ik was 19 da tik mijn dochtertje kreeg. Ik wist meteen dat ik borstvoeding wilde geven(heb dit ook 6 maanden gedaan, waarvan laatste 2 maanden soms ook flesje fv). Ik ging toen neit naar school zat gewoon thuis. En ik woon bijmijn vader, maar hier geengebrek aan privacy hoor. Gewoon als je neit lekker bij voelde op kamer even voeden. En ik deed ook gewoon op de bank hoor, als ze neit willen zien gaan ze maar lekker ergens anders zitten ofzo.
Ik ben nu al wat ouder (33) maar ik denk dat ik toen ik 16 was echt geen bv had gegeven hoor. Ik had toen een vriendinnetje die op haar zestiende zwanger werd en die werd echt heel raar bekeken op school. Alleen al om het feit dat ze zo jong zwanger was geworden. Kun je nagaan als ze ook nog elke pauze was gaan kolven. Ik kan me het wel voorstellen hoor, van die jonge meiden. En wat ik al eerder las, op je zestiende ben je nog helemaal niet zo gemakkelijk met je lichaam.
hallo Ik heb bij mijn eerste en nu ook weer bewust voor flesvoeding gekozen en niet voor borstvoeding, bij mijn eerste was het natuurlijk ook meer en deels vanwege school toen der tijd, nu ben ik in verwachting van de 2e en ga weer flesvoeding geven en waarom, dat is omdat ik mij er gewoon prettig bij voel en dat kolven etc niks vind en ben ook niet iemand die ergens gaat zitten en voeding kan geven, en vind toch wel fijn dat mijn vriend de fles kan geven en dat ik ook weet hoeveel ze precies binnen krijgt moet wel zeggen dat ik sowieso al snel vermoeid ben, dus wil wel genoeg energie overhebben ook vooral voor mijn dochtertje. Vind het wel reuze knap voor diegene die wel bostvoeding geven!!!
Ik was eerst helemaal NIET van plan om borstvoeding te gaan geven, omdat ik het idee gewoon niet zo fijn vond. Nadat Damien geboren was begon ie echter meteen te 'zoeken', en vroegen ze in het ziekenhuis waarom ik het niet gewoon probeerde.. Ik vond het vanaf het eerste moment iets prachtigs! Helaas liep het allemaal niet zo lekker, had na 3 dagen enorme tepelkloven (nooit voorlichting gehad en ik werd in het ziekenhuis ook niet geholpen ), dus heb ik een tijdje gekolfd tot alle kloven weer dicht waren, toen is er een lactatiekundige langs gekomen om me een andere houding aan te leren en dat ging echt perfect MAAR 2 dagen daarna kreeg ik borstontsteking, en zag ik het dus echt niet zitten om Damien aan te leggen.. Toen heb ik dus weer een tijdje gekolfd, tot de ontsteking weg was. Toen ik daarna probeerde Damien weer aan te leggen sprongen de kloven allemaal meteen weer open, toen heb ik het maar opgegeven.. En oooh, wat ben ik nu jaloers als ik iemand borstvoeding zie geven! Bij een tweede kindje ga ik er absoluut voor!
Tsja, ik heb borstvoeding gegeven maar ik heb nooit kunnen wennen aan die privacy kwestie Dat ligt gevoelsmatig gewoon niet voor iedereen hetzelfde. Maar goed, ik ben nooit een tienermoeder geweest, wel een jonge moeder (22 jaar toen zoonlief werd geboren).
Ik wilde graag borstvoeding geven maar omdat m'n manneke niet kon drinken (9 weken te vroeg geboren) heb ik ruim 10 weken gekolfd tot er geen druppel meer uit kan. Vond het heerlijk dat ik iets aan hem kon geven wat vanmezelf was (veel zorg ging natuurlijk via de verpleging.) Na mijn examens niet meer terug naar school gegaan (diploma binnen) en nu lekker thuis moederen
Mijn verhaal is te lezen op borstvoeding.com in vier delen... Link naar deel 1 Link naar deel 2 Link naar deel 3 Link naar deel 4 Hij is nu bijna 11 maanden en drinkt nog steeds bij mama! *zotrots*
18 bij nr 1 20 bij nr 2 (werd 2 dagen later 21) 22 bij nr 3 (tien dagen daarvoor 22 geworden) 23 bij nr 4
Ah ok... no offense, maar ik heb dit topic gestart omdat ik op zoek was naar ervaringen omtrent bv voor meiden ónder de 18... Maar je verhalen zijn wel leuk leesvoer!
Oh I'm sorry... Ik zou zeggen dat een jonge moeder een jonge moeder is, en dat het niet op een jaartje hangt, maar ok, als het zó'n specifieke vraag is, is mijn reactie inderdaad misplaatst.
hmm ik val dan wel denk ik niet meer onder jong (24) en al helemaal niet onder de 18 wij zijn de MMM ingegaan toen we beide 19 waren ik ben de enige van 4 kinderen die 2 weken bv heeft gekregen mn fam is ook erg voor de fles ikzelf heb altijd geroepen ik zal en moet BV geven mn zusje is op haar 18de moeder geworden en direct naar de fles gegaan..... zij zei mij dat ze het type er niet voor is en de rust er ook niet heeft. en wie ben ik omdat tegen te spreken infoavonden geweest goed ingelezen had alles in huis, diverse kolven ect.. en toch is het niet gelukt.... soms is het niet een kwestie van willen, maar niet kunnen kleine was knetterstoned van de ruggeprik (ik merkte niets van de verdoving ging ook helemaal mis waar dat spul terecht is gekomen god mag t weten) ik kreeg vanaf de eerst minuut niet de goede begeleiding kleine was in 2 dagen meer dan 10% afgevallen heb snachts echt zitten brulllen erom manlief in paniek kleine had honger..... we hebben een fles gegeven.. zalig later ik ben blijven kolven en kolven om de 2 uur ook snachts weken lactatiekundige ingeschakelt uiteindelijk ging de kleine zelf aanhappen maar heb mn productie nooit hoger gekregen dan rond de 50CC dus we hebben aangevult met fv dus eerst borsten leegdrinken en de rest met fles.... nu een dikke 1,5 maand geleden heeft ze de borst afgewezen ondanks het vele aanleggen en kolven kwam er op een gegeve moment nog maar 5 cc uit Borstvoeding is niet altijd vanzelf sprekend
hooi, Ik ben dan wel geen 18 meer, maar ik was 21 toen ik mijn dochter kreeg..Ik geef nog steeds bortsvoeding, het is zo iets moois en unieks..ze lag op mijn buik en ging gelijk zoeken..prachtig.. Ik zat ook nog op school, thuis gaf ik de borst en op school kolfde ik in mijn pauze en rechtelijk gezien heb je ook tijd om te mogen kolfen..en je mag gebruik maken van de kolf ruimte van de leraressen..maar ik kolfde gewoon in een lokaal..ik voeden ook overal..kon het zelfs zo onopvallend dat ik een x op een terasje zat en die mensen met wie ik was vroegen moet ze niet is een x drinken ik zei heeft ze net gehad..haha.. ik had dit voor geen goud willen missen.. snachts lekker kunnen blijven liggen..even naast je in bed..niet je bed uit om een fles te maken en erg goedkoop haha..helemaal top als er nog meer kindjes volgen zeker weer! groetjess
Ik kan me eigenlijk ook best voorstellen dat een meid van 16 zich dood zou schamen om op school te moeten kolven. Het is natuurlijk voor veel mensen toch 'raar' als iemand van 16 ofzo moeder wordt. En jeugd van een jaar of 16 weet over het algemeen nog vrij weinig over borstvoeding en zeker over kolven, dus daar wordt het dan in hun ogen niet minder raar van... Tsja dan kan ik me best voorstellen dat zo'n moeder dat dan maar niet doet om de schade zoveel mogelijk te beperken. Maarja, jammer blijft het wel.
Ja precies. Daarom ook dit topic. Als meiden onder de 18 geen bv geven, begrijp ik dat heel goed. En als ze het tóch doen, vind ik het alleen maar extra stoer!
Ik ben een jonge vader, mijn vriendin was net een paar maandjes 17 toen onze dochter Samara werd geboren. Ze heeft 4 maanden lang borstvoeding gegeven. Dat had ze langer willen doen, maar doordat ze ziek werd moest ze er tijdelijk mee stoppen omdat het niet meer ging, en vanaf dat moment zijn we bij Samara er volledig meegestopt en aan de flesvoeding gegaan. Rosa was te vroeg geboren en kreeg flesvoeding in het ziekenhuis, eenmaal thuis hebben besloten daar gewoon mee door te gaan. Nummer 3 krijgt (als alles goed verloopt) wel weer gewoon borstvoeding.
Ik heb 3 maanden BV gegeven. Toen ben ik helaas moeten stoppen voor mijn eigen gezondheid. Ik zat verder niet meer op school, maar het was de bedoeling dat ik door zou gaan met BV&KV. (dus kolver op m'n werk) Het valt me inderdaad ook op dat er steeds minder jonge meiden het niet eens proberen om BV te geven. Ik vind het soms gewoon egoïstisch. Puur omdat het "te veel moeite is" of dat "theezakjes" het gevolg zijn.. JA, het deed (in het begin en met de stuwing) pijn. JA, het was vervelend om constant met lekkende tieten te lopen. JA, het was vermoeiend om alle voedingen zelf te doen en 's nachts dus geen 1 keer door te kunnen slapen. en JA, ik baal er van dat ik van een grote D ben terug gevallen naar een kleine B. Maar ik vind dat je kind véél belangrijker is dan dat! Liefs
Grappig, op al jouw JA's, zeg ik NEE Ik heb wel heel erg geboft, hoor. Maar ik bedoel dat het niet bij iedereen hoeft te gebeuren. Persoonlijk zou ik blij zijn met een paar cupmaten minder. Tijdens ze zwangerschap kreeg ik er een cupmaat bij en die is er nog niet afgegaan...