Op mijn werk is er geen pauze ruimte. Ik werk in de kinder opvang. En na een paar uur met kinderen wil je best wel eens rust aan je hoofd. Pauze kunnen we houden tussen de gillende kinderen of buiten. In de zomer geen probleem, maar in de winter echt koud. Is een werkgever verplicht een pauze ruimte te hebben voor t personeel?
Oja er is 1 wc dus je even terug trekken in de wc kan niet. We hebben ook 2 baby groepen en 4 grote groepen dus eht druk.
Er staat niks over pauzeruimtes in de wet, vrees ik. Heb je dit al eens aangegeven bij de locatieleider. En hoe ervaren andere collega's dit? Het lijkt mij namelijk dat je dan in de praktijk niet echt pauze hebt. Je zit dan alsnog tussen de kinderen en als er iets is, reageer je toch.
Ja als kinderen huilen of er 3 de fles willen ga je toh helpen in plaats van je collega het in d'r eentje uit te laten zoeken en de andere kant op kijken. Werk gever belooft van alles maar werk er al een paar jaar. Vind het zelf zo lastig, heb een hele tijd in de ziektewet gezeten, werk nu weer volledig maar heb echt m'n rust nodig. Dus zou het liefst lekker met muziek op een boek willen lezen of zo iets. Maar dat is niet netjes op te doen naast je collega die heel hard werkt.
Is er geen eetcafe in de buurt? in de zomer zou je evt. Een bankje op kunnen zoeken. Ik vind het wel gek dat er geen ruimte is om te pauzeren. Ik snap dat je je dan toch verplicht voelt om te helpen. Ga het gesprek aan met je werkgever, misschien is er iets te regelen. Zeker als je aangeeft dat je daardoor niet tot rust komt. Gooi het in ieder geval in de groep, en heb het er over met je collega's. Als zij hetzelfde ervaren, kun je duidelijke afspraken maken en sta je niet alleen.
Werkgever zegt telkens: ik ben er mee bezig. Collega's zijn t zat maar er gebeurt niks. Niks in de buurt behalve een huisarts, dan zouden we in de wachtkamer moeten gaan zitten haha! Het is een soort weiland, in de zomer heerlijk in t gras zitten of op een parkeerplaats. Maar in de winter of regen is het vreselijk.
Wij hadden vroeger een pauzeruimte in de keuken met groot raam aan de straat. Dus kwam er iemand aan de deur voor informatie of een leverancier dan kon je niet anders dan die vriendelijk verder helpen. Als mensen jou zien zitten dan moet je wel opstaan, anders staat dit erg raar. Ondertussen ging er zo een kwartier pauzetijd af om vragen te beantwoorden of een bestelling op te ruimen. En piepte de vaatwasser dan werd er eigenlijk wel verwacht dat je die even leegmaakte en weer vol aanzette. Onze manager zat drie hoog op kantoor dus die had nooit veel last van mensen die aan de deur kwamen. Gelukkig nu een betere werkgever die een echte pauzeruimte voor ons heeft. Ben je echt even helemaal vrij. Ik herken het dus absoluut. Hopelijk trekt de markt snel aan, als het weer moeilijker wordt om personeel te vinden dan heb je toch meer invloed. Momenteel houdt je met een tijdelijk contract maar wijselijk je mond want overal is een vacaturestop en mag je blij zijn als je überhaupt werk hebt. Maar gelukkig doe je dit werk omdat je van kinderen houdt en niet voor het goede salaris of de goede werkomstandigheden , dus haal daar je energie uit!
Pauze, wat is dat? Ik werk eigenlijk altijd al in de zorg, en heb daar nog nooit pauze gehad. Bij een kinderdagbehandeling waar ik een paar jaar werkte, werd pauze houden ingevoerd toen ik net weg ging, maar er was ook geen pauze ruimte. Mensen hingen dan een beetje bij de computers of voor het gebouw om te roken. Waar ik nu werk is de eerste werkgever waar ik (niet altijd, maar zeker nu ik zwanger ben, regelmatig) pauze heb. Mét pauzeruimte (nou ja, vergaderruimte, dus als er vergaderingen zijn, zitten we in de gang.)
Dat had ik ook toen ik nog in de kinderopvang werkte (8 jaar geleden). Ik heb 5 jaar lang gewoon op de groep of buiten pauze gehouden. Maar wij waren wel zo dat we degene die pauze had ook gewoon lekker lieten zitten. Alleen moesten we dan wel altijd even melden bij (nieuwe) ouders dat collega pauze had en niet zomaar zat te niksen op de bank met een boekie. Vond dat wel erg gezellig want met die collega (wij werkten samen fulltime en waren echt vriendinnen) had ik een goede klik. Nieuwe ouders die kon je wel zien kijken als je daar met je schoenen uit op de bank zat haha.. Maar t is wel vermoeiender idd, want je zit toch 10 uur lang in het kindergedrang. Ik werkte 9 uur per dag en dan 1 uur pauze. Ik had nog geen kinderen, en als ik om 1800 de deur afsloot was er voor mij geen kinderstemmetje meer. Denk dat als ik nu nog in de opvang zou werken, ik wel mijn uur in een ruimte waar geen kids verblijven zou door willen brengen. Nu werk ik in de gehandicaptenzorg, ook 9 uur per nacht, maar heb helemaal geen pauze meer..sta alleen op een appartementencomplex met 46 meervoudigcomplex beperkte mensen van zeerlaag niveau. Best druk. En heel vermoeiend.
ik heb ook in de kinderopvang gewerkt en 2x had ik dezelfde probleem. boterham eten zelfs samen met de kinderen en dat was dan onze lunche pauze. verder was het idd of buiten gaan wandelen of tussen de kinderen blijven zitten. als je pauze ging houden was dit altijd alleen omdat het anders geen genoeg leiding op de groepen stond. eenzaam of heel druk ik doe sinds ik kinderen heb niks meer in de opvang mede door deze rare manier van pauze houden. ik rook niet dus om verplicht naar buiten te gaan in de pauze vind ik onzin vooral in de winter als ik 9 a 10 uur (soms van 7 tot 7 als het druk was) had gewerkt met kinderen zonder fatsoenlijk even pauze zonder kinderen brak dit mijne cht op. kon savonds geen baby meer horen. vond heel dat werk hierdoor ook niks meer aan. ben lekker ene partime baan gaan zoeken in de schoonmaak en had hierdoor normaal pauze en thuis kon ik lekker van de kindjes genieten
Volgens mij is een pauzeruimte verplicht. Tijdens je pauze mag je ook niet gestoord worden, als dat wel het geval is, dan is het geen pauze. Ik werk op een woongroep, waar we alleen staan. We hebben niet echt de mogelijkheid om rustig pauze te nemen, want je wordt dan altijd wel gestoord door een jeugdige. Wij hebben dan ook geen pauze tijd, krijg gewoon alle tijd dat ik op het werk aanwezig ben betaald.
Lastig. Bij ons kinderdag verblijf doen ze het in de middag zo. Kleintjes liggen op bed, die paar die nog wakker blijven gaan in 1 lokaal, lichten gedimd en dan een rustig speeltje ofzo. Blijft 1 leidster in dat lokaal en de rest gaat dan in de entree ruimte pauze houden. Zitten dan dus alleen met collega's onderling in de centrale hal zonder gillende kinderen
Als ik dit zo lees denk ik echt dat het in de kinderopvang ernstig gesteld is met de werkomstandigheden maar bij de meeste organisaties is het volgens mij prima geregeld hoor . Dus moeders, niet te erg schrikken
Een pauzeruimte lijkt me toch op z'n minst handig! Na een hele dag tussen de kinderen, moet je ook even kunnen rusten zonder gehuil en drukte. Bij ons is het zo dat ik 9,5 uur werk, waarvan een half uurtje pauze als er kindjes slapen, dan blijft er een leidster op de groep en de rest houd pauze. Hiervoo hebben wij gelukkig een aparte ruimte (op mijn oude kdv trouwens niet, en moest ik ook tussen de kindjes blijven zitten of naar buiten op het schoolplein van de basisschool) En als je met alle collega's naar de leidinggevende stapt?
In de Arbowet onder artikel 3.20 staat het volgende: Artikel 3.20. Ontspanningsruimten In het bedrijf of de inrichting of in de directe nabijheid daarvan is een gemakkelijk toegankelijke ruimte beschikbaar waar de werknemers de pauzes kunnen doorbrengen. Deze ruimte is daartoe geschikt alsmede, afhankelijk van het aantal werknemers, voldoende ruim bemeten en uitgerust met voldoende tafels en stoelen. wetten.nl - Wet- en regelgeving - Arbeidsomstandighedenbesluit - BWBR0008498
Een pauze valt niet onder werktijd en wordt dus ook niet uitbetaald. Werkgever moet er daarom voor zorgen dat je wegkunt om pauze te nemen. Zo niet dan valt het onder werktijd volgens mij
Ik heb nog nooit pauze gehad.. Wij moeten tijdens onze dienst continu alert zijn. Als ik even snel zit te eten en een client plast of poept in zijn/haar broek,heb ik pech.. Eten koud en nadien waarschijnlijk geen tijd meer om verder te eten omdat de clienten dan moeten eten. We hebben ook zeker geen aparte ruimte,je kunt in het keukentje zitten maar de deur is altijd open omdat de keuken aansluit aan de woonkamer waar de clienten zitten. 1 client zit continu over te geven,sproeit het overal rond..daar moet je maar gewoon tegen kunnen en anders heb je pech met je eten.