Heb ik recht op WAZO uitkering?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by RM 2011, Jun 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RM 2011

RM 2011 Lid

May 15, 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedendag Allemaal,

Mijn situatie is als volgt ik ben zwanger van mijn 3de zwangerschap,
    ivm bekkenklachten kon ik niet meer werken dus heb ik me ziek gemeld. Mijn contract liep af en werd helaas niet meer verlengd,
    krijg nu ziektewet uitkering ivm met de bekkenklachten.

Maar zou nu graag willen weten of ik recht heb op een WAZO uitkering? En de regel van 10 weken voor bevallingsdatum vervalt dat dan omdat ik een ziektewet uitkering ontvang.

En als ik dan wel een WAZO uitkering krijg gaat dat dan automatisch?

Hoor graag van u wat mijn rechten zijn.

Met vriendelijke groet RM 2011

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste RM 2011,

Als je een Ziektewet-uitkering ontvangt kom je in aanmerking voor een WAZO-uitkering. Dit regel je als volgt.

- 8 weken voor je uitgerekende datum bel je met UWV-telefoon (0900-9294) om je WAZO aan te vragen.
    - UWV beëindigt je Ziektewet-uitkering 6 weken voor je uitgerekende datum, je verlof begint dan.
    - Binnen 4 weken na de ingangsdatum van je verlof ontvang je een brief met daarin de toekenning en de hoogte van je WAZO.
    - Het verlof duurt minimaal 16 weken, beval je na je uitgerekende datum heb je nog recht op 10 weken verlof na je bevalling.

De regel van 10 weken waarnaar je verwijst is bij jou niet van toepassing. Dit geldt alleen als er tussen een uitkering of dienstverband geen inkomen is op basis waarvan een WAZO aangevraagd kan worden.

Na je verlof kun je als je nog geen werk hebt gevonden een WW-uitkering aanvragen op www.werk.nl. Ben je na je verlof nog niet hersteld van je bekkenklachten dan meldt je dat bij UWV-telefoon. De medewerker zal dan een aanvraag Ziektewet-uitkering voor je doen.

Actuele informatie over het aanvragen van een WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page