Ik heb een kies waar ik 5 jaar geleden een wortelkanaalbehandeling in heb gehad. Ongeveer 2 jaar lang vanaf het moment van de wortelkanaalbehandeling heb ik steeds nog pijn gehad in die kies. Iets wat volgens de tandarts niet kon omdat de zenuw dood was. Maar ja; ik verzin niet voor de lol kiespijn, en ga ook niet voor de lol tussendoor extra naar de tandarts. Anyhoe: na 2 jaar hield het op en de afgelopen 3 jaar eigenlijk geen last meer. Toen plotseling 3 weken geleden was de kiespijn weer terug. IN de dode kies. En best heftig dit keer. Dus ik weer naar de tandarts... Die maakte een foto en constateerde een wortelpuntontsteking. Kort gezegd; er is iets achtergebleven 5 jaar geleden bij de wortelkanaalbehandeling en die sluimerende ontsteking is nu weer actief geworden. Nu heb ik 3 opties: 1. nog een wortelkanaalbehandeling in die kies. Is niet makkelijk (ze hebben die wortels opgevuld en dat moet er allemaal weer uit). Bovendien is de kans van slagen 50% 2. een apex resectie. Dat is een operatie bij de kaakchirurg waarbij ze de wortelpunt vanaf de andere kant benaderen (dus een gat boren in je kaak nadat ze je tandvlees opzij gesneden hebben) 3. de kies opgeven en gewoon laten trekken. Daarna nadenken over een brug of kroon. Ik neig naar eerst 1 en als dat niet werkt 3. Optie 2 is een absolute NO GO voor mij. Ik laat geen gat boren in mijn kaakbot. Wie van jullie heeft er weleens een kies of tand laten trekken? (anders dan een verstandskies) En viel dat mee? Ik zie bij kies trekken altijd die middeleeuwse beelden voor me van die poppen uit het carnaval festival in de Efteling. Misschien kennen jullie dat tafereeltje wel, die man die in die stoel zit en de tandarts die dan met zo'n ouderwetse haak er aan staat te trekken. Niet realistisch uiteraard
Ik heb 8 kiezen laten trekken. 4 verstandskiezen en 4 gewone kiezen. Valt wel mee die gewone kiezen hoor. Ik vind die injecties wel vervelend en erg pijnlijk. Kies trekken zelf geen last van.
Heel toevallig laatst een kies laten trekken. Ik had last van een kies die er naast zat, gewoon bonkende kiespijn enzo. Ik kreeg de keus of die kies tot diep boren en op laten vullen of laten trekken. Hij zei dat het een hele klus was en hij geen garantie kon geven dat de kies heel zou blijven als hij zou gaan boren omdat het gaatje nogal laag in de kies lag. Ik heb toen gekozen voor de kies te laten trekken. Geloof mij, als er iemand in zijn broek scheit voor de tandarts dan ben ik het wel. Ik zou met liefde nog een verdoving willen als we voor controle langs gaan dus geloof mij op mijn woord als ik zeg dat het een eitje was die kies trekken. Ik heb absoluut niets maar dan ook echt niets gevoeld. Ja het is even een raar gevoel en je hoort als het ware in je hoofd/kaak dat het er uit getrokken word ( erg vreemd trouwens ) maar ik heb echt niets gevoeld. De verdoving die ze tegenwoordig gebruiken zijn zo sterk dat je niks voelt. Ik heb voor de zekerheid extra verdoving gevraagd ( ik ben echt een mietje sorry ) en zelfs de verdoving prikken heb ik niet gevoeld. De enige prik die je wel kan voelen is de prik die ze zetten in je gehemelte maar ook dat viel reuze mee. Ik zou dus als ik zie dat je al veel aan die kies hebt laten doen gewoon voor optie 3 gaan, ben je er gelijk vanaf moet je maar denken. Maar goed, zo zou ik het doen Succes met het maken van een keuze EDIT: Mocht je ook de verdovingen pijnlijk vinden, er bestaat ook zoiets als een creme die ze op je tandvlees kunnen smeren waardoor dat dus eerst verdoofd word zodat je echt niets voelt van de verdovingen.
Ik heb alle opties bij 1 kies gehad. Zou nu meteen voor nr 3 kiezen. Het viel me 1000% mee. Je wordt goed verdoofd en ja je voelt het trekken maar dat is dan ook alles.
Zou lekker laten trekken 😁 ik heb er inmiddels 6 laten trekken waarvan 2 verstandskiezen waren en heb er nooit last van gehad.. Na het trekken gewoon naar het werk gegaan en kon eigenlijk gelijk wel weer goed eten. M'n andere 2 verstandskiezen moeten ook nog een keer
Mijn man toevallig vorige week.. He, een MAN he.. Hij zei dat het meeviel. De verdoving was het ergste. Ook daarna weer gewoon gaan werken.
Ik heb 8 kiezen moeten laten trekken, vier gewone en vier verstandskiezen (ivm een beugel). Maar de gewone kiezen vielen erg mee hoor. Verstandskiezen had ik wel meer napijn van.
Bedankt voor jullie reacties meiden! Mag ik vragen wat jullie daarna met het gat gedaan hebben? Brug? Implantaat? En je leest allemaal enge dingen over je kaak die dan slinkt enzo. Hebben jullie dat zo ervaren?
Viel bij mij ook reuze mee. Ik was zwanger en mocht niet de normale verdoving en pijnstillers die andere niet zwangere mogen bij het trekken van den kies. Ik kreeg lichtere verdoving en daarna gewone paracetamol. Ik heb echt niks gevoeld van het trekken en daarna ook geen echte na pijn, alleen wat gevoelig.
Bij mij is er ook een kies getrokken om dezelfde reden als bij jou, bij mij wou die er maar niet uit en hij was echt keihard aan het trekken, deed geen pijn door de verdoving maar het gekraak brr, het ging er pas uit toen hij een 'glijbaan' maakte, wat dat ook mag zijn... Ik heb nu alleen een gat want een kroon of iets dat was belachelijk voor zoiets en deden ze niet laten trekken was ook de enige optie volgens hem....maar ik heb wel een hele rare tandarts
Ik heb zowel optie 2 als 3 gedaan en ik moet zeggen dat optie 2 me beter is bevallen en ik ben doodsbenauwd voor de tandarts. Ik heb afgelopen maandag een gewone kies laten trekken en dat was geen pretje. Door de ontsteking kregen ze hem niet goed verdoofd helaas.
Ik in maart een kies laten trekken vond t zo eng tranen liepen over me wangen .. Stom he maar voelde d'r niets van voelde t nog minder dan een gaatje vullen.. Het is meer t idee .. Verstandskiezen lijken me wel zeerder althans zoals me vriend terug kwam 😁 Oja en het is een kies die je niet ziet als ik lach dus lekker niks mee gedaan meer
Ik wil je niet bang maken, maar laat even een foto maken van je kaakbot. Mijn kaakbot is erg aangetast door een ontsteking tussen de wortels. Ik weet nog niet wat ik met het gat doe, want ik ben nu aan het beugelen. Je kaakbot slinkt inderdaad als je niets doe met het 'gat'. Bedenk dus vooraf wat je wil en kijk of het (nog) kan, gezien de staat van je kaakbot. Ik heb een flapoperatie gehad & mijn kies uiteindelijk laten trekken. Geloof me: de napijn valt in het niet bij gevoel van kiespijn. Succes met kiezen!
Mijn vriend heeft 2 normale kiezen laten trekken en at 2 uur na de ingreep gewoon een pistoletje weg. Volgens hem stelt het trekken en de napijn niks voor bij het hebben van kiespijn.
Ik heb optie 2 gehad. Viel mij erg mee en had daarna helemaal geen pijn. En heb daardoor wel nog steeds mijn kies, is de eerste kies na mijn hoektand.
De angst er voor is erger dan het trekken zelf. Onverwacht moest 1 kies er uit toen deze afbrak ( had al meerdere wortel kanaal behandelingen gehad). Nu mis ik 1 kies al jaren en zet er niks in heb er geen last van en je ziet het niet. Tand was er overigs zo uit omdat hij al half dood was.
Hier een kies getrokken 2 jaar terug. Ik doe het nooit weer. Heb zo'n pijn gehad na de tijd, ruim 1.5 week. Was in mn onderkaak en de tandarts zei dat het net eikenhout is vergeleken met je bovenkaak. Dat is net gips zei hij. Maar hier wordt er niks meer getrokken hoor, bahbah Sorry 😅
Een paar jaar geleden heb ik een kies laten trekken. Deze was afgebroken en er zat een ontsteking. Eerder heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad bij deze kies (ik ben echt vreselijk bang voor de tandarts), het duurde lang maar het was te doen. Het trekken van mijn kies leek meer op lopende band werk. Ik lag op een stoel, kreeg een verdoving en daar stond de kaakchirurg al . Voor ik het wist stond ik weer buiten met een recept voor paracetamol 600 Mg in mijn hand. Ik heb 1 pilletje genomen maar verder niet nodig gehad, echt weinig tot geen pijn gehad. Het was trouwens mijn achterste kies en ik heb het gat zo gelaten. Ik heb er geen last van.