Ik heb PCOS en ben al ruim een jaar bezig om zwanger te worden. Eerst zonder medicijnen, daarna met Clomid en de laatste maanden met Puregon in combinatie met Pregnyl. Al de keren was er met de echo te zien dat er een follikel groeit en dat die daarna weg is. Het probleem is alleen wel dat ik vervolgens al na een dag of 7 ongesteld wordt. Deze ronde heb ik mijn progesteron laten bepalen en die was 4 dagen na de eisprong 11 en nu 6 dagen na de eisprong begin ik al weer wat bloed te verliezen. Ik heb dus ondanks de Puregon en Pregnyl waarmee een mooie follikel groeit die ook weer verdwijnt geen goede eisprong, wat kan hier nog aan gedaan worden?
he Milla. ik zie aan je berichten dat je je nu ondertussen toch wel erge zorgen begint te maken.... snap dat je even niet weet hoe nu verder als het zo niet lijkt te lukken.... maar is het niet zo dat op zich jouw eisprong wel ok is maar wat er daarna gebeurd niet? balen zeg..... ik las je stukje dat je in iedergeval gehoopt had dat je kleintje en volgend jaar zomer zou zijn...toen moest ik echt ff slikken.. het is echt naar als je voor jezelf een tijd hebt waarvan je echt hoopte dat het dan in ieder geval gelukt zou zijn en dat die tijd vervolgens gewoon voorbij raasd en je nog geen stap verder bent.... jose
@ Josee, bedankt voor je altijd lieve en ondersteunende berichtjes. Misschien heb je gelijk van dat progesteron, ik weet het niet. Ik hoop dat dat de oorzaak is, want die valt i.i.g te bestrijden. Hoe gaat het verde met jou, je NOD komt in de buurt zie ik?
nou met mij voelt het als drama....... hierna nog maar een ronde clomid... geen idee hoe we daarna verder gaan.. 16 oktober is mijn nod... en ik had goede hoop maar soms word ik gewoon bang... nu heb ik weer hele grote blauwe aders op mijn borsten ontdekt en ben ik weer vervuld met hoop... maar soms kan ik wel janken gewoon... het gaat op en neer... ik voel me net een jojo, maar jouw situatie is zo frustrerend gewoon..... toch moet er een oplossing voor zijn... je bent 2 keer zwanger geweest dus je lichaam moet het gewoon kunnen.... er moet toch iets van medicatie zijn om dit probleem op te heffen? gr jose
Wat vervelend dat je zo tussen hoop en vrees op en neer wordt geslingerd, vreselijk hoe enorm energievretend en emotioneel belastend dat kan zijn. Ik hoop heel erg voor je dat het raak is. Wat betreft de voortgang, dat hangt denk ik heel erg van jou situatie af. Een logische stap zou zijn om Puregon of een ander middel te gaan spuiten, maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat jij of het zkh willen, er is gelukkig best veel mogelijk. Ik hoop in ieder geval dat het zover niet hoeft te komen! Ik duim voor je! Dat ik al 2 keer, ook met moeite, zwanger ben geweest gaf me in het begin van dit traject nog enorm veel hoop en vertrouwen, inmiddels is er van dat vertrouwen niet zo heel veel meer over. PCOS blijft toch onvoorspelbaar, dat blijkt door de jaren heen steeds weer.. Ik begin steeds angstiger te worden dat het voor ons niet meer is weggelegd.
@Milla: Is voor jou een Leo-operatie geen optie? In feite doen ze dan een poging om een natuurlijke cyclus terug te krijgen. Aangezien je 2 meiden hebt, moet je toch op zeker punt een lf gehad hebben die langer was.
Ja zeker weten.. Alleen behaalde resultaten bieden blijkbaar helaas geen garanties voor de toekomst.. Ik moet eerlijk toegeven ik ben een angsthaas wat betreft operaties en heel veel pijn. Ik lees ook heel vaak dat het geen effect heeft gehad, maar ik ga het zeker aankaarten wanneer de mogelijkheden nog maar beperkt zijn. Ik wil eerst tot het uiterste gaan in medicijnbehandelingen, zo lang daar tenminste nog mogelijkheden liggen
Jullie berichtjes zijn zo herkenbaar. Precies zoals ik me voel. Maar jullie kunnen het zo mooi verwoorden!
Heb nu op mijn weblog mijn temperatuurkaartje geplaatst klik op het website icoontje onderin. Vanacht had ik nog wat bloedverlies en vanmorgen niet meer en de temp is een klein beetje gestegen, ben benieuwd hoe die morgen is, heb wel ongikrampjes.
@Milla: voor zover ik weet stijgt je temperatuur juist door de progesteron die vrij komt. Ik las net onder je tempkaartje dat je temp gaat van 36.8 voor ei naar ongeveer 37.2 na ei. Dat vind ik eerlijk gezegd een hele goeie stijging hoor. Mijns inziens lijkt het me bij jou eerder een zaak van 'progesteron die te snel op raakt' dan van een 'slechte eisprong'. Ik hoop van harte dat het beetje spotting wat je had nou eens een keer 'gewoon' een innesteling betekent! Succes met afwachten. Morgen je 7de dag toch?
@ Tezzz, dank je wel voor het meelezen en meedenken. Het klopt morgen is de 7e dag, ik blijf maar ongikrampen houden. En heb even de tampontest gedaan waarbij een ietsie pietsie roodvlekje vrijkwam (moest er bijna een loep bij houden ) Ik ben er eerlijk gezegd niet gerust op maar wel reuze benieuwd wat er morgen middag uit gaat komen!
Het klinkt alsof je na de eisprong te weinig progesteron hebt en dat daardoor je baarmoederslijmvlies veel te snel afgestoten wordt. Het progesteron-tekort kun je aanvullen door na je eisprong twee weken lang dagelijks vaginale tabletten in te brengen (Progestan/Utrogestan) of door nog drie keer een kleine hoeveelheid Pregnyl te spuiten (op dag 5,7 en 9 na je eisprong 1500 IE). Je luteale fase zal daardoor langer worden en dan heeft een bevruchte eicel meer kans en langer tijd om goed in te nestelen. Er is dus zeker iets aan te doen. Deze methoden worden bij IVF/ICSI standaard gebruikt, maar ook bij IUI en een progesteron-tekort.
Ligt er aan waar het tekort aan progesteron vandaan komt, als het komt door een minder goede eisprong, kun je progesteron toevoegen wat je wilt maar zul je niet zwanger worden. Meestal stijgt mijn temperatuur ook wel, maar het duurt vaak dagen voordat ie omhoog gaat. Vaker pregnyl spuiten zie ik niet zitten, dat verhoogd het progesteron niet. Met een progesteronwaarde onder de 30 is de kans op een zwangerschap (uitzonderingen daar gelaten) gewoon heel klein, dan kun je wel pregnyl toe voegen, maar daar wordt de waarde niet groter van. Over een uurtje of 2 heb ik de uitslag van vandaag en woensdag een gesprek ik ben benieuwd.
Ik heb de uitslag van de progesterontest en de waarde is maar 8,4 dus nog minder dan vorige week vrijdag. Woensdag heb ik een gesprek.. Hoop dat ze dan echt wat voor me gaan doen.
Hoeveel eenheden Pregnyl spuit je om je eisprong op te wekken? Als dit 5000 IE is, dan is het niet met zekerheid te zeggen dat je dan ook een goede eisprong hebt. Die hoeveelheid kan soms net te weinig zijn. Als je 10.000 IE spuit van tevoren heb je die zekerheid bijna wel. Extra Pregnyl spuiten verhoogt je progesteron zeer zeker wel, net als het gebruik van Progestan/Utrogestan. Maar het gaat dan wel om je progesteron na je eisprong. Je moet inderdaad van tevoren wel een goede eisprong hebben. Volgens mij is dit echt wel te bewerkstelligen dmv het gebruik van aanvullende hormonen. En daarbij zul je dan je progesteron na je eisprong meteen op peil moeten brengen, zodat 'ie niet weer meteen naar beneden schiet.