Ondergewicht peutertje, is het dan zo extreem?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zanetti, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Mijn zoon is 89 cm en weegt 11.3 kg. Ook geen zware dus. hij eet verder prima, behalve 's avonds. Op het cb hebben ze nog nooit iets over zijn gewicht gezegd. Meestal ben ik daar met hem en ze zien ook wel dat ik fijn gebouwd ben, dat heeft hij ook.

Mijn dokter heeft ooit gezegd dat die curves de grootste lariekoek zijn, omdat ieder kindje andere genen heeft. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld kinderen van hindoestaanse mensen, die zijn heel vaak wat lichter dan gemiddeld. Zouden die dan allemaal ondergewicht hebben omdat het niet aansluit op de curve...

Ik vind dat ze zich bij het cb vaak blind staren op de grafieken. Het is net alsof ze een hele hoop theorie in zich opgenomen hebben en de praktijk uit het oog verliezen.

2. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ons dochtertje is ook Een fijn kindje.
    Ze is nu 2 jaar en 2 maanden en ze weegt 10 kilo en is 85 cm.
    Bij ons op het cb doen ze er absoluut niet moeilijk over, ze zeggen altijd dat het gewoon haar bouw is.

3. natjes

natjes Niet meer actief

Heb het boekje van mijn zoon er eens bij gepakt. Hij was met 2 jaar 91,5 cm en 12,4 kg.

Heb nooit opmerkingen hierover gehad van het cb. Hij zit met lengte boven het gemiddelde en gewicht onder het gemiddelde. Hij ziet er kerngezond uit, eet als een bootwerker maar is onwijs actief en verbrand dus ook veel.

Zou je er echt niet druk om maken hoor. Elk kindje volgt zijn eigen lijntje en door ziek/groeispurt of wat dan ook kan het wat achter blijven maar niks om je zorgen over te maken.

Graadmeter voor jou: je voelt zelf aan of dit gewicht bij je kindje past of niet. Is hij gezond en vrolijk en actief. No worries!

4. casanova

casanova Actief lid

23 aug 2010
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was met 2 jaar 87 cm en woog 11,3. Ze is altijd wat lichter geweest dan het gemiddeld. Het gaat er vooral om dat de groeicurve niet afbuigt zeiden ze tegen mij. Ze is gewoon een slank kind. Een vriendin van haar dochter is ouder maar heeft echt spillebeentjes en die eet heel goed. Het zegt dus niets. Die groei lijkt idd de oorzaak te zijn. Als hij verder vrolijk is en energiek zou ik me geen zorgen maken.

5. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Mijn dochter was met ruim 2,5 jaar 94 cm en 11.8 kilo. Ook erg weinig, maar volgens het CB prima omdat ze haar lijntje volgt.

6. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    valt best mee toch? die van mij is 24 maanden en weegt 12 kilo en is 91 cm. dus iets lichter en iets langer dan gemiddeld. Dus wat mij betreft heeft je kindje geen raar gewicht. Hooguit een lijntje onder gemiddeld! Niet echt tactishc aangepakt van het cb...

7. CinCinCin

CinCinCin Actief lid

27 jul 2011
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Omgeving Utrecht
    Mijn zoontje van 3,5 weegt ongeveer 12,5 kilo en is 97 cm. Ook dus echt een mega lichtgewichtje, maar kerngezond.
    Enige nadeel is dat je het direct ziet als hij ziek is geweest, dan krijgt hij een heel mager koppie.

Laat je niet gek maken, hoor !

8. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Onze zoon van 2 1/2 weegt 11 1/2 kilo bij 96 cm, ook een iel ventje dus. Maar hij is nooit ziek en eet als een bootwerker :).
    Zijn zusje van 4 die veel minder eet/snoept is daarentegen net te zwaar tov haar gewicht. Wat ik hier mee wil zeggen is dat het gewoon een kwestie is van bouw. Maar als ik naar het cb ga met de ene neem ik wel expres de andere mee kunnen ze daar ook zien dat het niet aan mij ligt hahaha.

9. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Mijn zoontje is ruim 2 jaar, maar woog de laatste keer (2 maanden geleden), ook 'maar' 11 kilo. En hij is 89 cm lang.
    Ik heb in ieder geval nog nooit commentaar gehad op zijn gewicht.
    En ik en mijn man zijn niet bepaald fijn gebouwd. ;)

Oh, misschien wel belangrijk om te weten; mijn zoontje was ook een pre/dysmatuur, dus die heeft wel altijd netjes zijn lijn gevolgd.

10. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    mijn dochter was met 2 jaar 11,2 kilo en 91 cm lang, lang en slank dus.... nooit iets van commentaar op gehad, ze zeggen altijd dat het haar bouw is en bij haar hoort, ze heeft ook altijd goed gegeten.
    met haar lengte zit ze altijd al iets boven het gemiddelde en haar gewicht altijd iets er onder.

wel een beetje een rara binnenkomer zo op het CB, kan me goed voorstellen dat je even beduusd was....

11. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Mijn dochter is net 3 geworden en weegt nu net 12 kg en is 94 cm lang (afgelopen maandag bij CB geweest). Ze is van baby af al altijd fijntjes geweest. Ze eet met alles mee en eet goed. Ze is heel actief. Maar ze komt gewoon niet aan. Zolang ze niet onder de ondergrens zit, vind ik het best.

De jongste is nu 7,5 mnd en zit nu net iets boven de 7 kg. Ze zit nu ook net onder de gemiddelde. Beide zijn vrij fijntjes gebouwd.

Deel Deze Pagina