Ik zou dit even gaan navragen bij een financieel adviseur. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en ja je krijgt wel gedonder met de Belastingdienst omdat deze dit gaat zien als schenking. De rechtsbijstand geeft je echt verkeerde informatie omtrent dit stukje. En wat andere dames ook al hebben laten weten, zodra jij de hypotheek alleen op jouw naam wil laten zetten, ga je een geheel nieuwe hypotheek aan met de dan geldende hypotheekrentes en wordt er enkel alleen maar jouw inkomen gekeken. Tevens wederom advieskosten, notariskosten etc. We leven in Nederland, Belastingtechnisch zit je gewoonweg aan heel veel regels vast, hoe leuk je zaken ook met je ex kan verzinnen.
Ik vind het ook een risicovolle constructie. Kan je niet eerst jullie huis verkopen en daarna een huis kopen op je eigen loon?
De laatste pagina's zijn vragen over info die je zelf hebt gegeven hoor, die info hoefde we niet om te vragen, maar deed je uit jezelf!! Je zei zelf dat je met je ex gaat kopen en alles wat daar omheen zat, dus geenn alimentatie, geen afkoopsom etc. Echter vertelde je niet alles, vandaar dat men doorvraagt om een beter beeld van de financiën te krijgen en een zo goed mogelijk advies hierop te kunnen geven. Lijkt me juist een hele normale gang van zaken. Maarja, nu kan het zijn dat verhalen niet meer in elkaar passen als je alle info geeft en is er niemand die jouw werkwijze als super goed vind en je aanspoort om door te zetten en dan hebben "wij" het gedaan en gaan we off topic. Nou dikke doei... je deed het toch echt zelf hoor! Als je niet meer wilde vertellen over je financiën en echt alleen antwoord wilde op je 1e vraag, dan had je ook de film niet voor gedeeltes moeten afspelen.
Zo heb je zo'n moeite met lezen. Als je toch maar de helft leest of alleen maar leest wat jou uitkomt, kun je het reageren beter achterwege laten, je reactie slaat namelijk nergens op. Jij bent nogal brutaal. Wie gaat er nou vragen hoe hoog mijn hypotheek is en hoe ik het ga financieren. Totaal niet relevant. Beetje meer klasse zou je better staan en als je dan geen antwoord krijgt hoef je niet zo te gaan reageren. Want het slaat nergens op.
Brutaal?? En tja, als jij zegt dat je maar 32% hoeft te financieren en zegt parttime te gaan werken en zo een huis te kunnen bekostigen in de randstad, dan snap ik wel dat men (meerdere met mij) benieuwd zijn naar deze constructie. En ga nou niet beginnen met denigerend doen met je "heb je moeite met lezen etc". Die klasse waar je zelf over spreekt .. tja, iets met de pot verwijt de ketel.
Laat gaan. Duidelijk onvolwassen, ondoordacht en zeer naïef. Dit kan op geen manier werken, maar als ze zichzelf positief wil rekenen; vooral laten doen. Die tik op dr neus komt dan nog wel, en wanneer ex erachter komt dat hij weldegelijk klem zit piept die ook wel anders. Is maar 1 ingrediënt voor nodig. Tijd. @RoGiJuLi Van jou weet ik dat je altijd zeer behulpzaam bent en meedenkend. Laat je niet meeslepen in zoiets stoms als dit. Ben je te goed voor. Dus die klasse die ze van je had verwacht had ze dan weer goed ingeschat
Die klasse heeft @RoGiJuLi zeker. Maar zij, met haar werkachtergrond, hád jou een goed antwoord kunnen geven. Met nadruk op kunnen. Want dan had de informatie completer moeten zijn. Maar blijkbaar is dat niet wat je zocht en krijg ik het idee ook dat nu er mensen tegen je in gaan, je het zeer vervelend vind dat je idee aan flarden wordt geschoten terwijl we je enkel proberen te behoeden/ helpen omdat het niet zo rooskleurig in elkaar steekt als je denkt. Ik heb bijna een troll idee. Bijna.
Jij niet alleen. Maar veel te mooi weer om ons druk te maken. Ze is 10000 x gewaarschuwd. Het plan is gedoemd te mislukken. Meer kunnen we niet doen. Wie niet horen wil moet maar voelen...
Ach vrouw, als je alleen antwoord wilde op de vraag of het verstandig was om zonder voorbehoud van financiering te bieden had je alleen dat enkele zinnetje moeten postte in je topic. Maar jij begon zelf over je bijna ex man en het hele plan eromheen. Wat verwacht je dan?
Klopt inderdaad, dat was naar aanleiding van de vraag of ik naar de hypotheekadviseur was geweest. En dat was ik wel, maar dan al een jaar geleden. En toen omschreef ik even waarom dat zo was. En ik vind het dan idd niet zo vreemd dat er dan reacties op komen. De normale heb ik ook netjes beantwoord. Maar op een gegeven moment ging het alleen daar nog maar over. En toen heb ik uitgelegd dat ik het on topic wilde houden, omdat dat voor nu niet relevant is. Als er dan vervolgens allemaal vervelende reacties gaan komen ben ik er wel klaar mee. Hoe kunnen mensen oordelen dat mijn man straks geen huis kan kopen? Vind ik echt heel bijzonder. Of dat ik alleen aan mezelf denk zonder de financiele situatie te kennen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verstand heb van hypotheken maar ik vind het echt heel stoer van jullie, dat jullie er alles aan willen doen om dit te laten slagen!! Ik durf mijn handen in het vuur te steken dat mijn man precies hetzelfde zou doen. Daarom geloof ik ook echt dat zulke constructies wel kunnen werken. In mijn omgeving ook mee gemaakt maar dat was een andere manier van elkaar helpen. Wel zou ik het een en ander nog beter uit laten zoeken. Zodra je precies weet waar je nu staat en waar je straks staat. En dat voor allebei de partijen. Succes Ts!
Dat zij hem nodig heeft zegt toch niks over zijn situatie? Misschien verdient ie een paar ton per jaar.
Maar waarom dan twijfelen over een bod doen zonder voorbehoud financiering? Dan is die financiering toch geen probleem?
Woning is nog niet verkocht, hypotheker gaat uit van een verkoopwaarde min ongeveer 10%. Op papier kan je dan misschien geen hypotheek rondkijken. Wél wanneer je dit samen doet omdat het inkomen dan logischerwijs hoger is. Nieuwe hypotheek rond, oude woning verkocht en hypotheek overzetten op naam. Dan is er nog geen sprake van overwaarde oid dus geen gedoe met uitkopen. Overzetten gaat ook makkelijker als je uit elkaar gaat, dan zijn banken coulanter. Ik vul wat in hoor, maar zo gek vind ik de constructie helemaal niet. Ik zou willen dat mijn ex zo met mij mee dacht
Ik zou daar maar niet vanuit gaan. Ook vredelievende exen kunnen nieuwe vriendinnen krijgen die een behoorlijke vinger in de pap hebben. Ik zou alles zwart op wit zetten.