeg dat t niet mijn smaak is, en ze t beter aan iemand anders kan geven.

7. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Als ze weet dat jullie een meisje krijgen, snapt ze hopelijk ook wel dat de meeste van haar jongens kleding niet te gebruiken zijn voor jullie? Ik zou het gewoon zeggen!

8. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ze weet inderdaad dat we een meisje krijgen ja, nou over 2 weken gaan we daar op visite.

9. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Lastig is dat altijd. Mensen vinden het fijn voor jullie en geven dan graag hun spullen. Zelf hou ik er ook niet zo van. Koop het liever zelf. Eerlijk zeggen is het beste wat je kunt doen.

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Zeg dankjewel, leg het in een kast en klaar d'r mee toch.. Je ziet al die mensen waarschijnlijk toch niet dagelijks. Hun een goed gevoel en hoef je er zelf ook geen punt van te maken. Ik denk als je zegt : Nee bedankt dat het dan toch mensen tegen het verkeerde been is. Je hoeft niet altijd eerlijk te zijn ;) En na verloop van tijd doe je een mooie donatie aan de kinderkledingbank.

11. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou zeggen dat ik het heel lief vind en vragen wat er met de kleertjes mag gebeuren die je niet gaat gebruiken (wil ze die terug of mag je ze weggeven?). Als je ze sowieso niet wilt hebben of niet gaat gebruiken zou ik bedanken, zeggen dat ik het heel lief vind en uitleggen dat je al veel kleertjes hebt of dat je heel erg graag zelf kleertjes wilt kopen voor de eerste periode.
    Als ik gebruikte kleertjes aan iemand geef, heb ik liever dat iemand het eerlijk zegt dat ze niet gebruikt zullen worden want dan geef ik het liever zelf aan iemand anders of een goed doel als ik het echt niet zou willen bewaren.

Met cadeautjes (die echt mijn smaak niet zijn) bedank ik wel vriendelijk en belandt het achterin de kast (en kan ik er misschien iemand anders nog blij mee maken of aan een goed doel geven).

12. Babystew

Babystew Niet meer actief

Tsja ik zou het wel aannemen en kijken of er nog wat voor je tussenzit. Misschien zitten er wel een paar hele leuke dingen in. De rest zou ik inderdaad teruggeven (vragen of ze misschien iemand anders er nog blij mee kunnen maken? omdat jij genoeg kleertjes hebt oid) of vragen of jij het weer door mag geven aan iemand/kledingbak.

13. Chelle26

Chelle26 Lid

10 feb 2013
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastige situatie, je wilt iemand ook niet voor de kop stoten.

Ik zou het idd zo doen dat je aangeeft dat je het even inkijkt, maar dat je wel een selectie zelf maakt.

Succes!

14. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik vind het niet ondankbaar, ik heb pas mijn broer een paar zakken kleertjes gegeven, maar heb hem wel eerst gevraagd of ze dat wel wilde hebben. Ik zou de spullen zelf ook liever niet aan iemand geven die ze niet wil er zijn genoeg mensen die je er wel blij mee kan maken.

15. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Ik wil idd niemand voor de kop stoten, denk dat ik de kleertjes mee terug neem, en gewoon vriendelijk zeg dat t niks voor ons meisje is, ik weet dat een schoonbroer of schoonzus van haar net bevallen is van een jongen, kan ze het beter aan hun geven dan.

16. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL

Dat zou ik ook doen uitzoeken in de kast leggen de rest voor goed doel altijd beter dan in de vuilnis je maakt er toch iemand blij mee geeft een goed gevoel aan jou en de mensen waar je het van krijgt en natuurlijk Van Harte Gefeliciteerd dat ook jullie na een lange tijd eindelijk een wondertje krijgen geniet ervan groetjes

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zeg dan bv "Ik zal kijken of ik er iets leuks tussen vind zitten!" En rompertjes kan je vaak wel gebruiken; een mooi rompertje is leuk, maar mn zoontje had ook weleens iets met een roezeltje aan, ze zijn bij de hema toch een euro of 4-5 per stuk. Hydrofiels heb ik ook gekregen, prima! een paar gekleurden erbij voor de leuk en de rest was prima. Maar echt gebruiksdingen, is gewoon leuker zelf te kopen; bij onze 1e kregen we een box, met lade, hardstikke leuk, maar wit en best beschadigd. We hebben bij onze 2e toch een nieuwe, houten box gekocht.

18. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het eerlijk zeggen maar extra kleertjes zijn altijd handig. Een oud rompertje voor als je een hand en voetafrukje met verf gaat maken. Kleertjes die ze zelf niet aan zou trekken kan je altijd nog als reserver bij opa en oma neerleggen dan is het ook niet zonde van de kleertjes als ze niet worden aangetrokken.

19. MilanFleur

MilanFleur Actief lid

28 jul 2010
    394
    0
    0
    Omgeving utrecht
    Ik zal wel eerlijk zeggen dat jullie het leuk vinden om zelf jullie spulletjes te kopen en dat je liever hebt dat ze er dan een ander plezier mee doen! Als ze dan toch blijven geven, dan kun je altijd aanpakken. Maar vind het niet netjes om niets te zeggen. Denken ze je er een plezier mee te doen terwijl dat helemaal niet zo is. Denk dat er genoeg anderen zijn die er wel heel blij mee zijn. Maar snap dat het lastig is dit te zeggen.

20. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Mijn vriend komt uit een land waar hij als kind in veel armoede leefde.
    Daarom wil hij alles nieuw voor ons kleintje. ( een beetje een trauma denk ik )
    Ik heb zelf geen probleem me 2de hands maar goed, hij wilt het het zo dus vind ik het prima.

Familie, vrienden en kennissen weten dit ook. Dat vond niemand ondankbaar hoor. Bepaalde dingetjes heb ik wel overgenomen. Zoals kruiken e.d.
    Nu krijg ik dus geen bergen 2de hands kleding, maar vragen mensen regelmatig of ik dit of dat nodig heb. Een beetje een tussenweg. Hartstikke leuk zo. Iedereen blij.
    Ik zeg ook altijd eerlijk of ik het graag wil overnemen, waar ik dan ook dankbaar voor ben, of dat we dat liever zelf nieuw kopen. Nooit rare blikken gehad.

Deel Deze Pagina