Ik had gister een onderdruk van 89.Volgens de huisarts prima en volgens mij fysio moet ik toch wel de VK bellen. Ze vind dit hoog aangezien ik normaal hooguit 120/65 heb. Is dit hoog?
ik dacht dat vanaf 90 als hoog werd gezien .. ik had altijd al een onderdruk van rond de 70 dus dat ie tijdens mn zwangerschap tussen de 80 en 85 hangt was niet zon ramp.. je kan altijd morgen even bellen met je zorgen beter een keer teveel bellen als te weinig
Bloeddruk opmeting is ook maar een momentopname. Maar als je normaal onderdruk 65 heb, dan is 89 wel aan de hoge kant. Ik zou voor de zekerheid ook maar even bellen, nog een keertje extra op laten meten voor de zekerheid. Of even langs de apotheek, daar kun je volgens mij altijd je bloeddruk even op laten meten en als de onderdruk dan nog steeds hoog is, even bellen.
ik had mijn eerste bezoek bij de vk een onderdruk van 91, toen ik daar een half uurtje was is het nogmaals gemeten en was hij 86, wel wat aan de hoge kant dus wordt wat regelmatiger na gemeten. wanneer je je erg druk maakt, stress ed dan verhoogt je bloeddruk aanzienlijk. in mijn vorige zwangerschap heb ik er 5 weken voor plat gelegen maar toen had ik een onderdruk van 115/120 en dat was dus veel te hoog en werd het volledige bedrust even regelmatig op laten meten kan nooit geen kwaad zou gewoon even bellen met je verhaal morgenochtend met je vk gr yvonne
Bellen! Ik had de gehele zwangerschap een bloeddruk van 120/60 af en toe een keertje 70 maar de laatste weekjes (de laatste loodjes) is de bloeddruk gestegen naar een onderdruk van 90, de vk heeft mij hiervoor al 3x doorverwezen naar het ziekenhuis. Altijd goed om te controleren hoor............
Ze gaan bij een "hoge" bloeddruk uit van een stijging van 15% van je "normale" bloeddruk. 120/80 wordt als gemiddeld/goed genomen dus maken ze tot deze grens niet zo veel zorgen,maar als jou "normale" bloeddruk normaal dus lager is (wat dus zo is) is jou bloeddruk nu dus redelijk gestegen.. Maar was je actief bij de fysio want dan heb je zoiezo een hogere waarde bij inspanning.. Ik zou dus zeggen; laat het even nameten bij de vk of huisarts,dan weet je meteen of het een momentwaarde was of dat je het in rust ook hebt. Succes!
Ik ben voor die tijd niet actief geweest dus daarom schrok mijn fysio ook. Ik heb net de verloskundige gebeld en moet nu komen. Ze wilden ook gelijk mijn urine nakijken.
Precies! Dat hebben ze bij mij ook die keren gedaan, urine en bloed nagekeken op evt. zwangerschapsvergiftiging.. of je eiwit in je urine hebt. Mijn vk zegt dat als je een onderdruk hebt boven de 90 ze deze controle's uitvoeren, of je moet normaal een onderdruk hebben van 80, dan is het gewoon ivm de zwangerschap, wat logisch is dat je bloeddruk wat stijgt. Suc6!
Wat betreft de inspanning, dat heeft alleen te maken met de bovendruk, dan zal je bovendruk wat stijgen, maar dat is iets wat niet zo heel veel kwaad kan, het gaat vooral om je onderdruk.
Thnx voor de info! Mijn bloeddruk was nu wel goed. Ze vroeg nog wel of ik bekent was met een lage bloeddruk maar dat klopt idd. Ze vermoed dat het komt omdat het bij de huisarts en fysio elektronisch is gemeten en daar met de hand word gedaan. Daar kan een verschil in zitten.
Je kunt altijd je VK vragen..Ikzelf had/heb een hele lage waardoor ik me ook echt raar kon voelen 94/46is een keer gemeten en hij is nog wel veel lager geweest waardoor ik een hele dag me bed niet uit kon komen omdat alles dan begon te draaien enzo..Ik belde met de dokter maar die deed er noncelant over en zei gwoon dat ik maar in bed moest blijven dat ie liever had dat ie zo laag was dan te hoog..laag was goed voor de baby...dus pech voor mij zeg maar ...Ik vond t zelf heel laag en VK ook wel maar ze zei wel dat ze liever een TE lage dan een Te hoge bloeddruk zien (ook al dus) Ik zou dus gwoon je VK bellen...Ik weet niet hoe het met je bmi staat?? als die ook wat hoger is... Suc6...Beter 10x vragen dan 1x niet ..al is het voor je eigen gevoel!!
Ik wilde net vragen of hij handmatig of elektronisch was gemeten. Electronisch geeft nl een hogere waarde. De VK doet het hier nu ook electronisch en ik ben daar echt niet tevreden over. Nu is hij steeds 125/75 terwijl hij op mijn werk, handmatig, 105/60 is. Zo was hij ook bij mijn vorige zwangerschap. Volgende week ga ik 'eisen' dat de VK het met de hand doet.
Op zich kan het volgens mij nog prima door de beugel, maar het verschil met normaal is wel vrij groot ja. Gewoon even bellen, kan nooit kwaad