Ik zat laatste 16 and pregnant te kijken op Mtv en het viel me daar op dat geen van de meiden borstvoeding gaven. Een aantal helemaal niet, één stopte na een paar dagen en ééntje heeft het 2 weken volgehouden. Echt goede redenen hadden ze (naar mijn mening!) niet: Teveel gedoe, iedereen zei dat het veel pijn zou doen, dus ik durfde niet, dat soort dingen. Maar toen ben ik eens na gaan denken... Als je zo jong bent en je zit nog op school, dan wordt dat ook knap lastig natuurlijk. Voor werkende moeders is het allemaal goed geregeld, want je mag 1/4 van je werkdag (dat is bij 8 uur werken 2 uur) in de baas z'n tijd kolven. Maar als je gewoon een lesrooster hebt, is dat erg moeilijk, lijkt me... Dus hierbij een paar vraagjes: 1) Heb jij borstvoeding gegeven? 2a) Zo nee, waarom niet? 2b) Zo ja, hoe lang en hoe deed je dat met school? PS: Ik wil geen discussie uitlokken over wel of geen borstvoeding geven! Dat kan in het borstvoedingstopic
ik ken heel veeel jonge moeders die inderdaad geen bv geven. te veel gedoe en vinden het wel gemak als oma of zo ook eten kan geven. vaak wonen deze meiden nog thuis en een vriendin doet er zelfs een opleiding naast en vind het allemaal wel best zo met de fles. toen ik bij de 1e dus besloot bv te geven waren ze allemaal verrast. eigenlijk niemand in mijn omgeving geeft bv. bij de eerste heb ik het 3 maanden volgehouden waarna de productie zo ver kelderde dat ik ben gestopt en bij de 2e heb ik 1 maand live gevoed en daarna nog 1 maand volledig gekolft waarna ik afbouwde. vind het best zo. van de fles worden ze ook groot op school is het erg moelijk om te kolven. er is soms wel een kolfruimte daar kun je ook gewoon om vragen. een werkgever is verplicht er een te hebben maar of een school dat ook verplicht is voor zijn leerlingen weet ik niet.
Mijn tante werd op haar 16e moeder en heeft wel bv gegeven. Maar goed als je naar school gaat lijkt het me erg lastig idd... Misschien zou een combi van fv en bv mogelijk zijn.
Ik was welis waar 19 toen ik beviel (maandje later 20) En ik geef nu inmiddels 21 nog steeds borstvoeding. Ook ging ik gewoon naar school waar ik dan afkolfde in mijn pauzes. Af en toe een beetje gehanes maar zeer zeker de moeite waard! Het is net wat je aan denkt te kunnen en waar je voorkeur naar uitgaat. Heb toevallig ook die aflevering gezien en vind het nou niet echt de meest goede voorbeelden van "goede ouders".(weet niet hoe ik het anders moet zeggen)
Je kunt het ook zo zien: Er wérken ook vrouwen op scholen, dus dan zou er ook een kolfruimte moeten zijn... Maar er zijn ook genoeg bedrijven die hun kolvende werkneemsters gewoon naar de wc sturen. Of achter een stapel dozen in het magazijn! Waar deed je dat dan? Hadden ze een goede ruimte voor je geregeld?
hey ja ik heb het ook gezien, en ze deden er inderdaad een beetje lacherig over, dat het toch pijn deed aan je borsten dus laat dan maar zitten hé. ik ben 19 en ik heb er na goed nagedacht te hebben, voor gekozen géén borstvoeding te geven, maar ik denk eigenlijk dat ik hier ook voor had gekozen als ik 30 was geweest oid.. mijn redenen waren oa -idd het naar school gaan, in sommige lesgebouwen was er niet eens een koeling (ookal kon ik dat wel voor elkaar krijgen maargoed) -als kind heb ikzelf ook geen borstvoeding gekregen en toch ben ik groot/gezond en sterk -mijn kindje was bij de geboorte gezond en er was geen rede voor een verminderde weerstand (anders had ik misschien alsnog borstvoeding gegeven) -de privacy.. voor sommige vrouwen is het misschien makkelijker, maargoed ik heb geen eigen huis.. geen eigen plekje.. en ik vind het denk ik moeilijk beneden op de bank borstvoeding te geven terwijl mijn broertje met zijn vriendjes op de bank zit.. en bij flesvoeding heb ik gewoon zoieso een goed gevoel, ik weet hoeveel ze drinkt en wanneer.. voor mij is dit een goede keuze geweest.
Niets tegen jouw keuze, hoor, maar qua privacy kan ik zeggen dat het me heel erg is meegevallen. In het begin vond ik het moeilijk, maar dat was snel over. Ik zie mijn borsten nu als melkbussen en het is normaal dat een vrouw haar kind zo voedt. Zelfs in die column van die vrouw in teheran stond dat een verder helemaal bedekte vrouw midden op een drukke markt haar kind de borst gaf. EN niemand keek er van op! Toen ik jou bericht las, dacht ik: je broertje en zijn vriendjes moeten maar leren dat dat normaal is. Dát is immers waar vrouwen borsten voor hebben
ja dat is zeker waar, het zou geen rede mogen zijn maargoed, ik zat er vandaag nog over na te denken waarom veel jonge meiden voor flesvoeding kiezen .. ik denk toch dat je het in de hoek moet zoeken van .. nog zo jong zijn en toch nog niet gemakkelijk zijn met je lichaam en je borsten etc. , vrouwen van rond de 30 hebben het er misschien iets makkelijker mee dan wat jongere meisjes van 16 (zoals in dat programma van 16 en preganant) en misschien speelt t ook mee dat borstvoeding een grote verantwoordelijkheid is (letten op je eten/drinken etc).. dat ze iets meer vrijheid daarin willen. . dat ze toch nog een avondje weg kunnen en een drankje oid kunnen nemen en weer even 16 kunnen zijn zomaar wat gedachtes
Ik respercteer het als vrouwen geen bv willen geven, hoewel ik dit altijd een beetje een stomme reden vind: Als het bij 1 iemand niets uitmaakt wil dat toch niet meteen iets zeggen in het algemeen? Vind ik net zoiets als moeders die roken in de zwangerschap, en dan roepen: het is niet slecht hoor, want mijn eerste kindje was ook gezond... Maargoed, verder moet ook elke vrouw het gewoon zelf weten. Ik heb wel voor borstvoeding gekozen. was dan wel niet meer super jong, was zwanger op mn 20e. Maar ik heb wel 15 maanden bv gegeven, totdat ik weer zwanger was. Hoop bij de volgende net zo lang of langer bv te kunnen geven!
heb geen bv gegeven, wilde het wel maar dochterlief wilde niet goed drinken, be dus na 24 uur overgestapt op flesvoeding.
@cossy; nee je heb gelijk, wat ik er mee probeerde te zeggen is alleen dat t me niet om die rede heeft tegengehouden, want flesvoeding is ook goed, daar word je ook sterk van. maargoed niet me bedoeling om een discussie te starten.. goed dat je zelf zolang borstvoeding heb gegeven.
Ik ben begonnen met BV.. Eerst kolven omdat hij aan de sondevoeding zat.. Toen overgegaan op livevoeden nmaar omdat L. te zwak was om te drinken aan de borst alsnog weer gaan kolven.. na 4 a 5 weken ging de productie binnen 2 dagen zo ver omlaag dat het niet meer ging.. Dus de keus gemaakt om per direct te stoppen..
hier gekozen om geen bv te geven en nooit spijt van gehad... ik heb daar mijn eigen redenen voor... maarrr ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat het voor die jonge meiden heel wat is. Vaak heerst er op die leeftijd er nog een soort van schaamte gevoel omheen.. Ook als je nog op de middelbare school of 'high school' zit kan het idd ook wel wat lastiger zijn om een goede plek en tijd te vinden... je kunt immers niet zomaar de les uitlopen. Ook denk ik dat het voor die meiden iets extra is waar ze dan tijdens hun school ook nog eens aan moeten denken....
Ik ben bij allebei mijn dochters begonnen met borstvoeding. Bij de eerste heb ik het 2 maanden volgehouden, maar was die 2 maanden ziek erdoor, 7 kuren gehad en daarna moest ik nog maanden herstellen. Was ook nog maar 45 kilo daarna. Bij mijn 2e wilde ik het weer proberen, maar was weer hetzelfde verhaal, dus ben ik eerder gestopt, omdat ik er niet psychisch aan onderdoor wilde gaan. Ik was 17 bij mijn eerste, ik had idd ook dat schaamtegevoel en gaf dus ook altijd boven borstvoeding. Als ik eraan terugdenk was een van de redenen dat ik zolang nog ben doorgegaan denk ik ook dat ik me wilde bewijzen. Veel mensen om mij heen hadden nogal hun twijfels of ik het wel kon allemaal en spraken dat ook uit. Hierdoor ben ik ontzettend ver over mijn grenzen gegaan helaas. Dat had ik met mijn tweede veel minder, waarschijnlijk ook omdat ze nu wel wisten dat ik het kon.
ik ken iemand die is net 16 en heeft 1 maand borstvoeding gegeven ze had geluk dat haar dochtertje in de vakantie geboren is. op school wou ze zowiezo niet gaan kolven meer uit "schaamte" zij ze maar haar borstvoeding liep door het 2x per dag kolven terug en is ze er uiteindelijk mee gestopt zelf ben ik net 21 en ben een BV mama... al 8 maanden en sommige vinden het nogsteeds raar dat ik BV geef... nu ik ga werken tussen allemaal jongeren na 8 maanden thuis zitten moet ik zeggen dat de meeste mensen het toch maar raar vinden dat melk uit jezelf moet halen op het werk maar ik ga er mooi mee door maar moet zeggen als ik nog op school had gezeten had ik denk ik GEEN fultime borstvoeding willen/kunnen geven
ik ben zelf net 17 geworden en geef bv ik heb ervoor gekozen omdat het toch de beste voor haar is en tja het is ook goedkoper voor wanneer ik weer naar school ga heb ik gekolft en melk bewaard dan kan het opgewarmd worden je kan het natuurlijk niet zo lang bewaren maar ja ik ga binnenkort weer naar school ik heb toch te veel melk dus kolven gaat wel maar ik ben er wel mee gestopt omdat ik alleen maar meer melk produceert dat vind ik irritant maar dat kan aangepakt worden voor als ik weg ben blijf ik kolven en melk bewaren maar binnenkort ga ik het toch bv combineren met kv (voor als ik weg ben dan) vanwege overproductie van melk maar ik ben wel blij dat ik bv geef ik koester die momenten want het is gwn zo een mooi iets
Even een pluim voor iedereen die jong BV heeft gegeven! En bedankt voor de mama's die gestopt zijn of nooit begonnen, voor de inzichten die ik door jullie verhalen heb gekregen.
Ik was 20 toen mijn dochter geboren werd en geef haar nu nog steeds borstvoeding. Ik ben van plan er mee door te gaan totdatze niet meer wil. Het ging bij mij ook heel gemakkelijk, nergens geen klachten gehad, dus dan is het ook makkelijker om er mee door te gaan. Verder zit ik toch thuis en een flesje maken is evenveel moeite als borstvoeding geven. Bovendien weigert dochterlief de fles, dus dan moet ik wel, haha. Ach, ik vind het wel gemakkelijk en dochter groeit er prima op, dus dan liggen de zaken ook anders.