Ik heb wel een aantal weken bij de vk gelopen.. Dus daar sta ik denk nog ingeschreven? Zal m'n overige vragen stellen tijdens m'n volgende controle.. Ben benieuwd..
Klopt dat de kraamzorg de controles doet, maar na ontslag uit het ziekenhuis is de nazorg ook voor de vk tijdens de kraamweek. Als er iets met moeder of kind aan de hand is, dan belt de kraamzorg de vk. Is wel beter om dat vooraf geregeld te hebben, vind ik.
Hier stuurt het ziekenhuis al met een week of 32 informatie naar de verloskundigenpraktijk naar keuze en zij geven ook door aan de vk als je naar huis mag zodat ze langs komen voor de controles. Als je niet van te voren wilt gaan kennismaken hoef je hier niets zelf te regelen. Ik heb ook mijn controles bij de gyn gelopen en had geen vk. In verband met een chronische ziekte had ik automatisch een medische indicatie. Bij een eventuele volgende zwangerschap mag ik zelf kiezen of ik mijn controles weer bij de gyn wil doen of dat ik die liever bij de vk wil. Heb dan wel sowieso een medische indicatie voor een ziekenhuisbevalling.
Ik liep al voordat ik zwanger was bij de gyn om te proberen zwanger te worden, maar tijdens de zwangerschap gaf de gyn bij mij aan dat ik minimaal 8 weken voor de bevalling zelf naar de vk moest bellen om te zeggen dat ik ging bevalling in het ziekenhuis vanwege medische indicatie maar dat ik dus wel controle van de vk moest krijgen na de bevalling. De vk vroeg wel uitgebreid waarom ik een medische indicatie had gekregen, omdat het niet altijd gelijk een automatische medische indicatie is als je bij de gyn loopt. Bij mij was de reden van medische indicatie omdat het hartje van onze dochter niet altijd goed klopte en zelfs af en toe stilstond. Een thuisbevalling was dus gewoon te riskant.
Ik word door het ziekenhuis begeleid in de zwangerschap ivm overgewicht. Ik breng om en om bezoek aan de gynaecoloog en de verloskundige (vk ook in het ziekenhuis) Ik sta ook ingeschreven bij een verloskundigenpraktijk in onze regio. De verloskundigen uit de praktijk begeleiden mij na de zwangerschap, zij zijn degene die mij thuisbezoeken, evt hechtingen verwijderen en het hielprikje doen. De bevalling moet in het ziekenhuis.(vind ik prima) Als er geen complicaties zijn (tot nu toe niets aan de hand) beval ik onder begeleiding van een verloskundige uit het ziekenhuis. Mochten er voor het einde van de zwangerschap of tijdens de bevalling complicaties komen komt de gynaecoloog er aan te pas. Het om en om bezoeken van gyn en vk in het ziekenhuis is prettig, zodat we elkaar leren kennen. De gyn had het erover om evt een poosje voor de uitgerekende datum kennis te maken met de anesthesist. Mocht een ruggeprik of narcose of iets dergelijks nodig zijn, dat mijn dossier daar bekend is...... Dus heel de begeleiding voor en tijdens de bevalling speelt zich af in het ziekenhuis. Na de bevalling krijg ik weer met de verloskundigepraktijk uit onze regio te maken. Het volgende bezoekje aan de gyn eventjes je vragen op papier zetten en dan komt het vast goed! Ikzelf heb mailcontact met de verloskundigenpraktijk en laat af en toe wat van me horen hoe het nu gaat (als ik bijv weer een controle heb gehad)