Hier nu ook onder strenge controle ivm met voorgeschiedenis. Maar hier hele prettige ervaring. Ze luisteren goed naar me, ze weten ook allemaal wat er is gebeurt en zijn heel meelevend en werkend. Iedere 2 weken een echo op eigen verzoek. Maar dat je bij je vk iedere 2 weken komt al in het begin van de zwangerschp en dan ook nog een echo, dat is niet zoals het "normaal"is. Maar als je je niet prettig voelt bij de gyn misschien aangeven.
Hier juist precies andersom. Ik loop nu in het ziekenhuis en ik heb de liefste gyn ter wereld. Ben zo blij met haar. Eigenlijk mocht ik na 12 weken naar de verloskundige (dan is de kans op mk afgenomen), maar dat wilde ik echt niet. Daar zijn echt grote fouten gemaakt en daar heb ik me heel vervelend bij gevoeld. Ik heb haar gevraagd of ik niet bij haar mocht blijven. Mijn dochter is bijna 6 weken te vroeg geboren, net over de grens heen. Eigenlijk zou je dan net gewoon naar de verlos moeten. Maar gelukkig mag ik in het ziekenhuis blijven lopen. Normaal bij de verloskundige kreeg ik trouwens ook geen echo's hoor. Dat is volgens mij niet normaal. In het ziekenhuis krijg ik het wel iedere keer.
Ik loop ook onder controle bij de gyn, en heb in principe iedere afspraak gewoon m'n eigen gyn (ook tijdens de zwangerschap van m'n dochter). Loop daar ivm een te hoog BMI. Tja, mijn eigen gyn is een geweldige man, altijd opgewekt en geinteresseerd. Komt je iedere keer met een grote glimlach uit de wachtkamer halen, en heeft volgens mij echt lol in z'n werk. Is nu helaas op vakantie (na het weekend is hij er weer). Heb daar echt niet het gevoel dat ik niet serieus genomen word, krijg eerder op m'n kop omdat ik iets heb van 'ik bel niet voor elk wissewasje', en omdat ik laatst zei 'misschien een domme vraag, maar ... '. Nee hoor, er bestonden geen domme vragen, was juist heel logisch dat ik daar naar vroeg. En ik moest toch echt wel bellen als ik ook maar IETS anders voelde als anders, want hij controleert dingen liever 10 keer te vaak als 1 keer te weinig. Ligt wel heel erg aan de arts zelf, heb bij de vorige zwangerschap 1 keer een controle gehad bij een enorme oetlul. En deze zwangerschap inmiddels al 4 keer controle bij andere artsen ivm vakantie van m'n eigen gyn, hemelvaartsdag en dat hij een keer een spoedsectio had.
Ik vind het echt fijn om te lezen dat er meiden zijn die dezelfde ervaringen hebben met gyn's... Ik vind het jammer dat wij nu net in deze mooiste maanden van ons leven zo'n persoon treffen! Wel ben ik blij dat niet iedereen een vervelende ervaring heeft bij de gyn, het blijven mensen en met sommige heb je misschien meer dan met de ander... Zelf loop ik bij de gyn ivm mijn eigen medische voorgeschiedenis. Dus naar een verloskundige is medisch gezien niet verstandig, maar omdat ik voor de nazorg toch een verloskundige nodig heb ga ik hier naar op zoek en zal ik gewoon eens kijken hoe dat voelt. Misschien voelt dat wel beter aan en zal ik daar gewoon voor de "extra" heen gaan om me wel serieus genomen te voelen. Verzekeringtechnisch wordt dat idd niet vergoed, maar als ik daardoor meer kan genieten van de zwangerschap heb ik het daar graag voor over... Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb ook een rotervaring met gynS!! ja meerdere, in het ziekenhuis. Allemaal dezelfde leeftijd, allemaal dezeflde manier van patienten behandelen. Alsof je niets weet en vooral ook niets medisch mag weten. Ik heb zelf een medische achtergrond en vond het echt erg om te zien. Je hebt recht op informatie. Ik heb meermalen gezegd dat mijn baarmoederhals volgens mij erg kort was. Heb moeten vechten om dit opgemeten te krijgen telkens. Enorm veel stress heb ik ervan gehad. Later kwam er een in opleiding zijnde gyn bij, die was meer open in de communicatie. Heb hem ook gevraagd of hij zo wilde blijven, ga niet mee in de meute. Bah, ik vond het echt een betuttelende bedoening. Meten ze je bloeddruk op, zeggen ze niets. Hoe is het? vraag je dan. Ja goed hoor. ja ok. Maar WAT is mijn bloeddruk? Echt te gek voor woorden vind ik het. En wel een betoog houden van een half uur over het telkens meten van die baarmoederhalslengte, over het feit dat dat niet nodig was en ze geen onnodige tijd moesten verliezen door die dingen te doen. En dan wel een half uur preken tegen mij over het feit dat ze dat dus niet wil.......... Ik zou ook een ruggenprik krijgen, ik heb m nooit gekregne, ondanks dat ik er wel zes keer om heb gevraagd bij de bevalling. De bevalling hebben ze door assistenen laten uitvoeren, de supervisie was letterlijk ver weg. Mijn zoon is pas geboren toen er nood bij de baby was te vinden. toen kwamen ze aanrennen en werd ik geknipt en hij eruit getrokken met de vaccuum. Dramatisch was het. uiteindelijk heb ik 'gelijk' gekregen en ben vroetijdig bevallen met 33+6 door verkorte baarmoederhalslengte van een jongetje. De enige die iets van zich heeft laten horen en zelfs even bij me langs is geweest, is de gyn die in opleiding was vanuit het andere ziekenhuis. Nooit ga ik daar meer heen. Voor wie het wil weten: het gel.re.ziek.enhuis. Ik zeg niet trouwens dat ze soms niet aardig zijn, ze LUISTEREN alleen totaal niet naar je en het recht op informatie telt daar niet.
Wat ik dus nog wil aanvullen: ga onder controle waar je je prettig voelt, waar je je vragen kan stellen en eerlijk antwoorden krijgt en openheid. Afspraken maken over wat je wel wilt/niet wilt is ook erg belangrijk.
@Loe Wat een rotverhaal om te lezen, jezus! Maar ik herken het wel hoor dat ze gewoon doen alsof ze ver verheven staan boven jou als patient, alsof ze tegen je praten alsof je een klein kind bent! Gewoon dat denigrerende gedoe! Echt verschrikkelijk ik bedoel ik ben misschien niet medisch opgeleid maar kom op! Ik behandel mensen die niet zijn opgeleid in mijn vakgebied ook met respect die bij mij komen met vragen dat kan toch in het ziekenhuis ook gewoon?! Extra communicatiecursussen kunnen geen kwaad in ziekenhuizen denk ik af en toe...
Hier loop ik al sinds begin af aan bij de gyn vanwege medicatie gebruik/ chronisch ziek zijn. Heb zowel mn vorige zwangerschap als deze nooit problemen gehad. Alleen maar goede ervaringen! Bij mijn zoontje zou ik op maandag worden ingeleid ivm gebroken vliezen waar de weeen wegbleven, moest op zondag komen voor een ctg. Mn eigen gyn had dienst en die heeft me gelijk ingeleid, want anders zou ik die nacht toch niet slapen van de spanning aldus hem. Dit was overigens al een oudere man want nu is hij met pensioen. Deze zwangerschap kreeg ik met 23.5 weken weeen, officieel hoeven ze pas met 24 weken te remmen en longrijping te geven. Gelukkig was de dienstdoende gyn zo menselijk om hier toch eerder mee te beginnen, ben die man eeuwig dankbaar! Een paar dagen later stond hij ook aan mn bed om te vragen hoe het ging, dat terwijl ik niet eens zn eigen patient was. Mn eigen gyn stond overigens de dag erna ook gelijk aan mijn bed om belangstellend te vragen hoe het met mij ging. Ik moet om de 10-14 dagen op controle komen, krijg standaard een echo en de baarmoederhals wordt gemeten, zit zo een kwartier binnen want ze vraagt ook altijd uitgebreid hoe het gaat. Hier dus niets meer dan lof over de gyn, heb het zo te lezen dus wel getroffen.
Ik ervaar het onder controle staan bij de gyn juist positiever dan bij de verloskundige. Mijn gyn heeft alle tijd voor me, krijg elke keer een echo en is ook echt geïnteresseerd in hoe het met me gaat. Ligt misschien ook aan mijn voorgeschiedenis, maar ik voel me er beter bij dan bij de verloskundige, die ik toen overigens ook goed vond. Misschien eens vragen of je niet bij een andere gyn terecht kan?!?
Overigens nu ben ik tevreden over mijn gyneacoloog, maar bij mijn 1ste miskraam had ik echt een ongelooflijke kenau. Ik heb in mijn dossier op laten nemen dat ik niet bij haar onder controle wil staan (dit heb ik ook bij mijn vorige miskraam aangegeven) en dat wordt netjes gehanteerd. Dus ik krijg wel anderen maar ze zijn allemaal aardig.. op die ene na en dat heb ik dus aangegeven...