Ondergewicht en zwanger worden / zijn

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Marietje83, 14 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marietje83

Marietje83 Actief lid

12 jul 2008
    479
    0
    0
    Over overgewicht en zwanger worden / zijn is vanalles te vinden, maar wat als je een ondergewicht hebt?

Mijn BMI is ongeveer 17, terwijl dit bijna 19 zou moeten zijn. 't Is niet dat ik annorexia heb ofzo, het is gewoon mijn bouw. Ben verder - voor zo ver ik weet - gezond. Ik doe mijn best om op gewicht te blijven en niet af te vallen.

Mijn vraag is: moet je je zorgen maken bij een ondergewicht, als je zwanger wilt worden of het al bent (ook al ben je verder gezond)? En zijn er meer met een ('onvrijwillig') ondergewicht die zwanger willen worden of het al zijn?

Ps. Ik heb begrepen dat je, als je minder dan 50 kg weegt, geen eisprong hebt. Ik weeg (iets) meer dan 50, en heb wel een eisprong.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik had ook ondergewicht voordat ik zwanger raakte. Ik ben 1.75m en woog altijd tussen de 49 en 51 kilo. Maar ik ben zelfs door de pil heen zwanger geraakt :).
    Ik heb wel gehoord dat het iets moeilijker is met ondergewicht, maar volgens mijn vk hoefde ik me nergens zorgen om te maken.

3. buikje Essie

buikje Essie Fanatiek lid

4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Het zou kunnen dat je met ondergewicht lastigerzwanger kunt raken en dat is bij overgewicht net zo. Mar ik denk dat dat in beide gevallen met extreem over en ondergewicht te maken heeft. Als je en eisprong hebt zou je volgens mij gewoon zwanger moeten kunnen worden. Ik had een vriendin die nogal vreselijk flink was klein maar ook echt vreselijk zwaar echt extreem. Zij heeft ondanks haar overegwicht 2 hele lieve mooie meiden gekregen zonder al teveel moeite dus ik zou me niet al te druk maken.

4. Ik weeg ook vaak onder de 50 kg, mijn BMI is tussen 15 en 16 en heb iedere maand gewoon een eisprong. Volgens de gyn kon dit ook geen kwaad.

5. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik heb hier een vraag over gesteld bij de vk hier.
    Heb zelf inmiddels ook weer een bmi van 17 :(

Maar als je nog gewoon ongesteld wordt is er niks aan de hand.
    En te zien aan je cyclussen heeft je ondergewicht geen gevolgen voor je vruchtbaarheid :D

En zolang je gewoon normaal eet is er niks ergs aan voor de vruchtbaarheid en een eventueel vruchtje.

6. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hoi !

Ik had altijd ondergewicht, ik ben 165cm en was altijd maar 48 kg (!). Ik kon nooit aankomen en afvallen zo makkelijk. Echt irritant.

Nu heb ik twee mooie kindjes.. en weeg nu 56 kg. Ben nu op een "Ideaal" gewicht. Ben er zo trots op, maarja dat komt waarschijnlijk door mn hangbuikje die ik nog van de zwangerschappen heb overgehouden, ha ha ha maar maakt niks uit ik kijk voltrots in de spiegel nu naar mn buikje!

Mijn advies, zwanger worden meid, ha haha

7. Blaak

Blaak Niet meer actief

En alles is trouwens ook gewoon gezond hoor, ik en mn kindjes. het enige wat irritant was is dat iedereen mij erg slank vond en dat ik bleek uitzie.. Ik haatte dat zo erg. Gelukkig ben ik nu niet meer zo slank en ondergewicht! Ja en bleek.. hmm daar kan ik niet veel tegen doen. De zon moet meer komen hiero maarja"*wacht * *wacht*. Zonnebank is niks voor mij.

8. Marietje83

Marietje83 Actief lid

12 jul 2008
    479
    0
    0
    @Mencintai: Ik krijg dus ook altijd commentaar dat ik slank ben (in de negative zin dan, vast jalosie denk ik dan...). Ben ook bleek, maar ga ook echt niet zonnenbanken ofzo hoor! :) Als mensen zeggen dat ik te dun ben zeg ik altijd, wacht maar tot ik kinderen heb, dan blijft het allemaal 'hangen', maar of dat dan ook zo is... Afwachten maar.

@Dreamer: Heb idd gewoon mn eisprong, zij het lekker onregelmatig... Dus dat zal wel goed zitten, ben wel eens bang dat het misschien niet goed is tijdens de zwangerschap. Maar dan kom je sowieso aan geloof ik. Das wel op de feiten vooruitlopen natuurlijk.

Bedankt voor jullie reacties, k zal me geen zorgen meer maken (hoop ik ;) ). Eigenlijk heb je met ondergewicht dus de zelfde kansen en risico's als alle andere (aanstaande) zwangeren! Ben trouwens wel blij eens te zien dat ik niet de enige met ondergewicht ben, dat lijkt soms wel zo met al dat gedoe over afvallen enzo. Ze moesten eens weten hoe moeilijk aankomen kan zijn! :)

9. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    hoi,

ik heb altijd ondergewicht gehad door de ziekte van crohn, ik volg ook een speciaal dieet om op mijn gewicht te blijven. Toen ik van ons zoontje inverwachting raakte was ik 46 kilo (ben 1,68meter) en was gelijk de eerste maand zwanger.

Op mijn lichts was ik 42 kilo en toen bleef mijn menstruatie ook uit, dus toen had ik geen eisprong.

Na de zwangerschap van ons zoontje ben ik rond de 50/52 kilo blijven hangen en kreeg helaas ook altijd opmerkingen daar over. Mensen denken gelijk dat je er zelf bewust voor kiest om dun te zijn, maar ze weten niet hoe erg ze je kwetsen met opmerkingen daarover.

Nu ben ik weer zwanger en de kilo´s vliegen er aan, ben nu al 67 kilo terwijl ik 52 was toen ik zwanger raakte. Ik hoop dan ook dat de kilo´s er na de zwangerschap aanblijven.

10. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    hi marietje,

ik heb me hier ook wel zorgen omgemaakt want ik ben van 1.82 en weeg rond de 58:
    'ondergewicht' dus.
    is gewoon mijn bouw en dat van mijn familie: allemaal ultraslank. vroeger baalde ik er van; nu juist het tegendeel! :p

maar zolang je verder gezond bent en leeft, en wel een eisprong hebt, is er niets aan de hand hoor!

wel vraag ik me, net als jou misschien, af hoe, áls ik zwanger ben, ik in godsnaam moet bevallen: of zoals mijn vriend zegt: volgens mij breek je dan doormidden :) :( ;)

trouwens ik ben ook nicole-kidman-wit :) en ik ga ook niet zonnebanken!
    allang blij dat ik er 217034 sproetjes bij heb gekregen op vakantie!

liefs
    klingel.

11. Wat grappig dat jullie ook allemaal zo wit zijn.. ik ben ook behoorlijk wit.. krijg altijd opmerkingen erover. Ik geef altijd een grote bek terug :oops: maar leuk is het niet.
    En idd aankomen is moeilijk, is me nog nooit gelukt! Hebben jullie ook als je ziek bent dat er snel al 3 kilo afgaat.. en je het erna weer bij moet eten?

12. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Dat je onder de 50 kilo geen eisprong hebt, is niet waar. Het kan wel zo zijn dat als je veel te mager bent, dat je menstruatie helemaal wegvalt. Dat heet amenorroe (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Amenorroe).
    En dan heb je dus geen eisprong. Als je menstruatie normaal is, heb je waarschijnlijk gewoon een eisprong hoor.

13. Marietje83

Marietje83 Actief lid

12 jul 2008
    479
    0
    0
    Dat vraag ik me dus ook af... Daar komt bij dat ik ook nog erg kleinzerig ben :oops: . Maar ja eerst maar eens zwanger zien te worden ;)

O, altijd begrepen dat dat kwam door dat je minder dan 50 woog (is mij ooit eens wijs gemaakt). Dat het qua eisprong bij mij wel goed zat, was ik het ook wel al over eens ;)

@Desiree: Ja, als ik goed ziek ben val ik af, en dan duurt het makkelijk een dik jaar voor ik weer op gewicht ben! :( Niet echt handig...

14. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Dat had ik ook toen ik van mijn zoontje in verwachting raakte, ik was super dun en dacht echt dat mijn lichaam het niet aan zou kunnen. Maar gelukkig heeft je lichaam 9 maanden de tijd om zich aan te passen. Ik kreeg alleen veel opmerking (en nu weer) van "o ben je al zo ver, je bent nog niet zo dik"
    Gelukkig hoeft dik zijn niet te betekenen dat je een normale zwangerschap hebt, je bekken daar gaat het om. Je kan flink zijn maar als je bekken te nauw zijn dan lukt het nog niet.

Meiden veel succes met zwanger worden.

15. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik ben ook melkfleswit :p
    Alleen niet in mn gezicht (megabolle rode wangen, dat dan weer wel :) )

En over hoe je moet bevallen maak ik me geen zorgen.
    Mn zusje lukte het ook (alhoewel haar kindje maar 41 cm was en nog geen 2 kilo bij de geboorte, dus een heel goede vergelijking is het niet ;) )

Ondergewicht is een onderschat probleem!

Ik had een gezond gewicht tot ik stopte met de pil.
    Dat is nu dus 2 maanden geleden en in die tijd is er al 6 kilo af :confused:
    Kan eten wat ik wil, maar kom geen gram aan :(

En om aan te geven hoe onderschat dat wordt:
    mn vader zei: joh wat een luxe probleem!
    (ja das makkelijk zeggen als je zelf 80 kilo weegt pap!)

De anorexia opmerkingen blijven tot nu toe nog weg.
    Kreeg zelfs van het weekend te horen dat ik er zo goed uitzag :oops:

Zo, heerlijk hoor even klagen over ondergewicht :)
    Zijn niet veel mensen die het begrijpen.

Maar het moraal van het verhaal is .. we kunnen allemaal zwanger worden en gezonde kindjes op de wereld zetten :D
    En dat het allemaal maar snel mag gebeuren ;)

16. wies31

wies31 Fanatiek lid

16 nov 2006
    3.371
    1
    0
    roosendaal
    hier nog 1, weeg rond de 50kilo, maar heb altijd een eisprong. ik denk dat dat geldt bij extreme gevallen, net als bij extreem overgewicht.

17. Marietje83

Marietje83 Actief lid

12 jul 2008
    479
    0
    0
    Doet me denken aan het moment dat de HA mij de pil voorschreef ivm menstruatie problemen. HA: "Het kan zijn dat je er van aankomt hoor". HA kijkt me aan en zeg: "Hmmm.... dat kan bij jou geen kwaad!" :)

De ergste opmerking tot nu toe: Sonja Bakker heeft ook boeken geschreven voor mensen die aan willen komen hoor! :x

Maar goed... gelukkig kunnen ook de dunnetjes gezonde kindjes krijgen ;) Maar die bevalling pfffffffffff....

* Marietje roept zich zelf tot orde: eerst maar eens zwanger zien te worden!

18. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    De meeste dingen die ze me toegeroepen hebben vergeet ik wel, schuif het maar af op jaloezie.
    Maar sommige dingen blijven je echt bij idd.

Zo zei mn schoonmoeder de eerste keer dat ik daar was: goh, die eet zeker een halve wortel en dan zit ze vol?
    Totdat ik dus hun onder tafel at (en die zijn precies het tegenovergestelde, boven de 130 kilo..)
    Toen keek ze dus heel vreemd op :p

Hebben jullie ook last met kleding kopen?

19. Magreet

Magreet Lid

15 jul 2008
    22
    0
    0
    Nog een die net 50 kilo weegt. Mijn menstruatie is vrij onregelmatig, misschien wel door mijn ondergewicht. Ik slik medicijnen (dyphaston) op m'n menstruatie regelmatig te houden, maar ook om de pijn te verminderen (ik was echt ziek van de menstruatie pijn). Ik hoop dat medicijnen geen invloed hebben op mijn vruchtbaarheid.

20. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Heb je dat niet nagevraagd dan Magreet?

Deel Deze Pagina