Hoi Ik ben wat in verwarring hoe lang ik vers afgekolfde melk kan bewaren. Ik lees op borstvoeding.com dat dit gedurende 5-10 uur kan op kamertemp. Hier ben ik de afgelopen week ook vanuit gegaan. Ik gebruik daarom ook geen koeltas op het werk. Ook heb het een keer in de auto gelegd waar het natuurlijk nog koeler is. Wat raad je aan? En gaan de voedingsstoffen er bij kamertemp of meerdere dagen in de koelkast ook (meer) uit? Ik hou nu 3/4 dagen koelkast aan. Is melk uit de vriezer net zo voedzaam? Verder willen we binnenkort beginnen met rijstebloem door de moedermelk. Onze dochter is bijna 4 maanden en ik heb begrepen dat dit en goede kennismaking met vast voedsel is? Nu kolf ik voor het werk al en het lukt me niet om elke dag daarnaast ook nog een voeding te kolven voor de pap in fles ´s avonds. Kan de pap ook op een ander moment van de dag worden gegeven (bijvoorbeeld op de creche?). Groet Donja
Hallo Donja, Je kunt moedermelk idd 5-10 uur bewaren op kamertemperatuur, maar dan moet je het wel direct daarna gebruiken. Wil je de melk langer bewaren dan is het verstandig om de melk direct na het kolven te koelen. Dat kun je doen in een koelkast op je werk of in een koeltasje met diepgevroren koelelementen er in. De voedingswaarde van bewaarde moedermelk blijft redelijk constant, na koelen en invriezen. Door koelen en invriezen gaan de levende cellen in moedermelk verloren. De afweerstoffen zijn veelal eiwitten en die kunnen niet tegen invriezen. Hoe minder handelingen je doet met de melk, hoe beter het is voor de afweerstoffen. Maar ingevroren moedermelk is altijd beter dan kunstvoeding. Qua starten met bijvoeding het volgende: De WHO adviseert 6 maanden exclusief borstvoeding. Starten met bijvoeding kun je dan ook beter mee wachten tot je baby 6 maanden is. Pap geven als je borstvoeding geeft is eigenlijk heel onlogisch. Want je moet de melk afkolven en er met een speciale rijstebloem (die van Biobim) pap van maken. Beter kun je met 6 maanden voorzichtig starten met fruit en/of groente en dan vanaf 7 maanden voorzichtig een korst brood. Dan sla je de papfase helemaal over. Mijn kinderen hebben nooit pap gehad. Mocht je nou toch graag pap willen geven dan lijkt het mij het handigste om dit idd op de creche te geven als je baby toch al een flesje krijgt. Hartelijke groet, Teddy Roorda, doula en lactatiekundige in de Betuwe
Hoi Teddy Bedankt voor je reactie. Ik heb de voeding die ik bij kamertemp heb bewaard later in de koelkast/vriezer gedaan en deels ook al aan ons kindje gegeven. Kan dit kwaad? Ik zal een koeltas meenemen, dan kan het daarna wel gewoon id koelkast / vriezer toch? Groet Donja
Hoi Donja, Nee hoor. Als de melk goed ruikt en je baby drinkt het gewoon op kan het geen kwaad. De melk die nu nog in de vriezer ligt kun je ook wel gewoon gebruiken. Je loopt wel meer risico op bederf als je pas later koelt.