Best webcare-team, Ik had zojuist een topic geopend bij het "miskraam-gedeelte", maar wellicht kunt u mij een antwoord geven. Afgelopen woensdag tijdens de termijnecho hebben we te horen gekregen dat er geen hartactiviteit meer was. De gynaecoloog bevestigde dat vrijdag nogmaals. Het kindje is met 11 weken overleden, da's ongeveer anderhalve week geleden. Hij adviseerde om niet te lang te wachten met een ingreep i.v.m. mogelijk heftige bloedingen bij een spontane miskraam. Hooguit anderhalve week. Nu vroeg ik me af of ik recht heb op een soort bijzonder verlof of valt dit onder zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim o.i.d.? En moet mijn werkgever trouwens een zwangerschapsverklaring hebben? En de tijd die ik nu aan het wachten ben tot de geplande currettage (mits het niet spontaan afkomt), moet ik dan gewoon werken? Ik kon het in onze CAO (metaalnijverheid, installatiebranche) niet vinden. Alvast bedankt! Groetjes, Nelly
Beste Nelly, Voor informatie over de CAO regels kun je contact opnemen met een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket. Je overlegt met je werkgever en je behandelend arts of je op dit moment kunt werken. Als jullie besluiten dat het beter is dat je jezelf ziek meldt. Dan kan je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. Actuele informatie over ziekmelden door zwangerschap/miskraam vind je hier. Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken van jullie verlies. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Bedankt voor je reactie. Mijn werkgever (bedrijf van mijn ouders) was al vroeg op de hoogte van mijn zwangerschap en miskraam en we kijken gewoon aan hoe het loopt. Voorlopig blijf ik in deze onzekere tijd thuis, maar ik ben altijd welkom om langs te komen.